Aanvragen & vergunningen

Bouwaanvragen:

- Van der Hoevensstraat 72, plaatsen dakkapel
- Vaalmanstraat 45, plaatsen garage

- t Slag 11, bouw hobbyruimte/berging

reclameaanvraag:

-
Dorpsplein 70-76, plaatsen reclameborden

Verleende bouwvergunningen:*

- Zuidelijke Parallelweg tussen 1-12, bouw woning
- IJsselrust 40, bouw/uitbreiden garage

- Waemelslant 118, uitbreiden woning

Vrijstelling:
Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat zij voornemens zijn een
vrijstelling art. 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening toe te passen voor het volgende bouwplan:

aanvraag bouwvergunning van dhr. G.J. Achterkamp voor de uitbreiding van de woning en vervangen berging aan de Rijndijk 12 te Westervoort.

Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Hondsbroeksche Pleij en Schans". De woning valt binnen de bestemming "Agrarisch gebied met landschappelijke waarden". Het betreft een tweede woning, niet zijnde een bedrijfswoning, welke valt onder het overgangsrecht. De uitbreiding bedraagt meer dan op grond van het overgangsrecht is toegestaan.

Het bouwplan past binnen het kader van het gemeentelijk vrijstellingenbeleid zodat medewerking c.q. vrijstelling kan worden verleend op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening.

De bouwaanvragen liggen met ingang van donderdag 6 februari 2003 gedurende 4 weken ter
inzage op de afdeling AJZ/VROM van de gemeente Westervoort, Dorpsplein 1 te Westervoort.
Inzage van het bouwplan kan worden verkregen op werkdagen van 08.00 - 12.30 uur en op
afspraak tussen 14.00 - 16.00 uur.
Gedurende deze termijn kan een ieder zijn of haar zienswijze bekend maken bij burgemeester
en wethouders.

Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Bouw- en Woningtoezicht, tel. 3179531.

Collecten

In de komende periode worden de volgende collecten gehouden: 09-02 15-02 : Amnesty International
16-02 22-02 : Hersenstichting Ned./Nat. Fonds Geestelijke Volksgezondheid
23-02 08-03 : Nationaal Jeugdfonds/Jantje Beton Kapvergunning *

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten onderstaande kapvergunningen te verlenen voor:

* De Ham 15, voor het kappen van 3 coniferen
* Koeweide 116, op het terrein van peuterspeelzaal De Blokkendoos voor het kappen van 4 esdoorns, 1 bolesdoorn, 1 meidoorn, 2 lijsterbessen en 2 elzen.


* Gemeente Westervoort, voor Mosterdhof 322, voor het kappen van 1 esdoorn.

* Gemeente Westervoort, op het terrein tussen de Kloosterdreef en Schoonoord, voor het kappen van 1 kastanje, 1 plataan, 1 linde, 2 krulwilgen, 2 wilgen, 3 esdoorns, 5 haagbeuken, 8 essen en

6 sierkersen. In verband met het bouwrijp maken van het bestemmingsplan Kloosterdreef moeten deze bomen gekapt worden. De bomen staan op de plek waar woningen en waar openbare nutsvoorzieningen komen. Als de woningbouw gerealiseerd is zullen er nieuwe bomen worden herplant.


*
Heeft u bezwaar?

Indien u het niet eens bent met één van de besluiten (geldt alleen voor die besluiten die zijn aangemerkt met een sterretje *), dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de rechtbank kan u over deze kosten informeren.

Bestemmingsplan Het Ambacht

Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken, ingevolge artikel 28, lid 6, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening bekend, dat Gedeputeerde Staten van Gelderland bij besluit van 19 december 2002, nr. RE2002.107561 het bestemmingsplan Het Ambacht hebben goedgekeurd. Dit bestemmingsplan is een herziening van de geldende bestemmingsplannen Het Ambacht en Het Ambacht 1992, inclusief een perceel op de hoek (en ten westzijde) van de Rivierweg en de Hamersestraat.

Het besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland en het bestemmingsplan liggen met ingang van 6 februari 2003 gedurende zes weken voor een ieder ter inzage op de afdeling AJZ/VROM. Inzage kan worden verkregen op werkdagen van 08.00 uur tot 12.30 uur, op afspraak op maandag van 14.00 uur tot 16.00 uur en van 18.00 uur tot 21.00 uur, op overige werkdagen van 14.00 uur tot 16.00 uur (eveneens op afspraak).

Gedurende genoemde termijn van zes weken kan beroep worden ingesteld bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA te s-Gravenhage. Aangezien niemand bedenkingen heeft ingediend bij Gedeputeerde Staten, kunnen alleen belanghebbenden die aan kunnen tonen dat zij daartoe redelijkerwijs niet in staat zijn geweest, beroep instellen tegen het goedkeuringsbesluit. Het besluit van Gedeputeerde Staten treedt in werking daags na afloop van de beroepstermijn. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om voorlopige voorziening bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op het verzoek is beslist.

Westervoort, 5 februari 2003
Burgemeester en wethouders van Westervoort, namens deze, Mr. W.P. Meulblok, afdelingshoofd AJZ/VROM
Verwijdering aanhanger aan de Gemeint De gemeente Westervoort heeft op 23 januari 2003 een aanhangwagen aan de Gemeint laten verwijderen. De eigenaar had deze aanhangwagen langer dan drie dagen achter elkaar op de openbare weg geparkeerd en overtrad daarmee artikel 5.1.5 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Westervoort. Omdat de eigenaar ondanks herhaalde oproepen weigerde de aanhanger te verwijderen, heeft de gemeente dat op zijn kosten laten doen. Na een korte opslagperiode kan de aanhanger worden teruggegeven of vernietigd. In beide gevallen ontvangt de eigenaar een rekening voor de kosten.
Extra controle milieupolitie

De gemeente heeft een extra milieuwacht ingezet, met name voor de controles in het kader van Diftar, maar ook controle op het naleven van de regels uit de Algemene plaatselijke verordening gemeente Westervoort voor bijvoorbeeld het uitlaten van honden, de verontreiniging van de weg of van terreinen en het langdurig laten staan van aanhangwagens of caravans. De heer Frans Holkamp is vorige week vrijdag in de gemeente begonnen met controle op de manier waarop mensen hun container aanbieden. Hij constateerde dat er veel containers niet geleegd werden, omdat de deksel openstond. Voor het aanbieden van afval gelden regels. Wanneer de vuilnismannen van SITA constateren dat de regels niet worden nageleefd, wordt de container niet geleegd en wordt er een rode kaart aan de container gehangen. Op deze kaart staat de reden aangekruist waarom de container niet geleegd is. Om dit te voorkomen, dient u de volgende regels in acht te nemen:
* De container mag op vrijdag vanaf 7.30 uur aan de weg worden gezet.

* Plaats de container met het handvat naar de weg en zorg dat de container niet te vol is (de deksel moet dicht kunnen).
* Zorg er ook voor dat de container niet te zwaar is (niet meer dan 75 kg).

* Zorg ervoor dat er geen stoffen in de container zitten die er niet in thuis horen, dus bijvoorbeeld geen restafval in de groene container.

* Stamp het afval niet te hard aan.

Naast deze regels is het van belang wáár u de container neerzet. Vooral bij wijken waar geen stoepen zijn, is het niet altijd duidelijk of een container ter lediging wordt aangeboden of niet. Hou de containers dus op uw eigen terrein als u ze niet wilt aanbieden en zet de container die u wel wilt aanbieden duidelijk zichtbaar aan de openbare weg. Verder willen we u erop wijzen dat in deze tijd van het jaar het gft-afval in de groene container kan vastvriezen. Biedt uw container dan niet aan, maar wacht tot de vorstperiode voorbij is. Wanneer de container wel wordt aangeboden, wordt deze ook geregistreerd als zijnde geleegd, terwijl er niets of nauwelijks iets van de inhoud uit is gegaan.
Wanneer u zich houdt aan deze spelregels (en de meeste van u doen dit altijd al), wordt uw container netjes geleegd.
De milieuwacht heeft verder extra aandacht voor zwerfvuil. Hij zal iemand die afval dumpt waar het niet hoort, direct aanspreken.
De milieuwacht patrouilleert op onregelmatige tijden en treedt waar nodig verbaliserend op.
Afvalinzameling
Bij de Retourette in winkelcentrum De Wyborgh kunt u uw huishoudelijk afval scheiden. Veel mensen maakten hier sinds de start van de Retourette al goed gebruik van. Sinds de invoering van Diftar hebben meer mensen de Retourette ontdekt. Er wordt veel afval gescheiden ingeleverd. En dat is juist ook het doel van het diftarsysteem: verminderen van het restafval door het afval gescheiden aan te bieden en dus hergebruik van afvalstoffen.

Wat kunt u er kwijt:

* blik

* schoenen, kleding en textiel

* kartonnen drankverpakkingen (leeg! schoonspoelen hoeft niet)
* papier en karton

* kunststofflessen/flacons

* batterijen

* droge medicijnen

* flessen met en zonder statiegeld

Plastic verpakkingen kunnen niet worden ingeleverd . Deze horen gewoon in uw grijze container.

Er staat wel een container voor plastic tasjes. Deze is bedoeld voor de plastic tas die u overhoudt wanneer u bijvoorbeeld uw lege melkpakken heeft ingeleverd. Deze zakken worden afgevoerd naar de vuilverbrandingsinstallatie. Deze container is tijdelijk verwijderd geweest omdat er helaas misbruik van werd gemaakt doordat er veel ander afval in werd gedumpt. De container die er nu staat heeft een kleine opening zodat er alleen lege tasjes in passen.

Overigens heeft een afzonderlijke inzameling van plastic verpakkingen geen zin. Er bestaan te veel verschillende soorten plastic verpakkingen om goed te kunnen verwerken tot een nieuw product. Het is dan ook nooit de bedoeling geweest plastic verpakkingen bij de Retourette in te zamelen.

Voor de afvalstoffen die u bij de Retourette kunt inleveren zijn ook andere mogelijkheden. Maak hier gebruik van! Denk hierbij aan de "pakkenbakken"die bij de Co-op en C1000 staan, de ondergrondse glascontainers en textielcontainers op de parkeerplaatsen bij winkelcentrum DeWyborgh.

Een volledig overzicht van alle mogelijkheden vindt u op de Afvalwijzer, in de gemeentegids en op de gemeentelijke website www.westervoort.nl.

Tot slot doen wij een dringend beroep op u om de Retourette schoon te houden, dus biedt alleen bovengenoemde afvalstoffen aan in de daarvoor bestemde bakken. Zet er geen zakken met afval neer. Alleen met uw medewerking kunnen wij de Retourette schoon houden. Verkiezingen Provinciale Staten U bent van harte welkom
Op dinsdag 11 maart 2003 zijn er provinciale statenverkiezingen. U kunt dan invloed uitoefenen op de politiek in uw provincie voor de komende vier jaar. Omdat woensdag 5 en woensdag 12 maart christelijke feestdagen zijn, worden deze verkiezingen op een dinsdag gehouden. De provinciale staten beslissen onder meer over belangrijke zaken als ruimtelijke ordening, milieu en welzijn. U merkt het misschien niet altijd direct maar iedereen heeft regelmatig met de gevolgen van het provinciaal beleid te maken. Een goede reden dus om uw stem te laten horen.
U kunt van half acht s ochtends tot negen uur s avonds terecht in het stembureau.

Provinciale Staten
Van alle bestuurlijke organen zijn Provinciale Staten het minst bekend. Toch hebben de provincies veel belangrijke taken. Ze zijn verantwoordelijk voor onder meer planning van wegen, woonwijken en natuurgebieden. Zij controleren rampenplannen, ambulancediensten, bestemmingsplannen van gemeenten en milieubepalingen voor middelgrote bedrijven. Veel welzijnsorganisaties worden door de provincie gesubsidieerd, evenals sport- en cultuurinstellingen.

De provinciale-statenleden kiezen bovendien de leden van de Eerste Kamer, waar wetten kunnen worden goedgekeurd of verworpen. Er zijn bij provinciale staten, net als in de Tweede Kamer, commissies die zich bezighouden met speciale beleidsterreinen. Natuurlijk moet de provincie zich houden aan landelijke wetten, maar elke provincie heeft een zekere speelruimte om daarbinnen zelf beleid en politieke keuzes te maken.
Wordt vervolgd.

Stemmen bij volmacht
De burgemeester van Westervoort maakt bekend dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van provinciale staten op dinsdag 11 maart 2003 een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij gelden de volgende bepalingen.

A. Machtiging door schriftelijke aanvraag
1. Bij Bureau verkiezingen van de gemeente zijn kosteloos formulieren verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de verkiezing dus voor of op 25 februari 2003, door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op maandag 27 januari 2003 als kiezer is geregistreerd. 3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.
4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te treden, moet op maandag 27 januari 2003 als kiezer zijn geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een volmachtbewijs. De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem te worden uitgebracht.

B. Machtiging door overdracht van de oproepingskaart 6. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen, na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te stemmen. Dit geschiedt door de oproepingskaart aan die kiezer over te dragen.
7. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet op maandag 27 januari 2003 in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn geregistreerd die de volmacht geeft.
8. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat ingeschreven, uitbrengen.

Een kiezer mag niet meer dan 2 (twee) volmachten aannemen. Een volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de stemming deel te nemen.

Stemmen in een stembureau naar keuze
De burgemeester van Westervoort maakt bekend dat het bij de aanstaande verkiezing van de leden van provinciale staten op dinsdag 11 maart 2003 een kiezer is toegestaan zijn/haar stem uit te brengen in een stembureau naar keuze.
Daarbij gelden de volgende bepalingen.

A. Schriftelijke aanvraag
1. Bij Bureau verkiezingen van de gemeente zijn kosteloos formulieren verkrijgbaar voor verzoekschriften om in een stembureau naar keuze aan de stemming te mogen deelnemen.
2. Het verzoekschrift, alsmede de oproepingskaart (indien reeds verstrekt), moeten uiterlijk op de veertiende dag voor de verkiezing, dus uiterlijk op 25 februari 2003, door de kiezer worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op maandag 27 januari 2003 als kiezer is geregistreerd. 3. Het verzoek wordt niet ingewilligd, wanneer het de verzoeker is toegestaan om bij volmacht aan de stemming te mogen deelnemen. 4. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een kiezerspas.

B. Mondelinge aanvraag
1. De kiezer dient hiertoe, na ontvangst van de oproepingskaart, doch uiterlijk op de vijfde dag voor de verkiezing de oproepingskaart over te leggen bij Bureau verkiezingen van zijn/haar woonplaats op maandag 27 januari 2003.
2. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een kiezerspas.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau verkiezingen, Dorpsplein 1.
Wet voorzieningen gehandicapten

Wijziging vervoersvergoedingen krachtens de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg).
Per 1 januari 2003 zijn de vervoerskostenvergoedingen in het kader van de Wvg verhoogd conform de ontwikkelingen van de prijsindex over de periode december 2001 tot en met november 2002 (volgens berichtgeving van het Centraal Bureau voor de Statistiek).

Na indexering bedragen de vergoedingen:

* gebaseerd op 1500 km. 555,00 per jaar en 138,75 per kwartaal.
* gebaseerd op 2000 km. 740,00 per jaar en 185,00 per kwartaal.
* rolstoeltaxi (1500 km.) 840,00 per jaar en 210,00 per kwartaal.
* rolstoeltaxi (2000 km.) 1.120,00 per jaar en 280,00 per kwartaal. Regiotaxi KAN

Herkent u de volgende voorbeelden?

U gaat een avond uit naar een voorstelling in de schouwburg. U twijfelt om met de auto of het openbaar vervoer te gaan. Rijdt er nog wel een bus als de voorstelling is afgelopen?

U
gaat een avondje op bezoek bij uw vrienden. U twijfelt om met de auto of het openbaar vervoer te gaan. De laatste bus vertrekt al om 20.00 uur.

U
w dochter gaat voor het eerst op zaterdagavond naar de disco. U moet haar om 01.30 ophalen.

U
vergezelt uw moeder van 86 jaar voor een bezoek aan het ziekenhuis. Zij is slecht ter been en u heeft zelf niet de beschikking over een auto. De dichtstbijzijnde halte van het openbaar vervoer is te ver lopen voor de bejaarde dame.

U
heeft een functiebeperking. U bent afhankelijk van een rolstoel. U moet dagelijks van uw woonplaats Arnhem naar de universiteit van Nijmegen.

U
moet elke dag 15 km reizen om op uw werk te komen, en er is geen bushalte in de buurt van uw woning. Met Regiotaxi KAN wordt u thuis opgehaald en naar uw werk gebracht.

Regiotaxi KAN biedt u in al deze gevallen vervoer aan, waar u ook bent, jong of oud, met of zonder functiebeperking, en waar u ook heen gaat, Regiotaxi KAN brengt en haalt iedereen, die woont of verblijft in het Knooppunt Arnhem-Nijmegen, naar de plaats van bestemming, van deur tot deur.
Ook kunt u met Regiotaxi KAN naar een busstation c.q. bushalte of een NS station reizen, voor aansluiting op ander openbaar vervoer.

Wat moet u doen om gebruik te kunnen maken van Regiotaxi KAN? Het belangrijkste is dat u minimaal één uur voor vertrek uw rit aanvraagt. U doet dit bij de ritmeldcentrale 0900-734 46 82 ( 0,10 p/m). (Telefoontarief is onder voorbehoud).
Wordt vervolgd.
Schuldhulpverlening

Geld uitgeven doen we allemaal. Of het nu gaat om de dagelijkse boodschappen of een nieuwe auto; het zakgeld van de kinderen, de huur en alle mogelijke vaste lasten.

Bij veel uitgaven staan we niet stil, omdat ze bijvoorbeeld automatisch worden afgeschreven, of omdat we steeds minder met contant geld betalen en steeds meer pinnen.

Of omdat we op afbetaling zaken kopen waar we op dat moment geen geld voor hebben. Tot we merken dat we meer uitgeven dan we binnenkrijgen. En dan hebben we een probleem.

En dan?
Op de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening van de gemeente Westervoort kunnen de budgetconsulenten u helpen met uw schuldensituatie die u zelfstandig niet meer kan overzien en oplossen.

Naast een schuldenregeling kunt u bij de budgetconsulent terecht voor budgetadviezen, een ander woord voor het afstemmen van uw uitgaven op uw inkomen. Hierbij zet u, samen met de budgetconsulent, uw inkomsten en uitgaven op een rijtje. U krijgt hierbij een beter inzicht in uw bestedingen en zaken waar u eventueel op kunt bezuinigen.

Uw aanmelding
:
Wanneer U een aanvraag wilt doen voor schuldhulpverlening en/of budgetadvies dan kunt u zich hiervoor aanmelden. Dit kan telefonisch. U kunt zich hierbij richten tot de budgetconsulenten van de afdeling Sociale zaken en Arbeidsvoorziening van het gemeentehuis. Na uw aanmelding ontvangt u een inventarisatieformulier De budgetconsulenten zijn iedere werkdag van 09.00 tot 10.00 telefonisch te bereiken via telefoonnummer: 026-3179361. Vangnetregeling huursubsidie;

De vangnetregeling is een aparte regeling (in de huursubsidiewet) voor huurders die met een forse inkomensdaling (tenminste 20%) te maken hebben en op basis van hun gezinsinkomen over 2001 geen of minder huursubsidie ontvangen.

Om voor een "bijdrage Vangnetregeling Huursubsidie" in aanmerking te kunnen komen moet u onder andere aan de volgende voorwaarden voldoen:
* In minimaal één kalendermaand is uw, naar een jaarinkomen omgerekend, gezamenlijk inkomen (actueel jaarinkomen) aanzienlijk lager dan uw verzamelinkomen dan wel belastbaar loon over 2001. Van een aanzienlijke terugval is sprake indien het verzamelinkomen dan wel belastbaar loon van uw huishouden over 2001 minimaal 20% hoger is dan het actuele inkomen. De terugval in het inkomen kan ook zijn veroorzaakt door een wijziging in de huishoudsamenstelling.


* U bent 18 jaar of ouder.


* U moet Nederlander zijn, of rechtmatig in Nederland verblijven.

* U en al uw eventuele medebewoners staan in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) ingeschreven op het adres waarvoor u de bijdrage vangnetregeling huursubsidie aanvraagt.


* U huurt een zelfstandige woonruimte.


* Uw huur en inkomen liggen onder een bepaalde grens.
Denkt u in aanmerking te kunnen komen voor bovenstaande voorziening, dan kunt u hiervoor bellen met de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening, elke werkdag tussen 9.00 en 10.00 uur. Op deze afdeling zijn aanvraagformulieren aanwezig en op afspraak wordt de aanvraag ingenomen.

Het telefoonnummer van de Servicelijn is
3179911.