Bouwaanvragen:
- Van der Hoevensstraat 72, plaatsen dakkapel
- Vaalmanstraat 45, plaatsen garage
- t Slag 11, bouw hobbyruimte/berging
reclameaanvraag:
-
Dorpsplein 70-76, plaatsen reclameborden
Verleende bouwvergunningen:*
- Zuidelijke Parallelweg tussen 1-12, bouw woning
- IJsselrust 40, bouw/uitbreiden garage
- Waemelslant 118, uitbreiden woning
Vrijstelling:
Burgemeester en wethouders van Westervoort maken bekend dat zij
voornemens zijn een
vrijstelling art. 19 lid 3 Wet op de Ruimtelijke Ordening toe te
passen voor het volgende bouwplan:
aanvraag bouwvergunning van dhr. G.J. Achterkamp voor de uitbreiding
van de woning en vervangen berging aan de Rijndijk 12 te Westervoort.
Het bouwplan is in strijd met het bestemmingsplan "Hondsbroeksche
Pleij en Schans". De woning valt binnen de bestemming "Agrarisch
gebied met landschappelijke waarden". Het betreft een tweede woning,
niet zijnde een bedrijfswoning, welke valt onder het overgangsrecht.
De uitbreiding bedraagt meer dan op grond van het overgangsrecht is
toegestaan.
Het bouwplan past binnen het kader van het gemeentelijk
vrijstellingenbeleid zodat medewerking c.q. vrijstelling kan worden
verleend op basis van artikel 19, lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening.
De bouwaanvragen liggen met ingang van donderdag 6 februari 2003
gedurende 4 weken ter
inzage op de afdeling AJZ/VROM van de gemeente Westervoort, Dorpsplein
1 te Westervoort.
Inzage van het bouwplan kan worden verkregen op werkdagen van 08.00 -
12.30 uur en op
afspraak tussen 14.00 - 16.00 uur.
Gedurende deze termijn kan een ieder zijn of haar zienswijze bekend
maken bij burgemeester
en wethouders.
Nadere informatie, onder meer over de concrete datum van de
bekendmakingen, kunt u inwinnen bij de afdeling Bouw- en
Woningtoezicht, tel. 3179531.
Collecten
In de komende periode worden de volgende collecten gehouden:
09-02 15-02 : Amnesty International
16-02 22-02 : Hersenstichting Ned./Nat. Fonds Geestelijke
Volksgezondheid
23-02 08-03 : Nationaal Jeugdfonds/Jantje Beton
Kapvergunning *
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten onderstaande
kapvergunningen te verlenen voor:
* De Ham 15, voor het kappen van 3 coniferen
* Koeweide 116, op het terrein van peuterspeelzaal De Blokkendoos
voor het kappen van 4 esdoorns, 1 bolesdoorn, 1 meidoorn, 2
lijsterbessen en 2 elzen.
* Gemeente Westervoort, voor Mosterdhof 322, voor het kappen van 1
esdoorn.
* Gemeente Westervoort, op het terrein tussen de Kloosterdreef en
Schoonoord, voor het kappen van 1 kastanje, 1 plataan, 1 linde, 2
krulwilgen, 2 wilgen, 3 esdoorns, 5 haagbeuken, 8 essen en
6 sierkersen. In verband met het bouwrijp maken van het
bestemmingsplan Kloosterdreef moeten deze bomen gekapt worden. De
bomen staan op de plek waar woningen en waar openbare
nutsvoorzieningen komen. Als de woningbouw gerealiseerd is zullen
er nieuwe bomen worden herplant.
*
Heeft u bezwaar?
Indien u het niet eens bent met één van de besluiten (geldt alleen
voor die besluiten die zijn aangemerkt met een sterretje *), dan kunt
u op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken bezwaar
maken door het indienen van een bezwaarschrift bij het college van
burgemeester en wethouders, Postbus 40, 6930 AA Westervoort. De
termijn van 6 weken vangt aan met ingang van de dag na die waarop dit
besluit is bekendgemaakt bij de aanvrager.
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. De
indiener van een bezwaarschrift kan, als er gelet op de betrokken
belangen sprake is van spoed, tevens een voorlopige voorziening (zoals
schorsing) aanvragen bij de voorzieningenrechter van de
Arrondissementsrechtbank, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM
te Arnhem. Hiervoor moet u griffierecht betalen. De griffier van de
rechtbank kan u over deze kosten informeren.
Bestemmingsplan Het Ambacht
Burgemeester en wethouders van de gemeente Westervoort maken,
ingevolge artikel 28, lid 6, van de Wet op de Ruimtelijke Ordening
bekend, dat Gedeputeerde Staten van Gelderland bij besluit van 19
december 2002, nr. RE2002.107561 het bestemmingsplan Het Ambacht
hebben goedgekeurd. Dit bestemmingsplan is een herziening van de
geldende bestemmingsplannen Het Ambacht en Het Ambacht 1992, inclusief
een perceel op de hoek (en ten westzijde) van de Rivierweg en de
Hamersestraat.
Het besluit van Gedeputeerde Staten van Gelderland en het
bestemmingsplan liggen met ingang van 6 februari 2003 gedurende zes
weken voor een ieder ter inzage op de afdeling AJZ/VROM. Inzage kan
worden verkregen op werkdagen van 08.00 uur tot 12.30 uur, op afspraak
op maandag van 14.00 uur tot 16.00 uur en van 18.00 uur tot 21.00 uur,
op overige werkdagen van 14.00 uur tot 16.00 uur (eveneens op
afspraak).
Gedurende genoemde termijn van zes weken kan beroep worden ingesteld
bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus
20019, 2500 EA te s-Gravenhage. Aangezien niemand bedenkingen heeft
ingediend bij Gedeputeerde Staten, kunnen alleen belanghebbenden die
aan kunnen tonen dat zij daartoe redelijkerwijs niet in staat zijn
geweest, beroep instellen tegen het goedkeuringsbesluit.
Het besluit van Gedeputeerde Staten treedt in werking daags na afloop
van de beroepstermijn. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om
voorlopige voorziening bij de voorzitter van de Afdeling
bestuursrechtspraak is ingediend, treedt het besluit niet in werking
voordat op het verzoek is beslist.
Westervoort, 5 februari 2003
Burgemeester en wethouders van Westervoort, namens deze,
Mr. W.P. Meulblok, afdelingshoofd AJZ/VROM
Verwijdering aanhanger aan de Gemeint
De gemeente Westervoort heeft op 23 januari 2003 een aanhangwagen aan
de Gemeint laten verwijderen. De eigenaar had deze aanhangwagen langer
dan drie dagen achter elkaar op de openbare weg geparkeerd en overtrad
daarmee artikel 5.1.5 van de Algemene plaatselijke verordening
gemeente Westervoort. Omdat de eigenaar ondanks herhaalde oproepen
weigerde de aanhanger te verwijderen, heeft de gemeente dat op zijn
kosten laten doen. Na een korte opslagperiode kan de aanhanger worden
teruggegeven of vernietigd. In beide gevallen ontvangt de eigenaar een
rekening voor de kosten.
Extra controle milieupolitie
De gemeente heeft een extra milieuwacht ingezet, met name voor de
controles in het kader van Diftar, maar ook controle op het naleven
van de regels uit de Algemene plaatselijke verordening gemeente
Westervoort voor bijvoorbeeld het uitlaten van honden, de
verontreiniging van de weg of van terreinen en het langdurig laten
staan van aanhangwagens of caravans. De heer Frans Holkamp is vorige
week vrijdag in de gemeente begonnen met controle op de manier waarop
mensen hun container aanbieden. Hij constateerde dat er veel
containers niet geleegd werden, omdat de deksel openstond. Voor het
aanbieden van afval gelden regels. Wanneer de vuilnismannen van SITA
constateren dat de regels niet worden nageleefd, wordt de container
niet geleegd en wordt er een rode kaart aan de container gehangen. Op
deze kaart staat de reden aangekruist waarom de container niet geleegd
is. Om dit te voorkomen, dient u de volgende regels in acht te nemen:
* De container mag op vrijdag vanaf 7.30 uur aan de weg worden
gezet.
* Plaats de container met het handvat naar de weg en zorg dat de
container niet te vol is (de deksel moet dicht kunnen).
* Zorg er ook voor dat de container niet te zwaar is (niet meer dan
75 kg).
* Zorg ervoor dat er geen stoffen in de container zitten die er niet
in thuis horen, dus bijvoorbeeld geen restafval in de groene
container.
* Stamp het afval niet te hard aan.
Naast deze regels is het van belang wáár u de container neerzet.
Vooral bij wijken waar geen stoepen zijn, is het niet altijd duidelijk
of een container ter lediging wordt aangeboden of niet. Hou de
containers dus op uw eigen terrein als u ze niet wilt aanbieden en zet
de container die u wel wilt aanbieden duidelijk zichtbaar aan de
openbare weg. Verder willen we u erop wijzen dat in deze tijd van het
jaar het gft-afval in de groene container kan vastvriezen. Biedt uw
container dan niet aan, maar wacht tot de vorstperiode voorbij is.
Wanneer de container wel wordt aangeboden, wordt deze ook
geregistreerd als zijnde geleegd, terwijl er niets of nauwelijks iets
van de inhoud uit is gegaan.
Wanneer u zich houdt aan deze spelregels (en de meeste van u doen dit
altijd al), wordt uw container netjes geleegd.
De milieuwacht heeft verder extra aandacht voor zwerfvuil. Hij zal
iemand die afval dumpt waar het niet hoort, direct aanspreken.
De milieuwacht patrouilleert op onregelmatige tijden en treedt waar
nodig verbaliserend op.
Afvalinzameling
Bij de Retourette in winkelcentrum De Wyborgh kunt u uw huishoudelijk
afval scheiden. Veel mensen maakten hier sinds de start van de
Retourette al goed gebruik van. Sinds de invoering van Diftar hebben
meer mensen de Retourette ontdekt. Er wordt veel afval gescheiden
ingeleverd. En dat is juist ook het doel van het diftarsysteem:
verminderen van het restafval door het afval gescheiden aan te bieden
en dus hergebruik van afvalstoffen.
Wat kunt u er kwijt:
* blik
* schoenen, kleding en textiel
* kartonnen drankverpakkingen (leeg! schoonspoelen hoeft niet)
* papier en karton
* kunststofflessen/flacons
* batterijen
* droge medicijnen
* flessen met en zonder statiegeld
Plastic verpakkingen kunnen niet worden ingeleverd
. Deze horen gewoon in uw grijze container.
Er staat wel een container voor plastic tasjes. Deze is bedoeld voor
de plastic tas die u overhoudt wanneer u bijvoorbeeld uw lege
melkpakken heeft ingeleverd. Deze zakken worden afgevoerd naar de
vuilverbrandingsinstallatie. Deze container is tijdelijk verwijderd
geweest omdat er helaas misbruik van werd gemaakt doordat er veel
ander afval in werd gedumpt. De container die er nu staat heeft een
kleine opening zodat er alleen lege tasjes in passen.
Overigens heeft een afzonderlijke inzameling van plastic verpakkingen
geen zin. Er bestaan te veel verschillende soorten plastic
verpakkingen om goed te kunnen verwerken tot een nieuw product. Het is
dan ook nooit de bedoeling geweest plastic verpakkingen bij de
Retourette in te zamelen.
Voor de afvalstoffen die u bij de Retourette kunt inleveren zijn ook
andere mogelijkheden. Maak hier gebruik van! Denk hierbij aan de
"pakkenbakken"die bij de Co-op en C1000 staan, de ondergrondse
glascontainers en textielcontainers op de parkeerplaatsen bij
winkelcentrum DeWyborgh.
Een volledig overzicht van alle mogelijkheden vindt u op de
Afvalwijzer, in de gemeentegids en op de gemeentelijke website
www.westervoort.nl.
Tot slot doen wij een dringend beroep op u om de Retourette schoon te
houden, dus biedt alleen bovengenoemde afvalstoffen aan in de daarvoor
bestemde bakken. Zet er geen zakken met afval neer.
Alleen met uw medewerking kunnen wij de Retourette schoon houden.
Verkiezingen Provinciale Staten
U bent van harte welkom
Op dinsdag 11 maart 2003 zijn er provinciale statenverkiezingen. U
kunt dan invloed uitoefenen op de politiek in uw provincie voor de
komende vier jaar. Omdat woensdag 5 en woensdag 12 maart christelijke
feestdagen zijn, worden deze verkiezingen op een dinsdag gehouden. De
provinciale staten beslissen onder meer over belangrijke zaken als
ruimtelijke ordening, milieu en welzijn. U merkt het misschien niet
altijd direct maar iedereen heeft regelmatig met de gevolgen van het
provinciaal beleid te maken. Een goede reden dus om uw stem te laten
horen.
U kunt van half acht s ochtends tot negen uur s avonds terecht in het
stembureau.
Provinciale Staten
Van alle bestuurlijke organen zijn Provinciale Staten het minst
bekend. Toch hebben de provincies veel belangrijke taken. Ze zijn
verantwoordelijk voor onder meer planning van wegen, woonwijken en
natuurgebieden. Zij controleren rampenplannen, ambulancediensten,
bestemmingsplannen van gemeenten en milieubepalingen voor middelgrote
bedrijven. Veel welzijnsorganisaties worden door de provincie
gesubsidieerd, evenals sport- en cultuurinstellingen.
De provinciale-statenleden kiezen bovendien de leden van de Eerste
Kamer, waar wetten kunnen worden goedgekeurd of verworpen. Er zijn bij
provinciale staten, net als in de Tweede Kamer, commissies die zich
bezighouden met speciale beleidsterreinen. Natuurlijk moet de
provincie zich houden aan landelijke wetten, maar elke provincie heeft
een zekere speelruimte om daarbinnen zelf beleid en politieke keuzes
te maken.
Wordt vervolgd.
Stemmen bij volmacht
De burgemeester van Westervoort maakt bekend dat het bij de aanstaande
verkiezing van de leden van provinciale staten op dinsdag 11 maart
2003 een kiezer is toegestaan bij volmacht te mogen stemmen. Daarbij
gelden de volgende bepalingen.
A. Machtiging door schriftelijke aanvraag
1. Bij Bureau verkiezingen van de gemeente zijn kosteloos formulieren
verkrijgbaar voor de verzoekschriften om bij volmacht te mogen
stemmen.
2. Het verzoekschrift moet uiterlijk op de veertiende dag voor de
verkiezing dus voor of op 25 februari 2003, door de kiezer worden
ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij op
maandag 27 januari 2003 als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd wanneer het aan de verzoeker is
toegestaan om in een stembureau naar keuze aan de stemming te
mogen deelnemen.
4. Degene die zich bereid heeft verklaard als gemachtigde op te
treden, moet op maandag 27 januari 2003 als kiezer zijn
geregistreerd.
5. Bij inwilliging van het verzoek ontvangt de gemachtigde een
volmachtbewijs. De volmachtstem dient tegelijk met de eigen stem
te worden uitgebracht.
B. Machtiging door overdracht van de oproepingskaart
6. De kiezer kan ook, in plaats van een verzoekschrift in te dienen,
na ontvangst van de oproepingskaart, tot en met de dag van de
stemming, zelf een andere kiezer machtigen voor hem/haar te
stemmen. Dit geschiedt door de oproepingskaart aan die kiezer over
te dragen.
7. Een op deze wijze aangewezen gemachtigde moet op maandag 27
januari 2003 in hetzelfde stemdistrict als kiezer zijn
geregistreerd die de volmacht geeft.
8. De aldus gemachtigde kan de volmachtstem uitsluitend tegelijk met
zijn/haar eigen stem, in het stemdistrict waar hij/zij staat
ingeschreven, uitbrengen.
Een kiezer mag niet meer dan 2 (twee) volmachten aannemen. Een
volmachtgever is niet bevoegd de volmacht in te trekken of zelf aan de
stemming deel te nemen.
Stemmen in een stembureau naar keuze
De burgemeester van Westervoort maakt bekend dat het bij de aanstaande
verkiezing van de leden van provinciale staten op dinsdag 11 maart
2003 een kiezer is toegestaan zijn/haar stem uit te brengen in een
stembureau naar keuze.
Daarbij gelden de volgende bepalingen.
A. Schriftelijke aanvraag
1. Bij Bureau verkiezingen van de gemeente zijn kosteloos formulieren
verkrijgbaar voor verzoekschriften om in een stembureau naar keuze
aan de stemming te mogen deelnemen.
2. Het verzoekschrift, alsmede de oproepingskaart (indien reeds
verstrekt), moeten uiterlijk op de veertiende dag voor de
verkiezing, dus uiterlijk op 25 februari 2003, door de kiezer
worden ingediend bij de burgemeester van de gemeente, waar hij/zij
op maandag 27 januari 2003 als kiezer is geregistreerd.
3. Het verzoek wordt niet ingewilligd, wanneer het de verzoeker is
toegestaan om bij volmacht aan de stemming te mogen deelnemen.
4. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de
oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een
kiezerspas.
B. Mondelinge aanvraag
1. De kiezer dient hiertoe, na ontvangst van de oproepingskaart, doch
uiterlijk op de vijfde dag voor de verkiezing de oproepingskaart
over te leggen bij Bureau verkiezingen van zijn/haar woonplaats op
maandag 27 januari 2003.
2. Bij inwilliging van het verzoek wordt de beslissing op de
oproepingskaart gesteld, die daardoor wordt omgezet in een
kiezerspas.
Nadere inlichtingen worden verstrekt door Bureau verkiezingen,
Dorpsplein 1.
Wet voorzieningen gehandicapten
Wijziging vervoersvergoedingen krachtens de Wet voorzieningen
gehandicapten (Wvg).
Per 1 januari 2003 zijn de vervoerskostenvergoedingen in het kader van
de Wvg verhoogd conform de ontwikkelingen van de prijsindex over de
periode december 2001 tot en met november 2002 (volgens berichtgeving
van het Centraal Bureau voor de Statistiek).
Na indexering bedragen de vergoedingen:
* gebaseerd op 1500 km. 555,00 per jaar en 138,75 per kwartaal.
* gebaseerd op 2000 km. 740,00 per jaar en 185,00 per kwartaal.
* rolstoeltaxi (1500 km.) 840,00 per jaar en 210,00 per kwartaal.
* rolstoeltaxi (2000 km.) 1.120,00 per jaar en 280,00 per kwartaal.
Regiotaxi KAN
Herkent u de volgende voorbeelden?
U gaat een avond uit naar een voorstelling in de schouwburg. U
twijfelt om met de auto of het openbaar vervoer te gaan. Rijdt er nog
wel een bus als de voorstelling is afgelopen?
U
gaat een avondje op bezoek bij uw vrienden. U twijfelt om met de auto
of het openbaar vervoer te gaan. De laatste bus vertrekt al om 20.00
uur.
U
w dochter gaat voor het eerst op zaterdagavond naar de disco. U moet
haar om 01.30 ophalen.
U
vergezelt uw moeder van 86 jaar voor een bezoek aan het ziekenhuis.
Zij is slecht ter been en u heeft zelf niet de beschikking over een
auto. De dichtstbijzijnde halte van het openbaar vervoer is te ver
lopen voor de bejaarde dame.
U
heeft een functiebeperking. U bent afhankelijk van een rolstoel. U
moet dagelijks van uw woonplaats Arnhem naar de universiteit van
Nijmegen.
U
moet elke dag 15 km reizen om op uw werk te komen, en er is geen
bushalte in de buurt van uw woning. Met Regiotaxi KAN wordt u thuis
opgehaald en naar uw werk gebracht.
Regiotaxi KAN biedt u in al deze gevallen vervoer aan, waar u ook
bent, jong of oud, met of zonder functiebeperking, en waar u ook heen
gaat, Regiotaxi KAN brengt en haalt iedereen, die woont of verblijft
in het Knooppunt Arnhem-Nijmegen, naar de plaats van bestemming, van
deur tot deur.
Ook kunt u met Regiotaxi KAN naar een busstation c.q. bushalte of een
NS station reizen, voor aansluiting op ander openbaar vervoer.
Wat moet u doen om gebruik te kunnen maken van Regiotaxi KAN?
Het belangrijkste is dat u minimaal één uur voor vertrek uw rit
aanvraagt. U doet dit bij de ritmeldcentrale 0900-734 46 82 ( 0,10
p/m). (Telefoontarief is onder voorbehoud).
Wordt vervolgd.
Schuldhulpverlening
Geld uitgeven doen we allemaal. Of het nu gaat om de dagelijkse
boodschappen of een nieuwe auto; het zakgeld van de kinderen, de huur
en alle mogelijke vaste lasten.
Bij veel uitgaven staan we niet stil, omdat ze bijvoorbeeld
automatisch worden afgeschreven, of omdat we steeds minder met contant
geld betalen en steeds meer pinnen.
Of omdat we op afbetaling zaken kopen waar we op dat moment geen geld
voor hebben. Tot we merken dat we meer uitgeven dan we binnenkrijgen.
En dan hebben we een probleem.
En dan?
Op de afdeling Sociale Zaken en Arbeidsvoorziening van de gemeente
Westervoort kunnen de budgetconsulenten u helpen met uw
schuldensituatie die u zelfstandig niet meer kan overzien en oplossen.
Naast een schuldenregeling kunt u bij de budgetconsulent terecht voor budgetadviezen, een ander woord voor het afstemmen van uw uitgaven op uw inkomen. Hierbij zet u, samen met de budgetconsulent, uw inkomsten en uitgaven op een rijtje. U krijgt hierbij een beter inzicht in uw bestedingen en zaken waar u eventueel op kunt bezuinigen.
Uw aanmelding
:
Wanneer U een aanvraag wilt doen voor schuldhulpverlening en/of
budgetadvies dan kunt u zich hiervoor aanmelden. Dit kan telefonisch.
U kunt zich hierbij richten tot de budgetconsulenten van de afdeling
Sociale zaken en Arbeidsvoorziening van het gemeentehuis. Na uw
aanmelding ontvangt u een inventarisatieformulier
De budgetconsulenten zijn iedere werkdag van 09.00 tot 10.00
telefonisch te bereiken via telefoonnummer: 026-3179361.
Vangnetregeling huursubsidie;
De vangnetregeling is een aparte regeling (in de huursubsidiewet) voor
huurders die met een forse inkomensdaling (tenminste 20%) te maken
hebben en op basis van hun gezinsinkomen over 2001 geen of minder
huursubsidie ontvangen.
Om voor een "bijdrage Vangnetregeling Huursubsidie" in aanmerking te
kunnen komen moet u onder andere aan de volgende voorwaarden voldoen:
* In minimaal één kalendermaand is uw, naar een jaarinkomen
omgerekend, gezamenlijk inkomen (actueel jaarinkomen) aanzienlijk
lager dan uw verzamelinkomen dan wel belastbaar loon over 2001.
Van een aanzienlijke terugval is sprake indien het verzamelinkomen
dan wel belastbaar loon van uw huishouden over 2001 minimaal 20%
hoger is dan het actuele inkomen. De terugval in het inkomen kan
ook zijn veroorzaakt door een wijziging in de
huishoudsamenstelling.
* U bent 18 jaar of ouder.
* U moet Nederlander zijn, of rechtmatig in Nederland verblijven.
* U en al uw eventuele medebewoners staan in de Gemeentelijke Basis
Administratie (GBA) ingeschreven op het adres waarvoor u de
bijdrage vangnetregeling huursubsidie aanvraagt.
* U huurt een zelfstandige woonruimte.
* Uw huur en inkomen liggen onder een bepaalde grens.
Denkt u in aanmerking te kunnen komen voor bovenstaande voorziening,
dan kunt u hiervoor bellen met de afdeling Sociale Zaken en
Arbeidsvoorziening, elke werkdag tussen 9.00 en 10.00 uur.
Op deze afdeling zijn aanvraagformulieren aanwezig en op afspraak
wordt de aanvraag ingenomen.
Het telefoonnummer van de Servicelijn is
3179911.