Persbericht
---
Den Haag, 24 januari 2003
Parnassia, afdeling Angststoornissen krijgt 5 februari als eerste reguliere geestelijke gezondheidszorginstelling een KEMA-keurmerk!
Het kwaliteitssysteem dat ontwikkeld is verschaft openheid in de uitvoering van zorg aan cliënten. Tweeënhalf jaar geleden startte de afdeling het certificeringtraject volgens de Internationale Standard for Organisations (ISO 9001-2000). Parnassia toont met dit certificaat aan dat de belangrijkste processen zijn vastgelegd, dat de medewerkers handelen volgens de vastgestelde procedures en dat dit gecontroleerd is/wordt door een instantie als KEMA.
Kwaliteit van zorguitvoering nu vastgelegd
Aanwezige kennis zat vaak in de hoofden van individuele
personeelsleden. Voor de kwaliteit van zorguitvoering was de patiënt
afhankelijk van de persoon die hij of zij voor zich had. In de
praktijk was er een grote variatie in de kwaliteit van die uitvoering.
Die variatie is nu beperkt doordat de beste manier van uitvoeren
vastgelegd is in procedures en protocollen. Externe deskundigen hebben
het traject de afgelopen tweeënhalf jaar begeleid bij het inzichtelijk
maken van alle procedures. Nu de beste manier van werken is
vastgelegd, kan het team veel eenvoudiger tot gerichte verbetering
komen.
KEMA keurmerk voor de geestelijke gezondheidszorg: merkwaardige
combinatie?
Op het eerste gezicht een merkwaardige combinatie: het KEMA keurmerk
volgens de Internationale Standard for Organisations (ISO) voor een
afdeling waar angststoornissen behandeld worden. ISO 9001-2000 brengen
we gewoonlijk in verband met elektriciteit en techniek, niet met de
geestelijke gezondheidszorg. Echter, door bewezen werkzame protocollen
en elektronische therapievarianten (zoals het geval is bij de meeste
angststoornissen) wordt inmiddels gesteld dat het van kwakzalverij
getuigt daar niet optimaal gebruik van te maken. Immers, de patiënt
loopt het risico onderbehandeld te blijven, terwijl tegelijkertijd de
wachttijd voor andere cliënten nodeloos oploopt.
Waarom is er gekozen voor de ISO-norm?
Het kwaliteitssysteem toetst zichzelf voortdurend middels interne en externe audits (door KEMA): doen we ook echt wat we zeggen te doen? Voor het maken en in stand houden van het kwaliteitssysteem is het benoemen van een autonome kwaliteitscoördinator heel belangrijk. Een actief, uitnodigend beleid is voor klachten over dienstverlening van zowel cliënten als medewerkenden onmisbaar. Immers, elke klacht is in principe een gratis advies dat tot verbetering kan leiden. De ISO houdt toezicht op privacy, bijhouden van behandelplannen en dossiers.
Ook certificering voor andere afdelingen van Parnassia
Om de certificering binnen Parnassia een vervolg te laten krijgen is
er inmiddels een training voor kwaliteitscoördinatoren van andere
(sub)afdelingen gestart, met name op het gebied van kortdurende
behandeling en van enkele specifieke doelgroepen.
---