Partij van de Arbeid

05-02-2003

Wat heeft politiek te maken met Hiphop?

Zo op het eerste gezicht helemaal niets. Maar wie iets meer doorpraat met Hiphop fanaten leert al heel gauw dat Hiphop een manier van leven is. Het is een middel om je gevoelens te uiten en een boodschap over te brengen. Bovenal biedt Hiphop jongeren de mogelijkheid om een eigen identiteit te creëren een maatschappijkritische houding te nemen en mee te praten en te denken over de (inrichting) van de samenleving. Door Hiphop kunnen jongeren sociale misstanden aankaarten!

Dat had je niet gedacht hè? Nou, ik ook niet eerlijk gezegd. Totdat ik afgelopen zaterdag de Hiphop talentendag mee maakte in het Amsterdamse Jongereninformatiepunt: the Site.

Afgelopen zaterdag was het een drukte van jewelste in het Amsterdamse Jeugdinformatiepunt The Site. Er werd namelijk een Hiphop Talentendag georganiseerd. Er was voor elk wat wils; optredens, modeshows, workshops en debatten. Door de organisatie van deze dag werd ik gevraagd om deel te nemen aan een paneldiscussie over Hiphop. Daar ik nu eenmaal gek ben van muziek en jongeren kon ik geen nee zeggen. Ook al was het op mijn vrije zaterdagavond waarop ik dan meestal iets leuks voor mezelf doe. Achteraf gezien had ik dit voor geen goud willen missen. Hier volgt een verslag van wat ik heb meegemaakt en vooral wat ik heb gehoord en geleerd van de jongeren over Hiphop als muziek, als levensstijl, als mode. Kortom: Hiphop als een belangrijke jongerencultuur in Amsterdam waar politiek helaas nog te weinig aandacht voor is.

Ik kwam binnen en de zaal was gevuld met zeer moderne en hip ogende Amsterdamse meiden en jongens. Het grappige was dat hoewel de Hiphop cultuur alle trekjes heeft van "zwarte cultuur het publiek zeer divers was. Variërend van autochtone witte Hollandse jongeren tot Surinaamse, Antilliaanse, Somalische en Marokkaanse jongeren. En al deze jongeren hadden allemaal een ding gemeen: allen zijn ze helemaal wild van Hiphop.

Voor de jongeren die intensief bezig zijn met Hiphop is het een manier van leven. Voor hen is Hiphop dé manier om mee te praten over de maatschappij en je mening naar voren te brengen. Het is ook een wijze waarop gevoelens kunnen worden uitgedrukt. Voor andere jongeren is Hiphop weer een manier om je ongenoegen te laten horen en tegen de samenleving aan te schoppen. Een belangrijk element in het volwassenwordingproces en onmisbaar bij het ontwikkelen van een eigen identiteit en een kritische geest.

Dat Hiphop ook een negatieve invloed kan hebben op de samenleving werd niet door alle jongeren gedeeld. Sommige jongeren (met name meisjes) vinden de wijze waarop vrouwen door mannelijke Hiphop muzikanten worden afgebeeld in videoclips nadelig voor de vrouwenemancipatie en zouden dat veranderd willen zien. Door bijvoorbeeld in plaats van blote vrouwen, blote mannen te laten zien. Maar dat vonden de jongens weer geen goed idee. Hoe dan ook, iedereen was het met elkaar eens dat seks goed verkoopt en dat dit helaas ook gebeurt in de Hiphop muziek. Bovendien is dit niet altijd bevorderlijk voor de aandacht voor de kwaliteit en inhoud van Hiphop muziek.

Door vrijwel alle jongeren werd naar voren gebracht dat het in Nederland zeer moeizaam is om Hiphop als muziek en levensstijl (cultuur) te promoten. Er is in Nederland geen voet aan de grond te krijgen. De politiek zou hierin een actievere houding kunnen nemen. Door Hiphop talent te stimuleren, door subsidies te geven aan organisaties en instellingen die zich bezig houden met de promotie van jeugdig Hiphoptalent in Nederland. Men was zelfs warm te krijgen voor mijn oproep om een handtekeningactie te starten en die in de vorm van een petitie aan te bieden aan de wethouder van Cultuur mevrouw Hannah Belliot.

Of Hiphopmuziek alleen mooi is in het Engels, daar waren de meningen over verdeeld. Sommige jongeren vinden Nederlandse Hiphop helemaal niks, maar men moest wel toegeven dat de jongens van Brainpower en Raymster het hartstikke leuk doen, dat rappen in het Nederlands. Andere jongeren vinden dat Hiphop muziek in Nederland uitsluitend in het Nederlands dient te gebeuren, men woont toch immers in Nederland? Bovendien bestaat er het risico, als je in het engels rapt, dat je inderdaad klakkeloos alles overneemt van de Amerikaanse artiesten. En dat slaat nergens op, want de samenleving en de problemen in de VS zijn heel anders dan die in Nederland. Volgens mij gaat Hiphop om gevoel en het overbrengen van muziek. De Hiphop artiest moet daarbij zelf kunnen uitmaken in welke taal hij of zij rapt. Ik vind echter Hiphop in het Engels veel beter en mooier klinken dan in het Nederlands. Dat is nu eenmaal een kwestie van smaak.

Vanwege alle goede redenen die ik heb gehoord over Hiphop en het belang die jongeren daar zelf aan hechten vind ik het van belang dat er vanuit de portefeuille kunst en cultuur meer aandacht en uiteindelijk ook meer geld moet komen voor het stimuleren van jongerencultuur en in het bijzonder de Hiphop cultuur in Amsterdam. Zou het niet prachtig zijn om naast de Amsterdamse discotheken waar een deel van deze jongeren terechtkunnen om zich te vermaken ook een educatief en opleidingscentrum komt waar Amsterdamse Hiphoppers gestimuleerd en gerekruteerd kunnen worden? Voor wethouder Belliot zou dit als muziek in de oren moeten klinken. Zij is immers vier jaar lang stadsdeelvoorzitter van een zeer jeugdig stadsdeel, waar bovendien de Hiphop cultuur ontzettend geliefd is onder jongeren. Ik zal de jongeren in ieder geval bijstaan bij het werven van handtekeningen en het in elkaar zetten van de petitie die de jongeren zeer binnenkort zullen overhandigen aan wethouder Belliot.

Iets meer over de achtergrond van Hiphop als jeugdcultuur:

Onderzoek naar vrijetijdsbesteding van Amsterdamse jongeren wijst uit dat er niet zoiets bestaat als de jongerencultuur, maar dat de jongerencultuur versplinterd is. Bij navraag delen jongeren zichzelf in bij een bepaalde jeugdcultuur. Er zijn grofweg vier categorieën jeugdculturen; Skaters, Hiphoppers, Dance en Alternatief. Hiphop vormt voor vele jongeren dus een belangrijk cultuur. Hiphoppers herken je aan hun Baggy clothes, dure Amerikaanse merken, ze zijn heel ijdel en kleding is voor hen zeer belangrijk. Deze jongeren houden uiteraard van Hiphop muziek, vooral underground. Ze houden ook van een beetje motown-achtige muziek of R&B (staat niet voor Resocialisatie en Begeleiding, maar voor Rythm and Blues). Het daarbij passende gedrag of idee is vooral chillen (rustig aan, fuck iedereen en alles) Er zijn ook subgroepen aan te brengen binnen de Hiphop cultuur. De Hiphop cultuur heeft een brede aantrekkingskracht op jongeren variërend van Mavo tot Vwo-scholieren.

Amma Asante

Woordvoerder jeugd

P.S. Hieronder staan de stellingen waarover we gedebatteerd hebben. Leuk als je het zelf ook eens wilt doen met een groep vrienden. Veel plezier!

1. Hip-hop is black music.

2. Hip-hop is a way of life.
3. Gezien de sociale verschillen met de V.S. kan hiphop in Nederland nooit
een serieuze maatschappijkritische rol vervullen. 4. Hiphop muziek in z'n puurste vorm bestaat uit 'Two turntables & a Microphone. Andere vormen kunnen worden gecategoriseerd als 'crossover'.
5. De essentie van de hiphop cultuur is tenietgedaan door de commercie
die deze scene vandaag de dag overschaduwt. 6. De vijf elementen van hiphop (mc'ing, dj-ing, b-boy-ing, beatboxing,
fashion) moeten te allen tijd in stand worden gehouden. 7. Hiphop in Nederland is in verhouding "kleiner" dan in de omringende
Europese landen. Dit heeft als voornaamste reden, dat er een platform
ontbreekt voor Nederlandse hiphoppers.
8. Nederlandse rappers moeten in hun eigen taal rappen. Anders vervalt men
in 'klakkeloos kopiëren' van de Amerikaanse voorbeelden, waardoor de
geloofwaardigheid verloren gaat.
9. Hiphop heeft een negatieve invloed op de maatschappij. 10. Hiphop muziek betreft zowel de politieke en maatschappelijke aspecten en fungeert ook als boodschap.

Amma Asante