Print pagina

Gemeente presenteert plannen om wachttijden te lijf te gaan


Datum uitgave: 04-02-2003

Onderwerp: burgerzaken

Het college van B&W heeft vandaag het plan van aanpak "De wachttijden te lijf" vastgesteld. Uitvoering van dit plan van aanpak moet leiden tot een verkorting van de wachttijden aan de balies van het stadskantoor en tot een betere dienstverlening.

Aanleidingen voor dit plan van aanpak waren de lange wachttijden aan de balies gedurende de afgelopen zomers én de uitkomsten van het onderzoek "Kwaliteitsmonitor publieke dienstverlening".

Analyse
De afgelopen periode heeft de gemeente geanalyseerd wat de oorzaken van de te lange wachttijden zijn. Uit deze analyse is gebleken dat het oplopen van de wachttijden drie belangrijke oorzaken heeft, die elkaar ook nog eens versterken:


* De personele bezetting aan de balies valt onvoldoende samen met de toeloop van cliënten.

* De laatste jaren zijn enkele ervaren medewerkers vertrokken en het opbouwen van kennis en ervaring bij nieuwe medewerkers kost tijd.

* Sinds eind 2001 moeten klanten voor het aanvragen van een nieuw paspoort 2 x naar het Stadskantoor komen, terwijl het voor die tijd een kwestie was van "klaar terwijl u wacht". Daardoor is het aantal klantbezoeken bijna verdubbeld.

Reeds gerealiseerde maatregelen
Vooruitlopend op de totstandkoming van dit plan van aanpak is de afgelopen tijd al een flink aantal maatregelen genomen om de wachttijden terug te dringen, zoals een proef met
zaterdagochtendopenstelling in de zomer voor reisdocumenten, een geboorteloket in de Isala-klinieken, het op afspraak werken voor rijbewijzen en reisdocumenten, een experiment met een snelloket en het optimaliseren van de telefonische dienstverlening door de ingebruikname van een eigen callcenter. Verder is er al veel gedaan aan opleiding en training van medewerkers.

Oplossingsrichting
Voor het oplossen van de wachttijden voert de gemeente in de komende tijd een twee-sporenbeleid: ten eerste proberen de klantenstroom te beïnvloeden, zodat de vraag om diensten evenwichtiger over het jaar wordt verspreid, en ten tweede het meer flexibel inzetten van personeel. De gemeente verwacht dat de laatste oplossingsrichting eerder resultaat zal opleveren dan de eerste. Het gedrag van klanten zal zich minder gemakkelijk laten beïnvloeden.

Concrete maatregelen op korte termijn
Op korte termijn wordt een aantal maatregelen genomen zoals:


* het zodanig inzichtelijk maken van de bezoekersstromen dat de inzet van personeel daarop zo efficiënt mogelijk kan worden afgestemd;

* flexibele inzet van tijdelijk personeel;

* vergroten van kennis en ervaring van medewerkers;
* het efficiënter maken van een aantal werkprocessen, waardoor verzoeken van klanten sneller kunnen worden afgehandeld;
* continuering van de zaterdagochtendopenstelling van half april tot half juli;

* continuering van het geboorteloket in de Isala-klinieken;
* uitbreiden van het werken op afspraak;

* intensivering van de dienstverlening via internet;
* intensivering van informatie en communicatie.
Rond oktober/november 2003 wordt de uitvoering van het plan van aanpak geëvalueerd.

Bron: Communicatie
Datum van 04-02-2003 tot 10-02-2003