PACCAR maakt sterke omzet en winstcijfers bekend
PACCAR realiseerde in het vierde kwartaal van 2002 een netto winst van
$122,2 miljoen, tegenover $50,4 miljoen in dezelfde periode van het
jaar ervoor. De netto omzet en de omzet van financiële dienstverlening
bedroegen in het vierde kwartaal van 2002 $1,9 miljard, vergeleken met
$1,5 miljard in dezelfde periode van 2001.
De geconsolideerde netto omzet en de omzet van financiële diensten
bedroeg over 2002 $7,2 miljard, een toename van 18 procent vergeleken
met de $6,1 miljard in 2001. De netto winst over geheel 2002 was met
$372 miljoen ($3,20 per verwaterd aandeel) meer dan twee maal zo hoog
als in 2001, toen deze $173,6 miljoen bedroeg ($1,50 per verwaterd
aandeel). PACCAR betaalde in 2002 een dividend van $1,50 per aandeel,
inclusief een bijzonder dividend van $0,70.
"2002 was voor PACCAR het op drie na beste jaar in haar 98-jarig
bestaan, terwijl de onderneming voor het 63e achtereenvolgende jaar
winst realiseerde. PACCAR is toonaangevend in de
bedrijfswagenindustrie met sterke winstcijfers en een solide
balanspositie en uitstekende credit ratings. PACCAR's Standard &
Poor's AA credit rating behoort tot de beste in de
automobielindustrie. Uitzonderlijke prestaties, in het bijzonder tegen
de achtergrond van de uitdagende omstandigheden op de
wereldtruckmarkt," merkte Pigott op."PACCAR's focus op het produceren
van producten met de hoogste kwaliteit in de markt, in combinatie met
een stringente kostenbeheersing en innovatief gebruik van technologie
in alle facetten van de onderneming, heeft geleid tot een stabiele
groei in 2002. PACCAR's totale rendement op aandelen bedroeg het
afgelopen jaar negen procent en oversteeg daarmee de Standard & Poor's
500 index in de afgelopen periodes van een, vijf en tien jaar."
Onder de truckproducenten in de wereld blijft PACCAR toonaangevend op
gebied van financiële resultaten. Het rendement op eigen vermogen aan
het begin van het jaar 2002 (ROE) bedroeg 16,5 procent in vergelijking
met 7,7 procent in 2001. De netto winst marge (ROS) na belastingen
bedroeg het afgelopen jaar 5,5 procent tegenover 3,1 procent het jaar
ervoor.
Een aantal noemenswaardige feiten en acties van PACCAR in het
afgelopen jaar:
* PACCAR stortte in 2002 $169 miljoen in contanten om
pensioenverplichtingen af te financieren.
* PACCAR maakte een drie-voor-twee aandelen dividend bekend,
effectief per mei 2002.
* PACCAR brengt ingaande 1 januari 2003 haar aandelenopties ten
laste van het resultaat.
* De Peterbilt 330 kreeg voor de derde maal in de afgelopen vier
jaar de J.D. Power klantentevredenheidsonderscheiding in het
middelzware conventional trucksegment (Class 6-7). Kenworth kreeg
deze onderscheiding in 2000.
* De nieuwe XF van DAF Trucks werd tweede in de International Truck
of the Year 2003 verkiezing. DAF's LF kreeg die titel in 2002,
terwijl de DAF 95XF in 1998 tot International Truck of the Year
werd gekozen.
* DAF Trucks N.V., PACCAR Parts en PACCAR Australia realiseerden in
2002 nieuwe records in verkopen en winst.
* Het eigen vermogen van PACCAR steeg tot $2,6 miljard.
"Het is verheugend te kunnen constateren dat de financiële markten nu
ondernemingen waarderen die een gevestigde traditie hebben om cash
dividend uit te keren als bewijs van de sterkte van de onderneming.
Als resultaat van PACCAR's behoudende zakelijk beleid, heeft de
onderneming sinds 1941 dividend uitgekeerd. De afgelopen vijf jaar is
het kwartaaldividend met 110 procent gestegen. In 2002 heeft de
onderneming $174 miljoen aan dividend uitgekeerd," voegde Mark Pigott
toe.
Wereldtruckmarkt "PACCAR produceerde het afgelopen jaar meer dan
92.000 trucks. In het vierde kwartaal van 2002 waren PACCAR's
productieaantallen in Noord-Amerika 25 procent hoger dan een jaar
geleden," merkte vice chairman David Hovind op. "Kenworth en Peterbilt
realiseerden een stijging van hun marktaandeel in het zware segment in
de Verenigde Staten van 19,7 procent in 2001 naar een recordcijfer van
23,7 procent het afgelopen jaar. Kenworth blijft marktleider in Mexico
en Australië. Klanten onderkennen de superieure kwaliteit die Kenworth
en Peterbilt trucks bieden, evenals de hoge restwaarde na drie tot
vijf jaar intensief gebruik, belangrijke criteria bij de aanschaf van
een truck. De gebruikte waarde van een Kenworth of Peterbilt ligt 10
tot 15 procent hoger dan die van concurrerende merken. DAF Trucks
realiseerde een groei in marktaandeel tot 12,2 procent in het segment
boven de 15 ton, terwijl het marktaandeel in het segment van 6 tot 15
ton de 8 procent passeerde. Verwacht wordt dat de marktvraag in het
zware trucksegment zowel in Noord-Amerika als in Europa in 2003 op
hetzelfde niveau zal liggen als het afgelopen jaar, afhankelijk van
een economisch herstel."
Tom Plimpton, president van PACCAR, voegde daaraan toe: "PACCAR heeft
een record marktaandeel van 6,7 procent gerealiseerd in het
middelzware class 6-7 segment in de V.S. en Canada. Kenworth en
Peterbilt zijn de snelst groeiende merken in het middelzware
trucksegment, een groei die ook heeft bijgedragen aan de
winstgevendheid van onze dealers. PACCAR heeft een solide basis gelegd
om verder te groeien in het middelzware segment van de markt en hier
uiteindelijk een gelijkwaardige positie te verwerven als in het zware
segment."
Financiële Dienstverlening
PACCAR's sector financiële dienstverlening heeft een portefeuille van
meer dan 115.000 vrachtwagens en trailers met een totale activawaarde
van $5,1 miljard. Hierin is inbegrepen PACCAR Leasing, een van de
grootste full-service truck leasing ondernemingen in Noord-Amerika,
met een portefeuille van meer dan 15.000 voertuigen. De omzet in het
vierde kwartaal van 2002 bedroeg $111 miljoen, vergeleken met $110
miljoen in hetzelfde kwartaal van 2001. De winst voor belasting steeg
in het vierde kwartaal naar een record van $24,9 miljoen, tegenover
$7,0 miljoen in het vierde kwartaal van 2001. Over het hele jaar
bedroeg de omzet met $433 miljoen, vergeleken met $459 miljoen vorig
jaar. De winst voor belasting was het afgelopen jaar $72,2 miljoen
tegenover $35,0 miljoen in 2001. De betere resultaten, zowel in het
laatste kwartaal als over het gehele jaar, zijn toe te schrijven aan
de hogere portfolio marges en lagere kredietverliezen. PACCAR Leasing
noteerde voor het negende achtereenvolgende jaar een record
operationele winst.
"PACCAR Financial Services ondernemingen ondersteunen op winstgevende
wijze de verkoop van PACCAR trucks in Noord-Amerika, Europa en
Australië met uitgebreide financieringsproducten." Aldus vice chairman
Mike Tembreull. "PACCAR Financial is een van de voornaamste
financieringsmaatschappijen op gebied van bedrijfswagens in
Noord-Amerika en Europa en bouwt haar marktaandeel verder uit.
PACCAR's financiële en kredietinspanningen zijn in 2002 versterkt als
gevolg van investeringen in nieuwe technologieën gedurende het hele
jaar. Hierdoor kunnen klanten geavanceerde kredietanalyses krijgen."
PACCAR Winch, de grootste industriële fabrikant van lieren ter wereld,
realiseerde vergelijkbare resultaten over het vierde kwartaal en over
het hele jaar als in 2001.
PACCAR heeft wereldwijd een leidende positie op het gebied van
ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige
lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth,
Peterbilt, DAF en Foden. De onderneming is tevens actief op het gebied
van financiële dienstverlening en in de verkoop van onderdelen voor
trucks. De onderneming, gevestigd in Bellevue in de staat Washington,
produceert tevens industriële lieren onder de merknamen Braden,
Gearmatic en Carco.