05-0 2-2003

PACCAR maakt sterke omzet en winstcijfers bekend

PACCAR realiseerde in het vierde kwartaal van 2002 een netto winst van $122,2 miljoen, tegenover $50,4 miljoen in dezelfde periode van het jaar ervoor. De netto omzet en de omzet van financiële dienstverlening bedroegen in het vierde kwartaal van 2002 $1,9 miljard, vergeleken met $1,5 miljard in dezelfde periode van 2001.

De geconsolideerde netto omzet en de omzet van financiële diensten bedroeg over 2002 $7,2 miljard, een toename van 18 procent vergeleken met de $6,1 miljard in 2001. De netto winst over geheel 2002 was met $372 miljoen ($3,20 per verwaterd aandeel) meer dan twee maal zo hoog als in 2001, toen deze $173,6 miljoen bedroeg ($1,50 per verwaterd aandeel). PACCAR betaalde in 2002 een dividend van $1,50 per aandeel, inclusief een bijzonder dividend van $0,70.

"2002 was voor PACCAR het op drie na beste jaar in haar 98-jarig bestaan, terwijl de onderneming voor het 63e achtereenvolgende jaar winst realiseerde. PACCAR is toonaangevend in de bedrijfswagenindustrie met sterke winstcijfers en een solide balanspositie en uitstekende credit ratings. PACCAR's Standard & Poor's AA credit rating behoort tot de beste in de automobielindustrie. Uitzonderlijke prestaties, in het bijzonder tegen de achtergrond van de uitdagende omstandigheden op de wereldtruckmarkt," merkte Pigott op."PACCAR's focus op het produceren van producten met de hoogste kwaliteit in de markt, in combinatie met een stringente kostenbeheersing en innovatief gebruik van technologie in alle facetten van de onderneming, heeft geleid tot een stabiele groei in 2002. PACCAR's totale rendement op aandelen bedroeg het afgelopen jaar negen procent en oversteeg daarmee de Standard & Poor's 500 index in de afgelopen periodes van een, vijf en tien jaar."

Onder de truckproducenten in de wereld blijft PACCAR toonaangevend op gebied van financiële resultaten. Het rendement op eigen vermogen aan het begin van het jaar 2002 (ROE) bedroeg 16,5 procent in vergelijking met 7,7 procent in 2001. De netto winst marge (ROS) na belastingen bedroeg het afgelopen jaar 5,5 procent tegenover 3,1 procent het jaar ervoor.

Een aantal noemenswaardige feiten en acties van PACCAR in het afgelopen jaar:


* PACCAR stortte in 2002 $169 miljoen in contanten om pensioenverplichtingen af te financieren.

* PACCAR maakte een drie-voor-twee aandelen dividend bekend, effectief per mei 2002.

* PACCAR brengt ingaande 1 januari 2003 haar aandelenopties ten laste van het resultaat.

* De Peterbilt 330 kreeg voor de derde maal in de afgelopen vier jaar de J.D. Power klantentevredenheidsonderscheiding in het middelzware conventional trucksegment (Class 6-7). Kenworth kreeg deze onderscheiding in 2000.

* De nieuwe XF van DAF Trucks werd tweede in de International Truck of the Year 2003 verkiezing. DAF's LF kreeg die titel in 2002, terwijl de DAF 95XF in 1998 tot International Truck of the Year werd gekozen.

* DAF Trucks N.V., PACCAR Parts en PACCAR Australia realiseerden in 2002 nieuwe records in verkopen en winst.

* Het eigen vermogen van PACCAR steeg tot $2,6 miljard.
"Het is verheugend te kunnen constateren dat de financiële markten nu ondernemingen waarderen die een gevestigde traditie hebben om cash dividend uit te keren als bewijs van de sterkte van de onderneming. Als resultaat van PACCAR's behoudende zakelijk beleid, heeft de onderneming sinds 1941 dividend uitgekeerd. De afgelopen vijf jaar is het kwartaaldividend met 110 procent gestegen. In 2002 heeft de onderneming $174 miljoen aan dividend uitgekeerd," voegde Mark Pigott toe.

Wereldtruckmarkt "PACCAR produceerde het afgelopen jaar meer dan 92.000 trucks. In het vierde kwartaal van 2002 waren PACCAR's productieaantallen in Noord-Amerika 25 procent hoger dan een jaar geleden," merkte vice chairman David Hovind op. "Kenworth en Peterbilt realiseerden een stijging van hun marktaandeel in het zware segment in de Verenigde Staten van 19,7 procent in 2001 naar een recordcijfer van 23,7 procent het afgelopen jaar. Kenworth blijft marktleider in Mexico en Australië. Klanten onderkennen de superieure kwaliteit die Kenworth en Peterbilt trucks bieden, evenals de hoge restwaarde na drie tot vijf jaar intensief gebruik, belangrijke criteria bij de aanschaf van een truck. De gebruikte waarde van een Kenworth of Peterbilt ligt 10 tot 15 procent hoger dan die van concurrerende merken. DAF Trucks realiseerde een groei in marktaandeel tot 12,2 procent in het segment boven de 15 ton, terwijl het marktaandeel in het segment van 6 tot 15 ton de 8 procent passeerde. Verwacht wordt dat de marktvraag in het zware trucksegment zowel in Noord-Amerika als in Europa in 2003 op hetzelfde niveau zal liggen als het afgelopen jaar, afhankelijk van een economisch herstel."

Tom Plimpton, president van PACCAR, voegde daaraan toe: "PACCAR heeft een record marktaandeel van 6,7 procent gerealiseerd in het middelzware class 6-7 segment in de V.S. en Canada. Kenworth en Peterbilt zijn de snelst groeiende merken in het middelzware trucksegment, een groei die ook heeft bijgedragen aan de winstgevendheid van onze dealers. PACCAR heeft een solide basis gelegd om verder te groeien in het middelzware segment van de markt en hier uiteindelijk een gelijkwaardige positie te verwerven als in het zware segment."

Financiële Dienstverlening
PACCAR's sector financiële dienstverlening heeft een portefeuille van meer dan 115.000 vrachtwagens en trailers met een totale activawaarde van $5,1 miljard. Hierin is inbegrepen PACCAR Leasing, een van de grootste full-service truck leasing ondernemingen in Noord-Amerika, met een portefeuille van meer dan 15.000 voertuigen. De omzet in het vierde kwartaal van 2002 bedroeg $111 miljoen, vergeleken met $110 miljoen in hetzelfde kwartaal van 2001. De winst voor belasting steeg in het vierde kwartaal naar een record van $24,9 miljoen, tegenover $7,0 miljoen in het vierde kwartaal van 2001. Over het hele jaar bedroeg de omzet met $433 miljoen, vergeleken met $459 miljoen vorig jaar. De winst voor belasting was het afgelopen jaar $72,2 miljoen tegenover $35,0 miljoen in 2001. De betere resultaten, zowel in het laatste kwartaal als over het gehele jaar, zijn toe te schrijven aan de hogere portfolio marges en lagere kredietverliezen. PACCAR Leasing noteerde voor het negende achtereenvolgende jaar een record operationele winst.

"PACCAR Financial Services ondernemingen ondersteunen op winstgevende wijze de verkoop van PACCAR trucks in Noord-Amerika, Europa en Australië met uitgebreide financieringsproducten." Aldus vice chairman Mike Tembreull. "PACCAR Financial is een van de voornaamste financieringsmaatschappijen op gebied van bedrijfswagens in Noord-Amerika en Europa en bouwt haar marktaandeel verder uit. PACCAR's financiële en kredietinspanningen zijn in 2002 versterkt als gevolg van investeringen in nieuwe technologieën gedurende het hele jaar. Hierdoor kunnen klanten geavanceerde kredietanalyses krijgen."

PACCAR Winch, de grootste industriële fabrikant van lieren ter wereld, realiseerde vergelijkbare resultaten over het vierde kwartaal en over het hele jaar als in 2001.

PACCAR heeft wereldwijd een leidende positie op het gebied van ontwikkeling, productie en service van kwalitatief hoogwaardige lichte, middelzware en zware trucks onder de merknamen Kenworth, Peterbilt, DAF en Foden. De onderneming is tevens actief op het gebied van financiële dienstverlening en in de verkoop van onderdelen voor trucks. De onderneming, gevestigd in Bellevue in de staat Washington, produceert tevens industriële lieren onder de merknamen Braden, Gearmatic en Carco.