5 februari 2003 - Paul van Yperen
Het college van B&W heeft ingestemd met het Jaarplan 2003 van het Gemeentevervoerbedrijf Amsterdam (GVB). Na het referendum in mei 2002, waarin het besluit om het GVB extern te verzelfstandigen werd weggestemd, heeft de gemeenteraad besloten dat het GVB elk jaar een jaarplan moet voorleggen. In het jaarplan legt de directie van het GVB de actualisatie van de doelstellingen uit het Businessplan vast. Het Businessplan, vastgesteld op 20 november 2001, is de basis voor de bedrijfsvoering van het GVB tot en met 2005 en beschrijft de maatregelen om de kosten van het bedrijf te reduceren.
Voor 2003 verwacht het GVB een positief resultaat van 3,1 miljoen euro
en een totale kostenreductie vanaf 2000 van 12,2 miljoen euro. Beide
bedragen zijn lager dan in het Businessplan is vastgelegd. De in het
Businessplan vastgestelde kostenreductie voor 2003 (8,8 miljoen euro)
wordt volgens de directie echter wel gehaald, maar omdat de
kostenreducties in 2001 en 2002 minder waren dan geraamd, is de totale
kostenreductie vanaf 2000 5,2 miljoen euro minder dan verwacht. De
Raad van Advies van het GVB is er van overtuigd dat de in 2001 en 2002
ontstane achterstand in 2004 volledig kan worden ingelopen. Mede door
de lagere kostenreductie in de vorige jaren zal het resultaat over
2003 8,3 miljoen euro lager zijn dan in het Businessplan was verwacht.
Andere redenen hiervoor zijn een eerder gemelde fout in het
Businessplan (2,5 miljoen euro) en overige mee- en tegenvallers (0,6
miljoen euro).
In het jaarplan staat dat het GVB streeft naar een daling van het
ziekteverzuim met 2%. Hiervoor worden diverse instrumenten ingezet.
Het GVB gaat ook uit van een stijging van de productiviteit van het
rijdend personeel met 2% door daling van het ziekteverzuim en een
betere benutting van werkuren door slimmere roosters. In de nieuwe
dienstregeling per 15 december 2002 zijn al enkele
productiviteitsverbeterende maatregelen verwerkt.
© Gemeente Amsterdam