Bijzonder bezoek voor leerlingen van De Spoorzoeker

foto Molkenboer

De kinderen uit groep 7 van basisschool De Spoorzoeker kregen donderdag 30 januari bijzonder bezoek. Burgemeester Joke van Doorne, wethouder Wim de Bruin en Ruud Bakker, chef van het wijkteam Zuid van de politie, kwamen langs om met hen te praten over veiligheid en vandalisme. Ik vind dit veel spannender dan de Cito-toets die we deze week hebben, roept een leerling enthousiast. Aanleiding voor dit bezoek is een brief die leerlingen stuurden aan wethouder Aart-Jan Moerkerke. Zij schreven dat er bij De Spoorzoeker veel ingebroken en vernield wordt. En dat ze ervan baalden dat hier niets aan gedaan werd.

Wat is nou eigenlijk vandalisme en waarom doen ze het?, begint Wim de Bruin het gesprek. Vandalisme is iets van een ander kapot maken. Ze doen het omdat ze zich vervelen of stoer willen doen, denken de leerlingen. De helft van de klas steekt zijn hand op als de wethouder vraagt wie een vandaal kent. Dat is wel erg veel.

Ruit ingeslagen
Wim de Bruin wil ook weten wat je moet doen als je ziet dat iemand vandalisme pleegt. Dat is een probleem, vinden de kinderen. De politie gelooft ons niet, omdat we nog kinderen zijn. Politiechef Ruud Bakker spreekt dat tegen: Als je zegt dat iemand een ruit kapot heeft gegooid dan onderzoeken we dat en kunnen we wel degelijk iets doen. Een getuige is ook bewijs. Vervolgens praat de klas over het verschil tussen klikken en vertellen dat je een vandaal bezig gezien hebt. Ook wordt er gezegd dat je niet te snel moet oordelen over of iemand wel of niet de dader is. Als je iemand met een stok ziet lopen en de volgende dag zijn de ruiten ingeslagen, dan betekent dat niet per se dat degene met de stok dat heeft gedaan.

De leerlingen schreven in hun brief dat zij vinden dat de daders nauwelijks gestraft worden. Wat zijn eigenlijk precies de straffen? Ruud Bakker legt uit hoe het werkt bij de meeste jongeren tot 18 jaar. De politie stuurt hen door naar bureau HALT. Jaarlijks krijgen ongeveer 100 Capelse jongeren een HALT-straf. De dader moet meestal de door hem aangerichte schade vergoeden. Daarnaast krijgt de dader een straf die in verband staat met wat hij heeft gedaan. Een winkeldief moet bijvoorbeeld werken in diezelfde winkel. Andere HALT-straffen zijn bijvoorbeeld werken op een volkstuinencomplex en klussen op de gemeentewerf. Het zijn nooit de leukste klusjes, want de daders moeten natuurlijk wel het gevoel hebben dat het een straf is.

Bosjes
Volgens Ruud Bakker zijn er verschillen tussen vandalen en inbrekers. Inbreken gebeurt om geld te krijgen door gestolen computers en printers te verkopen. Vandalen - die ook wel inbreken
- maken dingen kapot en stelen dingen om het stelen. Later worden die gepikte dingen vaak teruggevonden in de bosjes. Dat hebben de kinderen inderdaad wel eens gezien. Toen er een keer in de klas was ingebroken, lagen de spullen van de kinderen buiten. Alle leerlingen vinden de vandalen erger. Daar merken zij veel meer van dan van het pikken van een computer. Alle kinderen in de klas zeiden dat zij natuurlijk nooit vandaal zouden worden.

De kinderen willen weten wat de politie doet om vandalen te pakken. Volgens Ruud Bakker gaan de agenten vaker langs de scholen dan vroeger. De school zelf heeft ook maatregelen genomen. Binnenkort heeft De Spoorzoeker een alarminstallatie. Een kind voegt toe dat hij niet snapt dat de ouders van vandalen het zo maar goed vinden dat hun kinderen tot zo laat op straat zijn. Burgemeester Joke van Doorne reageert hierop: Je bedoelt dat ouders ook verantwoordelijk zijn? Dat ben ik heel erg met je eens."

De leerlingen zijn tevreden met de antwoorden. Ze zijn blij dat ze serieus genomen worden. De burgemeester benadrukt dat zij net zo belangrijk zijn als volwassenen. En daarom krijgen ze binnenkort een formeel antwoord van de gemeente op hun brief.

Op woensdag 5 februari wordt in het gemeentehuis de startbijeenkomst Veilige Basisschool gehouden. Alle besturen en directeuren van de Capelse basisscholen zijn uitgenodigd. Ook buurtagenten, de HALT-coördinator, medewerkers van de GGD, de parketsecretaris van het Openbaar Ministerie, preventiemedewerkers van de brandweer en preventiecoördinatoren van de politie zijn aanwezig. Het project Veilige Basisschool is niet alleen gericht op de fysieke veiligheid. Ook het sociale aspect, zoals pestgedrag, wordt behandeld. Momenteel vindt er op vijf basisscholen een veiligheidsscan plaats.