5-2- 2003

Vernieuwde Nissan Patrol GR nu leverbaar

Nissan heeft de Patrol GR in het nieuw gestoken. Technisch is de 4x4 nog even geavanceerd als hij was. Het uiterlijk is gemoderniseerd. De styling van onder meer de bumper, de grille en de koplampen werd fijn geslepen.

Meer dan ooit heeft de Patrol GR een voorkomen dat bij zijn prestaties past: stoer, doelmatig en luxueus.

Zowel de buiten- als de binnenkant van de Patrol GR is door de Nissan designers stevig onder handen genomen. De nieuwe Patrol GR heeft nu eigentijdse koplampen achter helder glas. Ook de grille is licht gewijzigd. De voorbumper en stootlijsten kregen eveneens een ander design. Het resultaat van deze subtiele ingrepen is een nog robuuster ogende voorzijde. Daarnaast beschikt de Patrol GR voortaan over modern uitziende achterlichtunits en een extra solide hoes voor het reservewiel.

In het interieur is een nieuw stuurwiel te vinden. Ook de middenconsole werd anders vormgegeven.

Beproefde kracht
Achter de gewijzigde grille ligt nog steeds de vertrouwde 3.0 Di-turbodieselmotor. Deze krachtbron levert een riant koppel, een belangrijk gegeven voor een terreinauto van dit kaliber. Dit koppel (maximaal 354 Nm) komt al vrij bij 2000 toeren per minuut. Naast de krachtige motor beschikt de Patrol GR over nog een troef om elk terrein te overwinnen: de uitschakelbare stabilisator. Op de verharde weg zorgt deze voorziening voor een beperking van het overhellen in bochten. In het terrein is deze voorziening uitschakelbaar (hij wordt ontkoppeld) wat de veerweg maximaliseert: de as wordt bij het in- en uitveren niet gehinderd door de stabilisatorstang. Zo vertegenwoordigt het onderstel het beste uit twee werelden. Zowel op als naast de verharde paden is de Patrol GR klassenleider als het gaat om weggedrag. Uiteraard is deze 4x4 voorzien van een lage gearing en een differentieelslot.

Ruim of ruimer
De Patrol GR is zoals vanouds leverbaar in een korte of lange uitvoering. Met een lengte van 4,50 meter is de driedeursversie de kortste van het tweetal. Hij heeft een aangenaam korte draaicirkel van slechts 10,4 meter. Het minimale laadvolume is 308 liter. Door de achterbank neer te klappen is dit uit te breiden tot 1652 liter.

Met een lengte van 5,07 meter biedt de vijfdeursversie riant ruimte aan inzittenden en passagiers. In deze uitvoering vindt minimaal 668 liter bagage een plaatsje achter de achterbank. Het maximum aantal liters bagageruimte is maar liefst 2287.

Uitvoeringen
De vernieuwde Patrol GR is leverbaar in de uitvoeringen Comfort, Luxury en Elegance. De laatste twee uitvoeringen zijn te combineren met een automatische transmissie. Eveneens is een vijftal gedistingeerde two-tone kleurencombinaties leverbaar voor de Luxury- en Elegance-uitvoering.

Uiteraard is de vernieuwde Patrol GR er ook op grijs kenteken. Hiervoor zijn diverse ombouwvarianten beschikbaar.