Vernieuwde Kia Magentis vanaf 22.995,-
De vernieuwde Magentis debuteert tijdens de AutoRAI. Kia presenteert zijn elegante vlaggenschip voor een uiterst aantrekkelijke prijs vanaf 22.995 euro. Daarmee speelt het Koreaanse merk een sterke troef uit, want de Magentis kan zich met zijn design, prestaties, comfort en veiligheid meten met de top in zijn segment.
De Koreaanse fabrikant schaafde ongeveer achttien maanden aan het ontwerp en de techniek. Nu is de Magentis klaar om zich te meten met de (Europese) concurrentie in de hogere middenklasse. Vanzelfsprekend biedt hij naast zijn hoge rijcomfort ook indrukwekkende betrouwbaarheid (drie jaar garantie zonder kilometerlimiet) en onvergelijkbaar veel waar voor zijn geld.
Kenmerkend voor de vernieuwde Magentis is het eigenzinnige, expressieve design van de voorzijde. De verchroomde grille met verticale spijlen, de dubbele koplampen en de nadrukkelijk gestileerde plooien in de motorkap zetten de toon. De voorzijde oogt daardoor volumineus en krachtig. Aan de zijkant heeft Kia deze stijl doorgetrokken: drie horizontale lijnen geven de auto een solide postuur. Ze benadrukken tevens de lengte van de sedan (4,73 meter) die daardoor elegant en stijlvol voor de dag komt. Eveneens opvallend zijn de stoere lichtmetalen velgen (15 inch) met opvallend design.
Aan de achterzijde vallen de achterlichtunits op die beide deels doorlopen in de kofferklep. Eronder bevindt zich een laadruimte van 386 liter. De laadruimte is snel uit te breiden dankzij de in delen neerklapbare rugleuning van de achterbank (60:40).
Oase van rust
Het interieur van de Magentis is een prettige oase van rust en
comfort. Het geheim: veel ruimte, sierlijk glooiende vlakken en tal
van luxe voorzieningen. De voorstoelen zijn ontworpen om de benen en
de rug beter te ondersteunen. De achterbank is voorzien van een
stevige vulling. In het midden zit een opklapbare armleuning voor
extra steun. Fraai detail is de bovenzijde van het instrumentenpaneel
dat de ronding van het stuur volgt. De middenconsole is afgewerkt met
een sierlijke imitatie van notenhout. De middenconsole steekt iets uit
het dashboard, zodat de verschillende knoppen binnen handbereik liggen
van zowel de bestuurder als de voorpassagier. De knoppen van de
klimaatregeling zijn logisch gegroepeerd.
De levering van de vernieuwde Magentis start direct na de AutoRAI.
Kopers kunnen kiezen uit de 2.0 SE, de 2.0 SE Automaat en de 2.5 V6 SE
Luxe.
Uitrusting zeer compleet
De Magentis heeft een uitrusting die een vlaggenschip waardig is.
Comfort speelt een hoofdrol. Zaken als een elektrisch verstelbare
bestuurderstoel, stoelverwarming en lederen bekleding zijn beslist nog
geen gemeengoed in deze klasse. Kia verwacht dan ook met deze auto een
aanzienlijk aantal zakelijke rijders aan te spreken.
Voor de beleving van comfort is ruimte een belangrijk aspect. In de Magentis zitten vijf volwassenen riant. Voorin is bijvoorbeeld maximaal 1.100 millimeter beenruimte beschikbaar, achterin 920 millimeter. Voor optimaal zitcomfort kan de bestuurder de stoel op acht manieren verstellen en de hoogte van het stuurwiel aanpassen.
Luxe is ook uitrusting, zeker in de klasse waarin de Magentis de handschoen opneemt. De SE beschikt over elektrisch te bedienen ramen voor en achter en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Verder heeft de auto climate control, gekoppeld aan een airconditioning. Het systeem zorgt zomer en winter voor een prettige temperatuur en een aangenaam klimaat in de auto.
De topversie 2.5 V6 SE Luxe heeft alles aan boord voor zelfs de meest
verwende automobilisten. Bovenop de SE-uitrusting heeft deze
uitvoering nog stoelverwarming en een elektrisch verstelbare
bestuurdersstoel. Verder zijn lichtmetalen wielen standaard, terwijl
tractiecontrole ervoor zorgt dat de hoge prestaties van de
zescilindermotor voorbeeldig zonder doorslippen op het asfalt worden
overgebracht.
De SE Luxe heeft een met leer bekleed interieur en er zijn sproeiers
voor de koplampen gemonteerd. Ook een viertrapsautomaat met een
sportstand is standaard.
Op en top veilig
Het onderstel van de vernieuwde Magentis staat op een hoog niveau. Het
biedt een perfecte mix van geraffineerd comfort en totale controle.
Voor monteert Kia double wishbone-wieldraagarmen, schroefveren, een
stabilisatorstang en gasgevulde schokdempers. Achter is gebruikgemaakt
van een multi-linkachteras. Daardoor is de Magentis wendbaar, heeft
hij een betrouwbaar weggedrag in bochten en is hij zeer stabiel.
Het verfijnde onderstel draagt direct bij aan de veiligheid. Ook in
andere opzichten is de Magentis absoluut veilig. Kia heeft op het
terrein van actieve en passieve veiligheid immers een groeiende
reputatie. De Magentis beschikt over een uitgebreide reeks
voorzieningen. De eerste generatie Magentis blonk al uit door zijn
stille rijgedrag. De nog stijver geconstrueerde nieuwe Magentis rijdt
stiller, heeft nog minder trillingen en is daardoor comfortabeler, wat
de alertheid van de bestuurder ten goede komt.
Een verder verbeterd remsysteem biedt veel stopkracht. Geventileerde
remschijven voor en een dubbele rembekrachtiger vormen het hart van de
techniek. ABS en EBD zorgen ervoor dat alle remkracht maximaal benut
wordt. En de tractiecontrole is standaard op de Magentis 2.5 V6.
Twee frontale airbags en twee zijairbags beschermen het hoofd en het
bovenlichaam van de voorpassagiers in geval van een aanrijding. De
gordels voorin zijn voorzien van gordelspanners met drukbegrenzers:
dit mechaniek fixeert de inzittenden op hun plaats, maar voorkomt dat
de gordel zelf tot ernstig letsel leidt door bij kritieke belasting
iets mee te geven. De Magentis is uitgerust met
Isofix-bevestigingspunten om kinderstoeltjes veilig in de auto te
verankeren.
Soepele motoren
Rijplezier en prestaties zijn nauw met elkaar verbonden. Kia levert de
nieuwe Magentis met twee verschillende benzinemotoren: een 2.0i 16V
met vier cilinders (100 kW/136 pk) en een 2.5i V6 (124 kW/169 pk). Het
zijn beproefde motoren die hun prestaties opvallend soepel leveren.
Bovendien doen ze dat in alle stilte, zodat ze niets afdoen aan het
comfort van de Magentis.
De viercilindermotor biedt een sterke balans tussen prestaties en
economie. De zescilinder zorgt voor indrukwekkende prestaties. De 2.0
16V motor is gekoppeld aan een handbediende vijfbak: nieuwe
synchronisatie van de eerste en vijfde versnelling en een hydraulische
koppeling zorgen voor extra fijn en licht schakelen.
De 2,0-litermotor bereikt zijn maximumkoppel van 177 Nm bij 4.500
toeren per minuut. Hij verbruikt gemiddeld niet meer dan 8,6 liter
benzine over 100 kilometer, wat overeenkomt met 1 op 11,7. De Magentis
haalt met deze motor een topsnelheid van 207 km/uur. Dat geldt voor de
handgeschakelde versie. De Magentis met optionele viertrapsautomaat
bereikt een top van 195 km/uur. Deze automatische transmissie is
uitgerust met een sportshift, die het mogelijk maakt sequentieel met
de hand te schakelen. De 2.5 V6 is standaard voorzien van deze
automaat.
De 2,5-liter zescilindermotor biedt het summum als het op souplesse
aankomt. Deze krachtbron levert zijn maximumkoppel van 230 Nm bij
4.000 toeren per minuut. De topsnelheid bedraagt 209 km/uur. Heel
interessant is ook de trekcapaciteit van de Magentis. Zowel de
2,0-liter als de 2,5-liter uitvoering mag een aanhanger (geremd) tot
1.700 kg trekken.
Prijzen
Kia Magentis 2.0 SE, 22.995,-
Kia Magentis 2.0 SE Aut., 24.995,-
Kia Magentis 2.5 V6 SE Luxe, 28.895,-