---

Dordrecht wil ID-banen witten en leer-werktrajecten ontwikkelen

Vincent Brinkhof
In 2004 treedt naar verwachting een nieuwe Bijstandswet in werking. Bestaande regelingen om langdurige werklozen aan het werk te helpen (ID en WIW) verdwijnen en gemeenten moeten zelf reïntegratiebeleid ontwikkelen. Het Rijk bezuinigt in 2003 op gesubsidieerde banen en reïntegratieactiviteiten en gemeenten gaan daarnaast een groter financieel risico lopen.

Dordrecht blijft alles in het werk stellen om zo min mogelijk inwoners afhankelijk te laten zijn van een bijstandsuitkering. Wie toch een bijstandsuitkering heeft zou zo snel mogelijk weer aan het werk moeten kunnen op -bij voorkeur- de reguliere arbeidsmarkt. Daarom wil Dordrecht dit jaar ±120 ID-banen omzetten in regulier werk, scherpere afspraken maken met werkgevers en werknemers over rechten en plichten en in 2003 een nieuwe regeling ontwikkelen voor gesubsidieerde arbeid waarbij werken en leren hand in hand gaan in zogenaamde `duale trajecten'.

Het budget dat gemeenten voor de bijstand ontvangen wordt afhankelijk van het bijstandsvolume. Ondanks het succesvolle uitstroombeleid van de afgelopen jaren heeft Dordrecht een bijstandsvolume van 400 boven een landelijke norm. Slaagt Dordrecht er niet in om de uitstroom verder te vergroten, dan ontvangt zij minder geld en moet het verschil met ingang van 2006 volledig uit eigen middelen worden bijgelegd. Wil Dordrecht de bijstand betaalbaar houden, dan moet het bijstandsvolume dus omlaag.

Maatregelen 2003
Dordrecht ontvangt met ingang van 2003 van het Rijk geld voor maximaal 640 ID-banen (voorheen maximaal 705), 340 WIW-dienstbetrekkingen (voorheen 700) en 36 werkervaringsplaatsen (voorheen op declaratiebasis). Het `witten' van ID-banen bevordert de uitstroom. Een voorstel hiervoor is op 1 maart gereed. De financiering gebeurt met behulp van middelen die landelijk beschikbaar worden gesteld. Voor dit jaar stelt het ministerie SZW EUR 17.000,- per baan beschikbaar. De huidige medewerkers krijgen garantie op het behoud van werkgelegenheid.
Bij de huidige ID- en WIW-ers wordt voorts nagegaan wat de mogelijkheden zijn om door te stromen naar regulier werk. Tevens wordt nagegaan hoe gesubsidieerde banen kunnen worden omgezet naar duale uitstroomtrajecten met loonkostensubsidie. Daarnaast wordt gestreefd naar een veel groter aantal WIW-werkervaringsplaatsen.

Om de doorstroom te bevorderen en voldoende gesubsidieerde arbeidsplaatsen te kunnen realiseren, wil de gemeente van werkgevers hogere bijdragen vragen voor de inleen van WIW-ers en minder subsidie verstrekken aan werkgevers van ID-ers en personen die zijn geplaatst op een WIW-werkervaringsplaats (WEP). De werkgevers ontvangen deze week een brief over de wijzigingen in het uitstroombeleid. De Sociale Dienst scherpt ook de eigen werkwijze aan om uitstroom te bevorderen.

Duale trajecten 2004
Dit jaar wil de Sociale een regeling uitwerken voor gesubsidieerde banen met een onderscheid tussen tijdelijke en permanent gesubsidieerde banen en WSW-banen (Sociale Werkvoorziening). De tijdelijke banen met een duur van maximaal 18 maanden zijn vooral bedoeld om via de methode van werkend leren en lerend werken (duaal) kennis en vaardigheden te verwerven voor een reguliere baan. Een (aflopende) loonkostensubsidie geldt voor maximaal 15 maanden. Gedurende het traject verschuift de verantwoordelijkheid van de gemeente richting werkgever. Daarnaast wil Dordrecht een aantal permanent gesubsidieerde banen in de non-profitsector in stand houden voor personen die uitvallen tijdens een leer- werktraject. Toelating tot de WSW geschiedt door een onafhankelijke indicatiecommissie.

Om de aanpak te laten slagen is nauwe samenwerking nodig met het Centrum voor Werk en Inkomen ten aanzien van de instroom en met bedrijven en instellingen wat betreft uitstroom. Dordrecht gaat het ministerie SZW vragen om een experimenteerstatus zodat in 2003 het nieuwe reïntegratiebeleid kan worden voorbereid.