---
Dordrecht wil ID-banen witten en leer-werktrajecten ontwikkelen
Vincent Brinkhof
In 2004 treedt naar verwachting een nieuwe Bijstandswet in werking.
Bestaande regelingen om langdurige werklozen aan het werk te helpen
(ID en WIW) verdwijnen en gemeenten moeten zelf reïntegratiebeleid
ontwikkelen. Het Rijk bezuinigt in 2003 op gesubsidieerde banen en
reïntegratieactiviteiten en gemeenten gaan daarnaast een groter
financieel risico lopen.
Dordrecht blijft alles in het werk stellen om zo min mogelijk inwoners
afhankelijk te laten zijn van een bijstandsuitkering. Wie toch een
bijstandsuitkering heeft zou zo snel mogelijk weer aan het werk moeten
kunnen op -bij voorkeur- de reguliere arbeidsmarkt. Daarom wil
Dordrecht dit jaar ±120 ID-banen omzetten in regulier werk, scherpere
afspraken maken met werkgevers en werknemers over rechten en plichten
en in 2003 een nieuwe regeling ontwikkelen voor gesubsidieerde arbeid
waarbij werken en leren hand in hand gaan in zogenaamde `duale
trajecten'.
Het budget dat gemeenten voor de bijstand ontvangen wordt afhankelijk
van het bijstandsvolume. Ondanks het succesvolle uitstroombeleid van
de afgelopen jaren heeft Dordrecht een bijstandsvolume van 400 boven
een landelijke norm. Slaagt Dordrecht er niet in om de uitstroom
verder te vergroten, dan ontvangt zij minder geld en moet het verschil
met ingang van 2006 volledig uit eigen middelen worden bijgelegd. Wil
Dordrecht de bijstand betaalbaar houden, dan moet het bijstandsvolume
dus omlaag.
Maatregelen 2003
Dordrecht ontvangt met ingang van 2003 van het Rijk geld voor maximaal
640 ID-banen (voorheen maximaal 705), 340 WIW-dienstbetrekkingen
(voorheen 700) en 36 werkervaringsplaatsen (voorheen op
declaratiebasis). Het `witten' van ID-banen bevordert de uitstroom.
Een voorstel hiervoor is op 1 maart gereed. De financiering gebeurt
met behulp van middelen die landelijk beschikbaar worden gesteld. Voor
dit jaar stelt het ministerie SZW EUR 17.000,- per baan beschikbaar.
De huidige medewerkers krijgen garantie op het behoud van
werkgelegenheid.
Bij de huidige ID- en WIW-ers wordt voorts nagegaan wat de
mogelijkheden zijn om door te stromen naar regulier werk. Tevens wordt
nagegaan hoe gesubsidieerde banen kunnen worden omgezet naar duale
uitstroomtrajecten met loonkostensubsidie. Daarnaast wordt gestreefd
naar een veel groter aantal WIW-werkervaringsplaatsen.
Om de doorstroom te bevorderen en voldoende gesubsidieerde arbeidsplaatsen te kunnen realiseren, wil de gemeente van werkgevers hogere bijdragen vragen voor de inleen van WIW-ers en minder subsidie verstrekken aan werkgevers van ID-ers en personen die zijn geplaatst op een WIW-werkervaringsplaats (WEP). De werkgevers ontvangen deze week een brief over de wijzigingen in het uitstroombeleid. De Sociale Dienst scherpt ook de eigen werkwijze aan om uitstroom te bevorderen.
Duale trajecten 2004
Dit jaar wil de Sociale een regeling uitwerken voor gesubsidieerde
banen met een onderscheid tussen tijdelijke en permanent
gesubsidieerde banen en WSW-banen (Sociale Werkvoorziening). De
tijdelijke banen met een duur van maximaal 18 maanden zijn vooral
bedoeld om via de methode van werkend leren en lerend werken (duaal)
kennis en vaardigheden te verwerven voor een reguliere baan. Een
(aflopende) loonkostensubsidie geldt voor maximaal 15 maanden.
Gedurende het traject verschuift de verantwoordelijkheid van de
gemeente richting werkgever. Daarnaast wil Dordrecht een aantal
permanent gesubsidieerde banen in de non-profitsector in stand houden
voor personen die uitvallen tijdens een leer- werktraject. Toelating
tot de WSW geschiedt door een onafhankelijke indicatiecommissie.
Om de aanpak te laten slagen is nauwe samenwerking nodig met het Centrum voor Werk en Inkomen ten aanzien van de instroom en met bedrijven en instellingen wat betreft uitstroom. Dordrecht gaat het ministerie SZW vragen om een experimenteerstatus zodat in 2003 het nieuwe reïntegratiebeleid kan worden voorbereid.