Audi presenteert de nieuwe A3
Met de tweede generatie van de A3 presenteert Audi wederom een sportief premium-model in de compacte middenklasse. Krachtige vier- en zescilindermotoren tot 177 kW (241 pk), quattro-aandrijving en de nieuwe, automatisch schakelende sporttransmissie DSG zorgen samen met het uiterst dynamische onderstel voor het rijplezier dat de sportief gelijnde carrosserie belooft.
En de exclusiviteit van uitrusting en materialen is wederom een voor deze klasse unieke afspiegeling van het karakteristieke hoge niveau van de overige Audi-modellen. De nieuwe A3 wordt in juni op de Nederlandse markt verwacht. De prijs is nog niet bekend.
De nieuwe Audi A3 voldoet aan alle voorwaarden om het unieke succes
van zijn voorganger voort te zetten. De tweede generatie wordt
gekenmerkt door duidelijke sportiviteit en hoogontwikkelde
technologie, alsmede door het meest dynamische ontwerp in zijn klasse
eigenschappen waardoor ook de vanaf 1996 gebouwde, eerste A3 zich
onderscheidde.
Deze eigenschappen creëerden bij zijn debuut bovendien een nieuw
segment de premium compacte middenklasse. Een segment waarin de eerste
A3 tot het eind van zijn bouwtijd domineerde. Dit blijkt niet alleen
uit de talrijke, internationale onderscheidingen, maar ook uit de
verkoopcijfers: de Audi A3 haalde over de hele wereld hoge noteringen.
Het ontwerp
Emotie en precisie. Deze beide eigenschappen karakteriseren het
carrosserie-ontwerp van de nieuwe A3 en markeren hem daarmee zichtbaar
als vertegenwoordiger van de actuele Audi-lijn. De hele carrosserie
oogt nog strakker en atletischer.
Met zijn met 65 millimeter verlengde wielbasis, de met 30 millimeter
toegenomen breedte en de tegelijkertijd met 10 mm afgenomen hoogte
komen de proporties van de nieuwe Audi A3 in de buurt van die van een
klassieke coupé. Een indruk die ook wordt versterkt door de kortere
overhangen, de zichtbaar schuinere C-stijlen en de vlakkere ruiten.
Tegelijkertijd profiteren de inzittenden voor- en achterin van de
duidelijk toegenomen interieurafmetingen en daarmee van een in alle
opzichten verbeterd ruimtecomfort.
Het front van de A3 wordt gekenmerkt door de nadrukkelijke wigvorm van
de carrosserie en van de dynamische snit van de met helder glas
uitgeruste koplampen. De bovenzijden van de koplampen zijn naar het
midden van de auto gericht en geven het front met Audi-specifieke,
dubbele grille een zelfbewust en offensief karakter.
De achterpartij is met een duidelijke reductie van het aantal lijnen
en een grafische verdeling van de vlakken veel strakker vormgegeven.
Een evolutie van de vormleer, die tegelijkertijd de verwantschap met
de met veel ontwerpprijzen bekroonde voorganger accentueert. Een
duidelijk aanwezig element in het achteraanzicht betreft de zichtbare
eindpijpen van het al naar gelang de motorisering enkel of dubbel
uitgevoerde uitlaatsysteem.
Het interieurontwerp wordt gekenmerkt door sportiviteit en élégance.
Deze indruk wordt benadrukt door de in verhouding tot zijn voorganger
lagere zitpositie, en door talrijke details, zoals de ronde
ventilatieroosters in aluminium-look, de hoge middenconsole met de
ergonomisch perfecte positie van de versnellingspook en door het van
sportwagens bekende, staande gaspedaal. Het instrumentenpaneel heeft
compacte afmetingen en onderscheidt zich door een chronometer-achtige
vormgeving.
Een merkbare vooruitgang van de nieuwe generatie is de duidelijk
toegenomen interieurruimte voor alle inzittenden. Met name de
achterpassagiers profiteren van een duidelijk verbeterde beenruimte en
schouderbreedte. Een andere verbetering: de ruimtebesparende
constructie van de handremhendel maakt het mogelijk om in de
middenconsole twee extra bekerhouders op te nemen, die ook voor de
achterpassagiers bereikbaar zijn.
De aandrijving
Het brede motorenprogramma voor de nieuwe Audi A3 wordt gekenmerkt
door drie nieuwe items. De cilinderinhoud van de bijzonder succesvolle
TDI-motor is door de ingenieurs vergroot tot twee liter;
tegelijkertijd beschikt deze motor voortaan over een cilinderkop met
vier kleppen per cilinder. De 2.0 FSI en de 3.2 V6 debuteerden onlangs
in respectievelijk de A4 en de TT. De motoren brengen hun vermogen via
de voorwielen of naar wens via permanente vierwielaandrijving quattro
op de weg. In het kort:
* 3.2-liter V6 met 177 kW (241 pk), 320 Nm (vanaf najaar 2003)
* 2.0-liter FSI met 110 kW (150 pk), 200 Nm
* 1.6-liter met 75 kW (102 pk), 148 Nm
* 2,0-liter TDI met 103 kW (140 pk), 320 Nm
* 1.9-liter TDI met 77 kW (105 pk), 250 Nm (vanaf medio 2003)
Al naar gelang de motorvariant zijn handmatig geschakelde 5- of
6-versnellingsbakken of een tiptronic beschikbaar. Met zes trappen is
deze automatische transmissie een unicum in de compacte klasse.
De sterkste benzine- en dieseluitvoeringen kunnen als alternatief worden uitgerust met de nieuwe, direct schakelende sporttransmissie (DSG). Deze innovatieve krachtoverbrenging geïnspireerd door autosporttechnologie maakt dankzij een geautomatiseerde, dubbele koppeling bliksemsnel schakelen mogelijk, zonder onderbreking van de trekkracht. Dit vormt een garantie voor puur rijplezier.
De bestuurder schakelt de versnellingen naar keuze sequentieel met de keuzehendel of via peddels aan het stuurwiel. Extra voordeel: de DSG-transmissie biedt naar wens ook het comfort van een automaat en schakelt dan elektronisch geregeld zelfstandig. Omdat hij zonder vermogensverliezende koppelomvormer werkt, onderscheidt dit systeem zich door dezelfde dynamiek en het lagere brandstofverbruik van een handgeschakelde versnellingsbak. De DSG-uitvoeringen zijn vanaf najaar 2003 beschikbaar. De permanente vierwielaandrijving quattro is als voorheen zonder gelijke in deze premium-league van de compacte klasse. Met quattro wordt het motorvermogen van de sterkste A3-uitvoeringen optimaal omgezet in aandrijving. quattro levert daarmee de voorwaarde voor zowel een hoge mate van rijdynamiek als van actieve veiligheid.
Het onderstel
Het tweede fundament van de uitstekende rijdynamiek van de nieuwe A3
is de ingenieuze onderstelconstructie: een verder ontwikkelde
McPherson veerbeen-vooras en de nieuwe, onafhankelijke, viermaal
gelede achterwielophanging.
Het onderstel is afgestemd voor een sportief-wendbare handelbaarheid
in combinatie met een grote stabiliteit. Ook zorgt het voor volop
rijplezier in bochten bij zowel voor- als quattro-aandrijving. De
directe stabilisator-bevestiging aan de veerbenen minimaliseert
carrosseriebewegingen om de langsas. Als extra kwaliteit overtuigt het
onderstel bovendien met een rijcomfort dat zelfs in hogere klassen nog
spraakmakend zou zijn.
16- of 17-inch lichtmetalen velgen (17-inch is standaard op de
Ambition-modellen) verbeteren de prestaties bij het rijden nog verder
en zetten ook visueel sportieve accenten. Het potentieel van de
remsystemen, met grotere remschijven, is afgestemd op het toegenomen
prestatievermogen van de motoren.
Nieuw bij de Audi A3 is de elektromechanische besturing met
snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Deze combineert een optimaal
stuurgevoel met een geringere gevoeligheid voor oneffenheden in het
wegdek. Daarnaast kost de nieuwe stuurbekrachtiging minder vermogen.
De uitrusting
Net als zijn voorganger dat deed, zet ook de nieuwe Audi A3 maatstaven
met zijn premium standaarduitrusting. Drie lijnen de karaktervolle
Attraction-variant, de bijzonder sportieve Ambition- en de zeer
exclusieve Ambiente-uitvoering bieden de mogelijkheid om elke A3 in
een sterk individuele auto te veranderen.
De A3 Attraction beschikt standaard reeds over een Easy-Entry-functie
voor de voorstoelen, elektrische raambediening voorin en centrale
portiervergrendeling met afstandsbediening. De bestuurdersstoel is
standaard in hoogte verstelbaar; naar wens zeer bijzonder in deze
klasse is ook voor de achterbank stoelverwarming beschikbaar. Eveneens
naar wens is als extra comfortdetail een zonnescherm voor de
achterruit mogelijk.
Uiteraard is de nieuwe A3 uitgerust met veiligheidsdetails als het
elektronische stabiliseringsprogramma ESP, de nieuwe voorstoelen met
crashactieve hoofdsteunen en met het hoofdairbagsysteem Sideguard.
Naast de specifieke uitvoeringsdetails van de verschillende lijnen hebben de A3-rijders nog talrijke extra keuzemogelijkheden. Comfortdetails zoals hoogwaardige audiosystemen, naar wens met BOSE-Sound-System, een voor bestuurder en voorpassagier apart regelbare, automatische airconditioning, of een navigatiesysteem (naar wens met TV-ontvangst), brengen de nieuwe A3 op het niveau van hogere autoklassen. Nieuw: de optionele CD-wisselaar bevindt zich in het dashboardkastje en is daarmee gemakkelijk bereikbaar.
Het zelfs voor twee snowboards geschikte skiluik met uitneembaar skifoudraal, en de lichtsensor voor de automatische inschakeling van de verlichting, accentueren het premium-karakter van de Audi A3. Een auto die ook in zijn tweede generatie weer talrijke trends zet binnen het premium-segment van de compacte middenklasse.