5-2- 2003

Audi presenteert de nieuwe A3

Met de tweede generatie van de A3 presenteert Audi wederom een sportief premium-model in de compacte middenklasse. Krachtige vier- en zescilindermotoren tot 177 kW (241 pk), quattro-aandrijving en de nieuwe, automatisch schakelende sporttransmissie DSG zorgen samen met het uiterst dynamische onderstel voor het rijplezier dat de sportief gelijnde carrosserie belooft.

En de exclusiviteit van uitrusting en materialen is wederom een voor deze klasse unieke afspiegeling van het karakteristieke hoge niveau van de overige Audi-modellen. De nieuwe A3 wordt in juni op de Nederlandse markt verwacht. De prijs is nog niet bekend.

De nieuwe Audi A3 voldoet aan alle voorwaarden om het unieke succes van zijn voorganger voort te zetten. De tweede generatie wordt gekenmerkt door duidelijke sportiviteit en hoogontwikkelde technologie, alsmede door het meest dynamische ontwerp in zijn klasse eigenschappen waardoor ook de vanaf 1996 gebouwde, eerste A3 zich onderscheidde.

Deze eigenschappen creëerden bij zijn debuut bovendien een nieuw segment de premium compacte middenklasse. Een segment waarin de eerste A3 tot het eind van zijn bouwtijd domineerde. Dit blijkt niet alleen uit de talrijke, internationale onderscheidingen, maar ook uit de verkoopcijfers: de Audi A3 haalde over de hele wereld hoge noteringen.

Het ontwerp
Emotie en precisie. Deze beide eigenschappen karakteriseren het carrosserie-ontwerp van de nieuwe A3 en markeren hem daarmee zichtbaar als vertegenwoordiger van de actuele Audi-lijn. De hele carrosserie oogt nog strakker en atletischer.

Met zijn met 65 millimeter verlengde wielbasis, de met 30 millimeter toegenomen breedte en de tegelijkertijd met 10 mm afgenomen hoogte komen de proporties van de nieuwe Audi A3 in de buurt van die van een klassieke coupé. Een indruk die ook wordt versterkt door de kortere overhangen, de zichtbaar schuinere C-stijlen en de vlakkere ruiten. Tegelijkertijd profiteren de inzittenden voor- en achterin van de duidelijk toegenomen interieurafmetingen en daarmee van een in alle opzichten verbeterd ruimtecomfort.

Het front van de A3 wordt gekenmerkt door de nadrukkelijke wigvorm van de carrosserie en van de dynamische snit van de met helder glas uitgeruste koplampen. De bovenzijden van de koplampen zijn naar het midden van de auto gericht en geven het front met Audi-specifieke, dubbele grille een zelfbewust en offensief karakter.

De achterpartij is met een duidelijke reductie van het aantal lijnen en een grafische verdeling van de vlakken veel strakker vormgegeven. Een evolutie van de vormleer, die tegelijkertijd de verwantschap met de met veel ontwerpprijzen bekroonde voorganger accentueert. Een duidelijk aanwezig element in het achteraanzicht betreft de zichtbare eindpijpen van het al naar gelang de motorisering enkel of dubbel uitgevoerde uitlaatsysteem.

Het interieurontwerp wordt gekenmerkt door sportiviteit en élégance. Deze indruk wordt benadrukt door de in verhouding tot zijn voorganger lagere zitpositie, en door talrijke details, zoals de ronde ventilatieroosters in aluminium-look, de hoge middenconsole met de ergonomisch perfecte positie van de versnellingspook en door het van sportwagens bekende, staande gaspedaal. Het instrumentenpaneel heeft compacte afmetingen en onderscheidt zich door een chronometer-achtige vormgeving.

Een merkbare vooruitgang van de nieuwe generatie is de duidelijk toegenomen interieurruimte voor alle inzittenden. Met name de achterpassagiers profiteren van een duidelijk verbeterde beenruimte en schouderbreedte. Een andere verbetering: de ruimtebesparende constructie van de handremhendel maakt het mogelijk om in de middenconsole twee extra bekerhouders op te nemen, die ook voor de achterpassagiers bereikbaar zijn.

De aandrijving
Het brede motorenprogramma voor de nieuwe Audi A3 wordt gekenmerkt door drie nieuwe items. De cilinderinhoud van de bijzonder succesvolle TDI-motor is door de ingenieurs vergroot tot twee liter; tegelijkertijd beschikt deze motor voortaan over een cilinderkop met vier kleppen per cilinder. De 2.0 FSI en de 3.2 V6 debuteerden onlangs in respectievelijk de A4 en de TT. De motoren brengen hun vermogen via de voorwielen of naar wens via permanente vierwielaandrijving quattro op de weg. In het kort:


* 3.2-liter V6 met 177 kW (241 pk), 320 Nm (vanaf najaar 2003)
* 2.0-liter FSI met 110 kW (150 pk), 200 Nm
* 1.6-liter met 75 kW (102 pk), 148 Nm

* 2,0-liter TDI met 103 kW (140 pk), 320 Nm
* 1.9-liter TDI met 77 kW (105 pk), 250 Nm (vanaf medio 2003)
Al naar gelang de motorvariant zijn handmatig geschakelde 5- of 6-versnellingsbakken of een tiptronic beschikbaar. Met zes trappen is deze automatische transmissie een unicum in de compacte klasse.

De sterkste benzine- en dieseluitvoeringen kunnen als alternatief worden uitgerust met de nieuwe, direct schakelende sporttransmissie (DSG). Deze innovatieve krachtoverbrenging geïnspireerd door autosporttechnologie maakt dankzij een geautomatiseerde, dubbele koppeling bliksemsnel schakelen mogelijk, zonder onderbreking van de trekkracht. Dit vormt een garantie voor puur rijplezier.

De bestuurder schakelt de versnellingen naar keuze sequentieel met de keuzehendel of via peddels aan het stuurwiel. Extra voordeel: de DSG-transmissie biedt naar wens ook het comfort van een automaat en schakelt dan elektronisch geregeld zelfstandig. Omdat hij zonder vermogensverliezende koppelomvormer werkt, onderscheidt dit systeem zich door dezelfde dynamiek en het lagere brandstofverbruik van een handgeschakelde versnellingsbak. De DSG-uitvoeringen zijn vanaf najaar 2003 beschikbaar. De permanente vierwielaandrijving quattro is als voorheen zonder gelijke in deze premium-league van de compacte klasse. Met quattro wordt het motorvermogen van de sterkste A3-uitvoeringen optimaal omgezet in aandrijving. quattro levert daarmee de voorwaarde voor zowel een hoge mate van rijdynamiek als van actieve veiligheid.

Het onderstel
Het tweede fundament van de uitstekende rijdynamiek van de nieuwe A3 is de ingenieuze onderstelconstructie: een verder ontwikkelde McPherson veerbeen-vooras en de nieuwe, onafhankelijke, viermaal gelede achterwielophanging.

Het onderstel is afgestemd voor een sportief-wendbare handelbaarheid in combinatie met een grote stabiliteit. Ook zorgt het voor volop rijplezier in bochten bij zowel voor- als quattro-aandrijving. De directe stabilisator-bevestiging aan de veerbenen minimaliseert carrosseriebewegingen om de langsas. Als extra kwaliteit overtuigt het onderstel bovendien met een rijcomfort dat zelfs in hogere klassen nog spraakmakend zou zijn.

16- of 17-inch lichtmetalen velgen (17-inch is standaard op de Ambition-modellen) verbeteren de prestaties bij het rijden nog verder en zetten ook visueel sportieve accenten. Het potentieel van de remsystemen, met grotere remschijven, is afgestemd op het toegenomen prestatievermogen van de motoren.

Nieuw bij de Audi A3 is de elektromechanische besturing met snelheidsafhankelijke bekrachtiging. Deze combineert een optimaal stuurgevoel met een geringere gevoeligheid voor oneffenheden in het wegdek. Daarnaast kost de nieuwe stuurbekrachtiging minder vermogen.

De uitrusting
Net als zijn voorganger dat deed, zet ook de nieuwe Audi A3 maatstaven met zijn premium standaarduitrusting. Drie lijnen de karaktervolle Attraction-variant, de bijzonder sportieve Ambition- en de zeer exclusieve Ambiente-uitvoering bieden de mogelijkheid om elke A3 in een sterk individuele auto te veranderen.

De A3 Attraction beschikt standaard reeds over een Easy-Entry-functie voor de voorstoelen, elektrische raambediening voorin en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De bestuurdersstoel is standaard in hoogte verstelbaar; naar wens zeer bijzonder in deze klasse is ook voor de achterbank stoelverwarming beschikbaar. Eveneens naar wens is als extra comfortdetail een zonnescherm voor de achterruit mogelijk.

Uiteraard is de nieuwe A3 uitgerust met veiligheidsdetails als het elektronische stabiliseringsprogramma ESP, de nieuwe voorstoelen met crashactieve hoofdsteunen en met het hoofdairbagsysteem Sideguard.

Naast de specifieke uitvoeringsdetails van de verschillende lijnen hebben de A3-rijders nog talrijke extra keuzemogelijkheden. Comfortdetails zoals hoogwaardige audiosystemen, naar wens met BOSE-Sound-System, een voor bestuurder en voorpassagier apart regelbare, automatische airconditioning, of een navigatiesysteem (naar wens met TV-ontvangst), brengen de nieuwe A3 op het niveau van hogere autoklassen. Nieuw: de optionele CD-wisselaar bevindt zich in het dashboardkastje en is daarmee gemakkelijk bereikbaar.

Het zelfs voor twee snowboards geschikte skiluik met uitneembaar skifoudraal, en de lichtsensor voor de automatische inschakeling van de verlichting, accentueren het premium-karakter van de Audi A3. Een auto die ook in zijn tweede generatie weer talrijke trends zet binnen het premium-segment van de compacte middenklasse.