Spreekpunten van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, drs. Clémence Ross - van Dorp, ter gelegenheid van het ondertekenen van het ID-convenant voor de zorgsector op 5 februari 2003 in Den Haag.

---
Dames en heren,

Om te beginnen bedank ik alle partijen die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van dit convenant. Er is stevig onderhandeld tussen VWS, de sociale partners en de gemeenten en ook nog onder hoge tijdsdruk. Maar het is desondanks gelukt om uiteenlopende wensen en opvattingen vast te leggen in een goede overeenkomst met heldere afspraken. Ik vind dat een compliment waard.

Het convenant dat we vandaag tekenen vloeit voort uit het Najaarsakkoord van de sociale partners en het kabinet. Daarin spraken de partijen onder meer af om een deel van de ID-banen om te zetten in regulier, niet-gesubsidieerd werk. Voor een aantal sectoren zou deze afspraak worden uitgewerkt in een convenant. Het streven was deze convenanten in januari 2003 af te sluiten.

Het moest dus allemaal snel gebeuren en vaak blijkt zo'n deadline dan toch niet haalbaar. Des te mooier dat het voor de sector zorg toch is gelukt. Nou ja, op een paar dagen na dan. Sterker: deze sector is de eerste met zo'n uitwerkingsconvenant. Ik hoop dat andere sectoren dit goede voorbeeld snel volgen.

De zorgsector is ook de sector waarvoor het meeste geld is uitgetrokken om ID-banen in reguliere banen om te zetten. VWS stelt structureel - dus jaarlijks - bijna 30 miljoen euro beschikbaar. Dat bedrag komt bovenop de subsidie van SZW die voor alle sectoren geldt.

Overigens hebben we daarnaast voor volgend jaar éénmalig ruim 3,6 miljoen euro voor de welzijnssector en bijna 1,4 miljoen euro voor de sportsector gereserveerd.

VWS gaat die 30 miljoen euro op twee manieren inzetten.

* In de eerste plaats voor een aanvulling op de algemene subsidieregeling van SZW. VWS gaat volgend jaar éénmalig een bedrag van 3500 euro uitkeren voor elke ID-baan die een werkgever in de zorg omzet in een reguliere baan. Dit wel met een maximum van 2554 banen. In totaal is hiermee dus maximaal een kleine 9 miljoen euro gemoeid.

* In de tweede plaats keert VWS vanaf volgend jaar een doorstroompremie uit van 12.000 euro. Die subsidie gaat naar de werkgevers in de zorg die iemand met een gesubsidieerde arbeidsplaats voor onbepaalde tijd in vaste dienst nemen in een nietgesubsidieerde functie.

Het verschil tussen beide regelingen is dat in het eerste geval de werknemer in kwestie hetzelfde werk blijft doen, alleen ongesubsidieerd. In het tweede geval zal het meestal gaan om de overstap naar een reguliere plek, bijvoorbeeld omdat er een vacature is. Omdat het dan vaak om een hogere functie gaat, kan de werkgever de doorstroompremie gebruiken om er een opleiding of cursus voor de werknemer in kwestie mee te betalen. De overeenkomst tussen beide regelingen is: wie het eerst komt, het eerst maalt. Anders gezegd: op is op. Maar eerstgenoemde regeling geldt alleen volgend jaar. Dus vanaf 2005 is het hele bedrag van 30 miljoen euro beschikbaar voor de doorstroompremie.

Er zijn niet alleen afspraken gemaakt over de omzetting van ID-banen naar reguliere banen. Ook zullen ID-medewerkers doorstromen naar ongesubsidieerde banen. En als die doorstroom is gerealiseerd, kunnen werkgevers weer nieuwe medewerkers met een gesubsidieerde baan in dienst nemen. Ik dring er bij de werkgevers op aan om hun personeelsbudget ook te gebruiken om personeel in gesubsidieerde banen te laten doorstromen naar ongesubsidieerde banen.

Het convenant pakt dus voor alle partijen gunstig uit.

* Ten eerste dragen de nu gemaakte afspraken bij aan een vermindering van de werkdruk in de zorg. Dat wil zeggen: ten opzichte van de bezuiniging op de ID-banen die we in het Strategisch Akkoord hadden opgenomen. En die verminderde werkdruk komt weer ten goede aan de kwaliteit van de dienstverlening in de zorg.

* Ten tweede worden zorginstellingen aantrekkelijk voor gemeenten die mensen moeten reïntegreren in het arbeidsproces. Gemeenten zijn namelijk vanaf volgend jaar volledig financieel verantwoordelijk voor de uitvoering van de Bijstandswet. Zij hebben er dus belang bij zo veel mogelijk mensen uit de bijstand te houden. Doorstroming betekent dat er plaatsen vrijkomen voor nieuwe mensen die via gesubsidieerde arbeid werkervaring kunnen opdoen. En op die manier dus uit de bijstand blijven.

* En ten derde biedt het convenant meer mensen perspectief op een reguliere baan in de zorgsector. Ik hoop dus dat er ruimschoots van deze subsidieregelingen gebruik wordt gemaakt. Ik roep u daarom op om, via de organisaties die u vertegenwoordigt, bekendheid te geven aan dit convenant. Want hoe meer mensen in een gewone baan in de zorg aan de slag kunnen, hoe beter.