Ingezonden persbericht


Aan de auto(sport)redactie

Tom Coronel terug naar Japans GT kampioenschap

Na een afwezigheid van drie jaar keert Tom Coronel terug naar Japan, het land waar hij tot nu toe zijn grootste successen boekte. In 1997 pakte hij de titel in de Japanse Formule 3, twee jaar later gevolgd door een kampioenschap in de Formule Nippon. In die tussenliggende jaren streed de 30-jaar coureur uit Het Gooi ook met een Honda NSX in het Japans GT kampioenschap. Tot tweemaal toe eindigde hij daarin als vice-kampioen en wist de beide seizoensafsluitende All Star races te winnen. Komend seizoen komt Tom Coronel uit voor het Honda fabrieksteam van Mugen.

Het contact kwam feitelijk al eerder tot stand via een telefoongesprek. Tom daarover: "Ze vroegen mij vorig jaar ook al om in het JGTC (Japanese GT Championship), zoals het kampioenschap officieel heet, te komen rijden Toen bleek dat echter niet mogelijk, omdat de JGTC kalenders niet overeenstemden met die van het Europees Touring Car Championship (ETCC) waar ik mij met een Carly Motors BMW voor had ingeschreven. Die laatste optie ligt ook voor komend seizoen open. Althans wanneer het ons lukt ook voor die serie voldoende sponsors te vinden. Dan zullen we zeker ook weer aan het ETCC 2003 meedoen. Natuurlijk weer met een BMW van het Carly Motors Team. Net als vorig jaar wil ik namelijk in Europa mijn gezicht laten zien. Aan de andere kant zitten vele grote autofabrikanten natuurlijk in Japan en is het voor mij ook van groot belang om daar actief te zijn. De meeste deelnemers ken ik nog van de vorige series, dat worden beslist races waar ik naar uitkijk. Ik rijd komend seizoen met Daisuke Ito, een goede coureur, die destijds de Japanse Formule 3 race won, in het weekend dat ik hier op Zandvoort de Marlboro Masters titel pakte. Het team waar ik voor gevraagd ben is dat van Mugen. Zij zijn al jaren de huistuner van Honda en ik heb er dan ook alle vertrouwen in, dat we over topmateriaal beschikken. De JGTC serie 2003 kent acht races en wordt afgesloten met de gebruikelijke All Star race. We rijden één keer op het Sepang circuit in Maleisië en verder op -voor mij bekende- circuits als: Aida, Fuji, Motegi en Suzuka. De All Star race staat gepland voor het Shanghai circuit in China. Wat mij van de voorgaande races verder is bijgebleven zijn de meer dan 60.000 toeschouwers, die iedere race altijd weer kwamen kijken. Verder rijd je iedere race met tenminste 40 topauto's in een race over anderhalf uur."

Van de door Tom Coronel bestuurde achterwielaangedreven Honda NSX met een 3,5 liter zescilinder middenmotor (vermogen 340 kW- 470 pk) komen er tenminste vier aan de start. Bolides die het op moeten nemen tegen de raceversies van de Toyota Supra, de Nissan Skyline GT-R, maar ook de McLaren F1 GTR, Porsche 996 GT3R en de Chrysler Viper. Er wordt gestreden in twee klassen: 350 en 500 pk. Coronel komt uit in de laatste klasse.

Tom Coronel wordt in 2003 ondersteund door: McGregor, Autobedrijf Beelen, Clifford, Apex en Seiko ===== =====

Huizen, 5 februari 2003.


Ingezonden persbericht