6-2-2 003

Nieuwe compacte Fiats: dieselautos van de toekomst

Het herstel is begonnen: investeringen van 2.6 miljard euro per jaar van 2003 tot 2005 plus een extra 150 miljoen euro per jaar bestemd voor upgrading van het dealernetwerk in Europa. Bovendien 21 nieuwe producten voor het einde van 2005: dat zijn de hoofdpunten van het Fiat Auto startplan waar de Business Units gedurende vier maanden met grote inzet aan hebben gewerkt.

De brede en gevarieerde herstelstrategie richt zich vanzelfsprekend op reorganiseren om kwaliteitsverbetering te garanderen. Boven alles echter, concentreert het zich op de nieuwe modellen, de enige echte manier waarop de merken Fiat, Lancia en Alfa Romeo in staat zullen zijn om de harten van hun klanten terug te winnen. Betrouwbare value-for-money producten stellen Fiat Auto in staat om de belangrijke waarden terug te winnen die zijn historie kenmerken en het concern de toekomst in zullen dragen.

Twee nieuwe Fiat modellen in Genève Over een maand zullen bezoekers en journalisten van de Geneva International Motor Show getrakteerd worden op de wereldpremière van de compact car van de toekomst. Dit veelzijdige product zal een grote doelgroep aanspreken: klanten die een auto nodig hebben om zich makkelijk te verplaatsen door de stad, klanten die een auto met een sterke persoonlijkheid zoeken en klanten die een veilige auto verlangen. Het MPV-segment zal eveneens een nieuw lid verwelkomen. Een auto die aan de buitenzijde compact genoeg is om tot het B-segment te worden gerekend, maar voldoende kwaliteiten, zitruimte en aandacht voor detail bezit om een nieuwe doelgroep te bereiken, alsmede automobilisten aan te spreken die tot op heden slechts een C-segment MPV zouden hebben overwogen. Maar daarmee houden de verrassingen van de nieuwe Fiat-range niet op. De komende jaren zullen nog vele nieuwe modellen volgen. Ze stellen Fiat in staat om zijn rechtmatige rol op te eisen: een fabrikant goed in het maken van compacte autos en stadsmodellen met een overvloed aan binnenruimte, en bovendien een belangrijke innovator qua modeldesign.

Fire motor van het derde millennium is een diesel: de 1.3 JTD 16v Multi-jet
De dieselversies van beide nieuwe modellen worden geleverd met een motor die eveneens slechts beschreven kan worden als revolutionair en die de bekende voordelen van common rail turbodiesel technologie (een betere verhouding tussen prestaties en brandstofverbruik en meer respect voor het milieu) bereikbaar maken voor een groter publiek. Deze krachtbron zal het grote publiek tevens herinneren aan een andere vaardigheid van Fiat: het bouwen van excellente motoren die betrouwbaar, solide en onvermoeibaar zijn. Dit is bijvoorbeeld bewezen op het vlak van benzinemotoren: sinds 1984 produceerde Fiat meer dan 12 miljoen Fire motoren!

Maar we hebben het hier natuurlijk over de 1.3 JTD 16v Multi-jet, de tweede generatie common rail motor die om minstens drie redenen mag worden beschouwd als de troefkaart van Fiat. Ten eerste omdat hij enkele van de modellen zal aandrijven die verantwoordelijk zullen zijn voor de herintroductie van het merk. Ten tweede omdat het de eerste krachtbron is die werd ontwikkeld door Fiat-GM Powertrain, opgericht als onderdeel van de joint-venture tussen Fiat Auto en General Motors en van cruciaal belang met een productie van tenminste 500.000 motoren per jaar. Tenslotte omdat hij een nieuw hoofdstuk vormt in de boeiende geschiedenis van de dieseltechnologie. Een nieuwe doorbraak waarin Fiat wederom een leidende rol speelt. Net zoals zij dat deed in 1988, met de introductie van de Croma 1.9 TDI, de eerste standaard productieauto ter wereld die werd uitgerust met een dieselmotor met directe injectie. En tien jaar later met de introductie van de 1.9 JTD, de eerste directe injectie dieselmotor die gebruik maakte van de common rail technologie die alle fabrikanten nu omarmen.

Multi-jet: wat is er veranderd en waarom
Tot voor kort vormden krachtbronnen met Uni-jet common rail technologie the final frontier in de dieselontwikkeling. Ondanks de naam uni-jet doen deze motoren niet één maar twee inspuitingen in de verbrandingskamer: een kleine voorinspuiting en een grotere hoofdinspuiting. Maar dit is totaal veranderd, nu Fiat-GM Powertrain ingenieurs de tweede generatie common rail krachtbronnen hebben ontwikkeld met zogenaamde Multi-jet techniek, oftewel in staat tot meervoudige injecties (3 tot 5).

Het principe achter beide systemen is hetzelfde. Reeds in de Uni-jet versie zorgde de voorinjectie voor een hogere temperatuur en druk in de cilinder, om de verbranding ten tijde van de verbrandingsslag te verbeteren. Doordat de hoofdinspuiting nu kan worden verdeeld in kleinere injecties, verloopt de verbranding nog vollediger en geleidelijker bij een gelijkblijvende hoeveelheid brandstof. Dit maakt verdere vorderingen mogelijk op het gebied van stillere verbranding, lagere emissies en verbeterde prestaties.

Multi-jet common rail motoren verschillen van Uni-jet common rail krachtbronnen op twee essentiële punten: de injectoren en de elektronische regeleenheid. Injectoren die de tijd tussen twee inspuitingen konden verkorten waren noodzakelijk om het aantal inspuitingen te kunnen verhogen. Daarom is deze tussentijd verkort van 1500 tot slechts 150 microseconden! Vervolgens brachten de ingenieurs de minimaal geïnjecteerde hoeveelheid dieselbrandstof terug van twee tot minder dan een kubieke millimeter. Daarvoor was een slimmere regeleenheid nodig; één die in staat was om de inspuitstrategie constant aan te passen aan drie parameters: het motortoerental, het door de berijder gevraagde koppel en de temperatuur van de koelvloeistof.

Wanneer de nieuwe 1.3 JTD 16v Multi-jet draait, past de regeleenheid constant het aantal inspuitingen en de hoeveelheid geïnjecteerde diesel aan. Wanneer de koelvloeistoftemperatuur onder de 60°C ligt en de vraag naar koppel gering is, worden zeer kort na elkaar twee kleine en één grote injectie uitgevoerd. Wanneer het koppel toeneemt, wordt het aantal inspuitingen teruggebracht tot twee: één kleine en één grote. Bij hoge toerentallen en een grote vraag naar koppel wordt slechts één inspuiting gedaan. Als de koelwatertemperatuur boven de 60°C komt, verandert het systeem. Om de emissies te minimaliseren wordt de injectiesamenstelling dan: éénmaal klein, éénmaal groot, éénmaal klein.

De kleinste
Zoals de Fire motor destijds, is de 1.3 JTD 16v Multi-jet ontwikkeld voor optimale efficiency en betrouwbaarheid. Voor de klanten betekent dat concurrerende kosten, uitmuntende prestaties en een grote betrouwbaarheid met minimaal onderhoud. De 1.3 JTD 16v Multi-jet biedt verfijnde technologie, verpakt in een motorblok uit één stuk dat minder dan 50 centimeter lang en 65 centimeter hoog is. Deze afmetingen én zijn geringe gewicht maken hem de meest compacte viercilinder common rail dieselmotor op de markt. Het is de enige krachtbron die niet minder dan zes componenten van normale afmetingen weet te herbergen in een cilinder met een boring van minder dan 70 millimeter, namelijk vier kleppen, een injector en een gloeibougie. Dankzij dit minimale formaat kan de krachtbron perfect worden toegepast in B-segment superminis en in A-segment stadsautos.

De krachtigste
Ondanks zijn minimale cilinderinhoud van 1251 cc kan de kleine Multi-jet motor de vergelijking met iedere andere dieselmotor met vaste turbogeometrie doorstaan. In harde cijfers biedt hij een hoger specifiek vermogen (per liter cilinderinhoud) dan elke andere dieselmotor met een capaciteit tussen 800 en 1500 cc: 41 kW (56 pk)/liter vermogen en 144 Nm/liter koppel.

De meest robuuste
Compact, technisch verfijnd, in staat tot uitmuntende prestaties en een leven lang praktisch onderhoudsvrij. Het zegt genoeg dat de 1.3 JTD 16v Multi-jet is ontwikkeld om 250.000 km mee te gaan, in plaats van de gebruikelijke 150.000. Gedurende dit lange leven behoeft de krachtbron geen onderhoud aan zijn mechanische delen. Zelfs de gangbare V-snaar wissel bij 80.000 km is niet nodig. De olieverversingsintervallen zijn verlengd van 20.000 naar 30.000 km. De olie heeft een lage viscositeit, ontwikkeld om brandstofbesparing te bevorderen. Het oliefilter is eveneens milieuvriendelijk: bij een beurt wordt alleen het filterpapier vervangen en niet het hele filter.

De schoonste
De 1.3 JTD 16v Multi-jet is ook de milieuvriendelijkste omdat hij nu al voldoet aan de Euro 4 emissie-eisen die pas in 2005 van kracht worden. Het is een van de zeer weinige motoren ter wereld die dit resultaat bereikt zonder een gecompliceerde nabehandeling van het uitlaatgas, zoals een roetfilter. Dus een van nature al schone auto: de roetuitstoot is lager dan de norm die wordt gesteld in de toekomstige Euro 4 norm.

De 1.3 JTD 16v Multi-jet in detail
De 1.3 JTD 16v Multi-jet is een 1251 cc viercilinder lijnmotor met een boring van slechts 69,6 millimeter en een lange 82 millimeter slag. De vier kleppen per cilinder worden direct bediend door een dubbele bovenliggende nokkenas. Het maximale vermogen is 51 kW (70 pk) bij 4000 toeren per minuut en het koppel bedraagt 180 Nm bij slechts 1750 tpm. Enkele technische kenmerken van de nieuwe krachtbron:
* ketting-aangedreven nokkenassen met tuimelaars (een onderhoudsvrije oplossing)

* hydraulische klepstoters

* gietijzeren cilinderblok met aluminium bodem
* aluminium cilinderkop

* stalen krukas en zuigerpennen

De cilinderkop is voorzien van efficiënt vormgegeven inlaatpoorten om een optimale brandstofvermenging te bewerkstelligen, ondanks de kleine boring. De brandstof- en verbrandingssystemen zijn ontworpen om te werken bij zeer hoge drukken, die variëren van 1400 bar diesel in de common rail toevoerleiding tot 160 bar mengsel in de cilinder. De 1.3 JTD 16v Multi-jet krijgt drukvulling van een turbolader met overdrukventiel en intercooler. Een uitvoering met variabele schoepengeometrie zal spoedig beschikbaar zijn. Deze kan een nog hoger vermogen en koppel realiseren. Tenslotte beschikt de 1.3 JTD 16v Multi-jet over een elektronisch geregeld EGR (exhaust gas recirculation) systeem en een uitlaatgaskoelsysteem.

Technologisch meesterwerk in miniatuur
Het resultaat is een krachtbron die slechts 130 kg weegt, inclusief alle toebehoren. Hij is klein van afmetingen en de componenten zijn zo gerangschikt dat de motor een minimum aan ruimte nodig heeft. Hij garandeert dezelfde voordelen van een grotere motor omdat hij niet zomaar verkleind is, maar geminiaturiseerd om alle technische kwaliteiten te behouden.

Waarom Multi-jet beter is dan Uni-jet
Het Multi-jet systeem dat wordt gebruikt op de compacte 1.3 JTD 16v Multi-jet is een doorontwikkeling van het common rail principe dat werd toegepast op de eerste generatie JTD motoren. De motor maakt gebruik van verder verfijnde injectoren en regelsysteem (elektronisch motormanagement) om meer inspuitingen dan de huidige twee per verbranding te kunnen uitvoeren. De verbranding verloopt nu geleidelijker doordat de druk en temperatuur in de verbrandingskamer beter onder controle gehouden kunnen worden en er optimaler gebruik wordt gemaakt van de lucht die in de cilinder is gebracht. De voordelen op een rijtje:

* lager geluidsniveau

* meer comfort

* soepele, aangename rijervaring

* snelle respons op gaspedaal

* milieuvriendelijke toepassingen

Voordelen voor de klant
Voor de klant betekent alle technologie, verpakt in de kleine 1.3 JTD 16v Multi-jet een reductie in brandstofverbruik. De besparing loopt op tot 10% in vergelijking met de huidige 1.9 JTD motor (bij een gelijk gewicht) terwijl de emissies maar liefst 50% lager zijn. Dit alles in combinatie met:

* lagere geluidsniveaus (stel verbrandingen voor als drumslagen: drie tikken op een kleine trommel maken niet zoveel lawaai als een slag op een grote trommel)

* verbeterd comfort: minder zware lastwisselingen betekenen minder vibraties

* een soepele, aangename rijervaring met dank aan de geleidelijke koppelafgave (op zijn beurt bewerkstelligd door de verbeterde controle over de verbranding van moment tot moment)
* alle flexibiliteit en snelle response van een diesel die denkt dat hij een benzinemotor is, met dank aan zijn grote toerenbereik (de toerenbegrenzing bij iets meer dan 4000 tpm is bijvoorbeeld nauwelijks waarneembaar)

* de groene toepassingen die deze motor in staat stellen om beter te profiteren van het voornaamste milieuvoordeel van een dieselmotor een laag brandstofverbruik door zijn grootste minpunt (roetuitstoot) terug te brengen.
In lijn met de traditie
Gedurende heel zijn lange geschiedenis is Fiats grote kracht altijd gebaseerd geweest op twee aspecten: zijn vermogen om innovaties te brengen voor de compacte auto en de zoektocht naar nieuwe technologieën en productieprocessen en de nieuwe processen die nodig zijn om dit mogelijk te maken. Al Fiats succesvolle modellen werden gewaardeerd om hun praktische inslag, redelijke prijs, creatieve oplossingen en hun vermogen om hun tijd vooruit te zijn. De compacte 1.3 JTD 16v Multi-jet stelt Fiat in staat om deze rol met vernieuwde energie opnieuw op te eisen. Het Uni-jet systeem heeft de weg bereid voor een nieuwe generatie dieselmotoren in de midden- en hogere klasse. De 1.3 JTD 16v Multi-jet is voorbestemd om dezelfde revolutie te weeg te brengen in het mini- en stadsauto segment.
Anderhalf miljoen kleine diesels
Alle schattingen wijzen erop dat de dieselmarkt fors zal groeien tussen nu en 2006. Dit zal met name gelden voor kleine dieselmotoren. Deze vooruitzichten zijn gebaseerd op het feit dat dieselmotoren de mensen meer en meer aanspreken, zelfs in stadsautos. Kopers worden aangetrokken door hun soepele werking en hoge koppel bij lage snelheden. De komst van motoren met een kleinere inhoud dan de types die momenteel verkrijgbaar zijn, zal de laatste psychologische grens (die van de cilinderinhoud) afbreken en veel meer mensen tot een dieselmotor verleiden. Met zijn revolutionaire 1.3 JTD 16v Multi-jet motor is Fiat klaar om een aanzienlijk aandeel te veroveren van de markt die zij zelf heeft geholpen te creëren en die naar schatting zon anderhalf miljoen autos per jaar groot zal zijn.
De markt voor kleine diesels
Vroeger vond iedereen dieselmotoren te vies, luidruchtig en rauw om vergeleken te kunnen worden met hun benzineneefjes. Dieselautos werden alleen gekocht door mensen die vele tienduizenden kilometers per jaar moesten rijden, bereid waren een auto met meer dan 2000 cc inhoud aan te schaffen en die tevreden waren met slechte prestaties en een gebrek aan aantrekkingskracht. Het enige voordeel was de besparing die ze bereikten aan de benzinepomp. Toen, in 1997, verwelkomde de wereld de eerste common rail motor met directe injectie ter wereld: the Alfa 156 1.9 JTD. En het lelijke eendje werd een zwaan. Dit revolutionaire systeem, ontwikkeld door Fiat en gefabriceerd door Bosch, stelde diesels in staat tot een gemiddelde prestatietoename van 12% en een gemiddelde verlaging van het brandstofverbruik met 15 procent. Om maar niet te spreken van de lagere geluidsniveaus en uitlaatemissies. Vanaf dat moment adopteerden alle fabrikanten het nieuwe systeem waarbij de inspuitdruk van de diesel niet langer afhankelijk is van het motortoerental, en een elektronisch managementsysteem de motor aanstuurt. Doordat vraag en aanbod toenamen, begonnen de dieselverkopen een groter deel van de totale markt uit te maken en verdubbelde hun aandeel in iets meer dan vijf jaar, groeiend van twintig naar ongeveer veertig procent. Al met al waren de nieuwe krachtbronnen een grote hit. Daardoor is ook het imago van de dieselmotor verbeterd. Nu beschouwt de consument hem als even stil als een benzinemotor, flexibeler en prettiger om mee te rijden bij lage snelheden, beslist milieuvriendelijk en in staat tot een betere verbruiks/prestatie verhouding. Dit wordt bewezen door de opkomst van de diesel in alle klassen, inclusief luxe en sportieve segmenten. De 1.3 JTD 16v Multi-jet brengt de dieselmotor een stap dichter bij marktdominantie doordat de nieuwe krachtbron nu kan worden toegepast in compacte autos en zelfs stadsautos in het A-segment. Een kleine inhoud en gewicht, lage emissies en een verbeterde verhouding tussen prestaties en brandstofverbruik zorgen ervoor dat het aandeel diesels in de lagere segmenten duidelijk toeneemt. Het aandeel was vijf procent in 1997, ligt momenteel op twintig procent en zou in de komende jaren moeten toenemen tot 30 à 40%. Deze getallen betekenen dat de markt voor dit type motor snel zal toenemen tot 1.500.000 units. Compacte Fiats voorzien van de geavanceerde 1.3 JTD 16v Multi-jet motor kunnen een significant deel van deze markt opeisen. De geschiedenis van de diesel wijst erop dat deze markt productgestuurd is. Als dat klopt, zit Fiat wederom in de voorhoede van de verandering en is zij klaar voor de introductie van nieuwe modellen om optimaal te profiteren van de revolutie die zij zelf mede in gang heeft gezet. Nieuwe producten voor een nieuwe markt
De 1.3 JTD 16v Multi-jet is dus een revolutionaire motor die nog aantrekkelijker zal worden doordat hij wordt toegepast in volledig nieuwe modellen die een vervolg zullen geven aan Fiats rijke traditie in het mini segment. Autos met een grote aantrekkingskracht die passen bij sterke, winnende markttrends en tegelijkertijd in lijn zijn met Fiats geschiedenis en doelstellingen. De nieuwe stadsauto zal compact van afmetingen zijn (3,54 x 1,58 m), verrassend ruim, slim dankzij toepassingen zoals een nieuwe gerobotiseerde versnellingsbak met gerobotiseerde koppeling, een sleutel tot besparing door maximale zuinigheid, redelijke aanschafprijs en onderhoudskosten, en voorzien van een veelomvattende uitrusting: van climate control tot ABS, ESP, satellietnavigatie en een doorzichtig Sky Window lamellendak. Het andere, even indrukwekkende model zal een echte MPV zijn met grote interieurruimte maar buitenafmetingen in overeenkomst met die van een auto uit het B-segment. De nieuweling zal traditionele marktsegmenten doorkruisen en klanten uit hogere klassen aantrekken om een nieuw segment voor zichzelf te creëren. Dit zal hij bereiken door zijn aansprekende up-to-date voorkomen, keus uit niet minder dan vijf benzine- en dieselmotoren en producteigenschappen zoals een gerobotiseerde versnellingsbak, zes airbags en een automatisch multizone climate control systeem. Diesels met directe injectie: een Fiat verhaal Het nieuwe Multi-jet systeem heeft de Fiat Groep in staat gesteld om een belangrijke nieuwe mijlpaal te slaan op het gebied van dieselmotoren. Dit werd mogelijk door de opgebouwde kennis sinds 1988, het jaar waarin de Croma TDI werd voorgesteld, de eerste directe injectie-diesel ter wereld. Deze Croma motor was een prachtig resultaat voor die tijd en de eerste grote stap richting dieselmotoren met een efficiëntere verbranding. Deze ontwikkeling, nadien gekopieerd door andere fabrikanten, betekende dat dieselautos betere prestaties konden leveren bij een lager brandstofverbruik. Eén probleem bleef: bovenmatig motorgeluid bij lage toerentallen en bij het accelereren. Dit was het startsein voor het Uni-jet verhaal, de zoektocht naar een geavanceerd directe injectie-systeem dat het probleem van bovenmatige verbrandingsgeluiden kon terugbrengen. Enkele jaren later bracht deze onderzoeksinspanning het Uni-jet systeem en significante voordelen op het gebied van efficiency en brandstofverbruik. Allereerst werd vastgesteld dat het probleem op twee manieren kon worden aangepakt: men zou tevreden kunnen zijn met een passief systeem en de motor eenvoudig isoleren om te voorkomen dat de geluidsgolven het passagierscompartiment zouden bereiken, of er kon actief worden getracht om het probleem aan te pakken bij de bron door een injectiesysteem te ontwikkelen dat het verbrandingsgeluid echt zou terugbrengen. Fiat Groep koos voor de tweede optie en ging al snel voor het common rail principe; na andere hogedruk injectiesystemen overwogen en afgekeurd te hebben. Bij deze andere systemen kon de druk niet onafhankelijk van het toerental en de motorbelasting worden geregeld en bovendien boden zij niet de mogelijkheid van een voorinjectie, twee essentiële eigenschappen van het Uni-jet systeem.
De theorie achter de research is oorspronkelijk ontwikkeld door onderzoekers van de universiteit van Zürich maar was nooit eerder toegepast op een auto. De eenvoudige maar mooie theorie is gebaseerd op de veronderstelling dat als je continu diesel in een tank duwt, de druk binnenin zal stijgen en de tank zelf een hydraulische opslagplaats (of leiding) wordt voor brandstof onder druk, klaar voor gebruik. Drie jaar later, in 1990, bereikte het Uni-jet systeem ontwikkeld door Magneti Marelli, Fiat Research Centre en Elasis op basis van het common rail principe de pre-productie fase. Deze werd afgerond in 1994, toen Fiat Auto op zoek ging naar een partner met een leidende rol in de kennis van diesel injectiesystemen. De laatste fase van het project, het afronden van de ontwikkeling en de industriële productie, werd uiteindelijk toevertrouwd aan Robert Bosch. In oktober 1997, elf jaar na de Croma TDI, verwelkomde de markt opnieuw een ongekende noviteit: de Alfa 156 1.9 JTD. Het nieuwe model was uitgerust met een revolutionaire turbodieselmotor die prestaties leverde die voorheen ondenkbaar waren. Autos uitgerust met deze motor zijn ongelofelijk stil en hebben alle kenmerken van een benzinemotor. Ze presteren gemiddeld 12 procent beter dan een vergelijkbare voorkamerdiesel en verbruiken zon 15 procent minder brandstof. De Alfa 156 met JTD motor werd onmiddellijk een succes, vergelijkbare krachtbronnen verschenen al snel in andere modellen van Fiat Auto en werden geadopteerd door vele andere motorfabrikanten. Nu is de tijd gekomen voor een tweede generatie van JTD motoren, zestienkleppen motoren met meervoudige injectie die hun debuut vorig jaar herfst maakten in Parijs in de gedaante van de 1.9 JTD motor in de Alfa 156 en 147. Die familie is nu uitgebreid met de zakformaat 1.3 JTD 16v Multi-jet.