AutoRai

11-2-2003

Innovatief gestileerde Lexus RX300 blinkt uit in veiligheid en verfijnde rijeigenschappen

De nieuwe Lexus RX300 wordt vanaf eind mei in Nederland op de markt verwacht. De nieuwe generatie heeft spectaculaire vooruitgang geboekt op het gebied van rijeigenschappen, veiligheid en finesse, waardoor hij een nog grotere voorsprong neemt op andere luxueuze SUVs.

Dhr. Yukihiro Okane, chief engineer van de nieuwe generatie RX300, legt uit: Wij waren vanaf het begin vastbesloten dat de nieuwe RX300 moest beschikken over een geavanceerde vormgeving, ongeëvenaarde veiligheidsvoorzieningen, en een ruime hoeveelheid innovatieve functies. Daarnaast hebben wij de rijeigenschappen op verschillende vlakken verbeterd, waardoor de inzittenden op nog meer raffinement mogen rekenen.

Ontworpen voor een dynamische & geavanceerde uitstraling De nieuwe Lexus RX300 onderscheidt zich van zijn voorganger door zijn krachtige, nieuwe vormgeving, waarin de geavanceerde elementen van een SUV zijn gecombineerd met een sportieve en dynamische uitstraling. De RX300 deelt stylingkenmerken met andere modellen van Lexus, met name het kenmerkende ontwerp van de C-stijl. De grille en de koplampen versterken het bekende gevoel en vergroten de gelijkenis met het huidige model. De moderne, kenmerkende vorm verbergt op een intelligente manier dat de auto groter en ruimer is dan de meeste concurrerende modellen. Met een lengte van 4.740 mm is de nieuwe Lexus RX300 165 mm langer dan zijn voorganger en 25 mm breder, waardoor 100 mm meer wielbasis beschikbaar is voor extra bagageruimte. Ondanks de grotere lengte is de draaicirkel van de auto teruggebracht tot een compacte 11,4 m.

De bekende Lexus-grille wordt gecombineerd met moderne HID gasontladingslampen met helder glas. Grote 18-inch, 5-spaaks lichtmetalen velgen geven de auto een gewichtige uitstraling, terwijl de sterk hellende A-stijl en de voorover hellende C-stijl perfect aansluit op de dynamische prestaties van de RX300. De nieuwe generatie RX300 heeft een sterk bollende motorkap die rondom de grille overgaat in een vleugelvorm in de richting van de gecombineerde voorbumper en luchtgeleider.

De vormgeving van de achterzijde wordt versterkt door een zeshoekige achterruit, gecombineerd met een geïntegreerde achterspoiler en remlichten die beschikken over de nieuwste LED-technologie (light emitting diode) in plaats van traditionele gloeilampen. Deze LED-lampen vormen een actieve veiligheidsvoorziening. De LED-lampen gaan immers tot tien keer sneller branden (15 milliseconde) dan conventionele lampen (150 tot 200 milliseconde). Dit betekent dat de lampen bij een snelheid van 100 km/h 6 meter eerder gaan branden.

Dynamische prestaties onder alle omstandigheden De nieuwe RX300 heeft aantrekkelijke dynamica toegevoegd aan de finesse die onder alle omstandigheden van Lexus verwacht mag worden. Hieraan wordt bijgedragen door de uitzonderlijke stijfheid van de nieuwe carrosserieconstructie, terwijl een verbeterde McPherson-wielophanging met nieuw schroefveerontwerp zorgt voor een betere beheersing van de zijwaartse kracht, een grotere controle over de auto, en een rustiger rijgedrag. De opnieuw ontworpen bussen van de wielophanging completeren een verbeterde stuurbekrachtiging om te zorgen dat de auto rechtuit blijft gaan bij minimale stuurbewegingen. Dit vergemakkelijkt het nemen van bochten en verbetert de reactie van de stuurinrichting.

Achter wordt gebruik gemaakt van een wielophanging met dual-link veerpoten in combinatie met een nieuw ontwerp achteras met een grotere stijfheid. Ook de veren en schokdempers hebben een nieuw ontwerp om te zorgen voor een vlakkere rit. Zowel de voor- als de achterophanging zijn verder uitgerust met speciale schokdempers met een goed reactievermogen en een grote dempende werking bij trillingen met een kleine amplitude.

Bovendien zorgt een nieuwe luchtvering op 4 wielen voor nog betere prestaties en nog meer finesse. Samen met een self-levelling-functie en de drie standen waarmee de rijhoogte ingesteld kan worden binnen een bereik van 55 mm, verbetert deze optionele voorziening de controle over de auto.

In de stand Lo wordt de rijhoogte met 15 mm verlaagd voor een beter rijgedrag, terwijl de stand Hi het voertuig 30 mm optilt, voor als u over onverhard terrein rijdt. Bij een snelheid boven 100 km/h laat de luchtvering de auto 15 mm zakken voor een betere stabiliteit bij hoge snelheid. Als de motor uitgeschakeld is, gaat de nieuwe RX300 automatisch naar de stand Access. De auto wordt dan 25 mm verlaagd, zodat bestuurder en passagiers gemakkelijk in en uit kunnen stappen.

De meeste uitvoeringen zijn standaard uitgerust met hoogwaardige 235/55R18-banden, geplaatst op stijlvolle 18-inch, 5-spaaks lichtmetalen velgen. Deze grotere wielen geven de bestuurder een betere feedback en zorgen voor betere prestaties bij het nemen van bochten. Bovendien kon dankzij de grotere wielen de remschijf vóór vergroot worden tot 319 mm. Verder levert de auto dankzij een grotere remzuiger vóór en een kleinere slag van het rempedaal een meer rechtlijnige en krachtigere remwerking.

De remwerking wordt ook verbeterd door het gebruik van Brake Assist (BA). Belangrijk bij dit systeem is dat de timing en de mate van rembekrachtiging zo ontworpen zijn dat ze de remwerking bij een noodstop maximaliseren, maar er tevens voor zorgen dat de bestuurder niets ongewoons opmerkt aan het functioneren van de remmen. Brake Assist (BA) wordt gecombineerd met Vehicle Stability Control (VSC), dat het rijgedrag bij het nemen van bochten controleert en de stabiliteit van de auto bewaart door over- en onderstuur actief te corrigeren.

Dynamiek met finesse
De Europese RX300 beschikt over een verder ontwikkelde versie van de dwarsgeplaatste 3,0 liter V6-motor, die in de eerste RX300 zit. Door een verfijning van het in- en uitlaatsysteem is het vermogen toegenomen van 148 kW/201 pk tot 150 kW/204 pk. Dankzij een combinatie van deze verbeteringen aan de motor, een meer aërodynamische carrosserie en hoogwaardige banden is de topsnelheid verhoogd van 180 naar 200 km/h.

Voor het eerst wordt er gebruik gemaakt van een nieuwe automatische transmissie met vijf versnellingen. Behalve een voor de bestuurder aantrekkelijke sequentiële stand waarin met de hand geschakeld kan worden, biedt de transmissie ook een beter brandstofverbruik op de snelweg; van 13,0 liter per 100 km voor de eerste generatie RX300, naar 12,2 liter per 100 km voor het nieuwe model. Hierdoor voldoet de nieuwe Lexus RX300 ook aan de emissienorm EURO IV. De nieuwe versnellingsbak wordt gecombineerd met een nieuwe aandrijflijn waarin de verdeling van het koppel tussen de voor- en achterwielen elektronisch wordt geregeld door de Traction Control (TRC), in plaats van de vroegere mechanische regeling door een differentieel met gelimiteerde slip. Het nieuwe TRC-systeem zorgt voor een nauwkeurigere regeling en een optimale grip, ook in het terrein.

De verbeterde motor en nieuwe aandrijflijn zetten een nieuwe standaard voor verfijning, die zelfs de door de eerste RX300 gezette standaard overtreft. Een belangrijke verbetering is de uitlijning van het uitlaatsysteem en de aandrijflijn onder de auto, waardoor resonanties en trillingen worden geminimaliseerd. Aangezien hard accelereren een voorname oorzaak van trillingen is, helt het voorste gedeelte van de aandrijflijn 2 graden naar voren, zodat onder belasting de optimale rechte lijn wordt aangehouden.

Het oog voor detail wordt geëvenaard door vergelijkbare verfijningen in de constructie en geluidsdemping die ervoor zorgen dat - zoals u mag verwachten van een Lexus - het geluid dat door de wind of het wegdek wordt veroorzaakt veel minder is dan bij vergelijkbare autos in dezelfde klasse. Bij het ontwikkelen van de nieuwe generatie RX300 is gebruik gemaakt van de Maibara-windtunnel, die ook gebruikt werd voor het ontwikkelen van de Shinkansen Bullet Train en is in staat windsnelheden tot 400 km/h op te wekken. Dankzij het zeer lage achtergrondgeluid in de windtunnel was Lexus in staat zich te concentreren op het terugbrengen van het windgeluid tot de allerlaagste niveaus ooit. Verder werd er gebruik gemaakt van Computational Fluid Dynamics om onder andere de positionering van de ruitenwissers in stilstand en de vorm van de A-stijlen zo te maken dat het windgeluid in alle frequenties met gemiddeld 5 dB verminderd werd.

Het ontwikkelingsteam streefde naar verbetering van de prestaties van de nieuwe RX300 op het gebied van geluid met hoge frequenties, gedreun bij het stationair draaien van de motor en geluid dat veroorzaakt wordt door trillingen of door de wind. Het resultaat is dat de inzittenden van een rustige rit kunnen genieten bij constante snelheden en geen last hebben van geluiden of trillingen bij het stationair draaien van de motor. Dit wil echter niet zeggen dat de bestuurder geen superieur rijplezier kan beleven, aldus chief engineer Okane. De nieuwe RX300 combineert stilte met geavanceerde vormgeving, dynamische prestaties, veiligheidsvoorzieningen en enkele uitstekende functies - dat is zoals het hoort bij de nieuwe Lexus RX300.

Origineel, attractief interieurontwerp
Het nieuwe interieurontwerp moet originaliteit uitstralen en aantrekkelijk zijn voor veeleisende kopers van een SUV, aldus dhr. Okane. Het interieur weerspiegelt de dynamische stijl van de buitenkant.

De RX300 voldoet aan de gebruikelijke Lexus-normen voor comfort, uitstraling, gebruiksgemak en luxe. In de RX300 wordt het nieuwste ontwerp met de beste materialen gecombineerd. Het interieur is sportief maar tegelijk ruim, solide maar tegelijk luxueus. Voor de afwerking van het lichte en ruime interieur is er keus uit drie kleuren die goed passen bij de ivoor-, zwart-, of lichtgrijskleurige lederen stoelen.

Het hoofdinstrumentenpaneel dat zich voor de bestuurder bevindt, is ondergebracht in een kenmerkend ontwerp met centrale snelheidsmeter, geflankeerd door een toerenteller en een multifunctioneel display, waarop de inhoud van de brandstoftank, de motortemperatuur en de gekozen versnelling worden getoond.

Het dashboard heeft een kenmerkende gespoten metalen rand aan weerszijden van de middenconsole, dat een 7-inch scherm bevat voor het satellietnavigatiesysteem, het begeleidingsscherm voor het achteruitrijden, de gescheiden klimaatregeling links en rechts en de bediening van het audiosysteem. Voor het hoogwaardige audiosysteem met 11 luidsprekers heeft Lexus samengewerkt met Mark Levinson; s werelds meest exclusieve fabrikant van audiosystemen voor thuis.

Enkele varianten zijn in het interieur uitgerust met verlichting van de voetenruimte en dorpellijsten, wat het interieur een bijzondere uitstraling geeft. De metalen afwerking wordt gecompleteerd met hout in het onderste deel van de console waar zich de selectiehendel voor de sequentiële automatische transmissie bevindt. Verder hebben ook de portierbekleding en het opbergvak van de middenconsole tussen de voorstoelen een houten afwerking. Het verstelbare opbergvak in de console kan naar voren worden geschoven om de middenconsole door te laten lopen, of naar achteren om een opening tussen de voorstoelen te creëren.

Comfort als belangrijkste uitgangspunt
De achterbank past qua styling goed bij de voorstoelen en bestaat uit twee afzonderlijke zitplaatsen en een middendeel. Zo wordt het accent gelegd op een auto met vier onafhankelijke zitplaatsen (bij de uitvoeringen waarop dit van toepassing is). Elke zitplaats kan 120 mm vooruit en achteruit worden gezet en beschikt over een verstelbare rugleuning, zodat passagiers op een luxueuze wijze kunnen reizen ongeacht de staat van het wegdek. Het middelste deel van de achterbank kan worden neergeklapt om als gecombineerde armsteun en opbergvak te dienen, met twee extra grote bekerhouders als aanvulling op de drie bekerhouders vóór. De middenarmsteun geeft ook toegang tot een skiluik waarmee lange voorwerpen tussen de zitplaatsen op de achterbank kunnen worden geplaatst. Voor nog meer opbergruimte kunnen ook de beide zitplaatsen van de achterbank worden neergeklapt.

De achterklep scharniert elektronisch in zijn geheel open of dicht en kan met de afstandsbediening worden aangestuurd. Om een veilige werking te garanderen, beschikt het systeem over een waarschuwingszoemer en contactsensoren die het openen en sluiten stoppen als er iets in de weg zit. Dit is standaard op bijna alle uitvoeringen.

Voor nog meer gebruiksgemak wordt de rolhoes van de bagageruimte automatisch ingetrokken als de achterklep wordt geopend. Verder zijn er nog verborgen compartimenten onder de vloer van de bagageruimte, die eenvoudig kunnen worden geopend door op het deksel te drukken.

Veiligheid
De nieuwe Lexus RX300 biedt een rijkdom aan voorzieningen om een nieuwe standaard te zetten voor actieve en passieve veiligheid. Het belangrijkst zijn de uitstekende rijeigenschappen, geholpen door de Vehicle Stability Control (VSC), Traction Control (TRC) en Brake Assist (BA). Bovendien beschikt de nieuwe RX300 over meer veiligheidsvoorzieningen dan elke andere auto in zijn klasse.

Adaptive Front-lighting System (AFS) is een van de veiligheidsvoorzieningen in de nieuwe Lexus RX300. AFS is nieuw in SUVs en maakt gebruik van een elektronisch controlemechanisme om aan de hand van de rijsnelheid en stuurhoek de optimale draaiing van de koplampen te berekenen voor een beter zicht bij het nemen van bochten. In tegenstelling tot eerdere systemen, die alleen verbonden waren met de besturing van de auto, regelt het AFS-controlemechanisme de koplamprichting onafhankelijk. AFS wordt gecombineerd met HID (High Intensity Discharge) Xenon-koplampen met automatische hoogteverstelling voor een optimaal zicht in het donker. Een automatisch ruitenwissersysteem en een getimed ruitensproeiersysteem zorgen voor het best mogelijke zicht bij slecht weer. Bovendien zijn de ruiten gemaakt van waterafstotend glas, dat speciaal gecoat is om een goed zicht te behouden door de zijruiten in de voorportieren.

Een andere actieve veiligheidsvoorziening is de Lexus Parking Assist Monitor. Dit is een tv-camera die in de achterkant van de auto is gemonteerd. Wanneer de transmissie in de achteruitversnelling staat, verschijnt het beeld van de camera op het centrale display in het dashboard. Zo kan nauwkeurig worden gemanoeuvreerd en wordt de kans op botsen met lage obstakels geminimaliseerd.

De eerste RX300 blijft een van de beste SUVs op het gebied van passieve veiligheid, wat wordt bevestigd door de botsproeven die zijn uitgevoerd door verschillende organisaties in de Verenigde Staten, zoals het IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). De technici van Lexus hebben ervoor gezorgd dat het nieuwe model een nog betere bescherming biedt aan de inzittenden. De standaarduitrusting omvat een bestuurdersairbag en een passagiersairbag die in twee fasen worden opgeblazen. Ook nieuw aan de bestuurdersairbag is dat de kracht waarmee de airbag wordt opgeblazen, wordt aangepast aan de hand van gegevens die afkomstig zijn van een sensor voor de zitpositie, een sensor die de kracht van de aanrijding meet en een schakelaar op de sluiting van de veiligheidsgordel. Standaard window airbags bieden extra bescherming voor het hoofd van de inzittenden bij een aanrijding van opzij.

De bescherming bij een aanrijding van opzij wordt verder verbeterd door zij-airbags voor borst, buik en bekken
(Thorax-Abdomen-Pelvis-airbag). Dit nieuwe type airbag heeft een inhoud van 13 liter (conventionele zij-airbags hebben een inhoud van 10 liter). Door de botsingsenergie over een groter oppervlak te verspreiden, wordt de kans op letsel aan borst of buik verminderd.

De kans op letsel aan de benen, een kwetsbaar deel van het lichaam bij een zware frontale aanrijding, wordt aanzienlijk gereduceerd door de knie-airbag voor de bestuurder, waarmee de RX300 (als eerste auto in zijn klasse) is uitgerust. Het hoofddoel van de knie-airbag is het reduceren van letsel dat wordt veroorzaakt door contact met de stuurkolom en de onderste delen van het dashboard, maar het is gebleken dat ook de kans op hoofd- en borstletsel wordt verminderd doordat dankzij de knie-airbag verplaatsing van het bekken en draaiing van de romp minder snel plaatsvinden bij een zware aanrijding.

Ook de kracht van de algehele constructie van de nieuwe RX300 speelt een belangrijke rol bij het beschermen van de inzittenden. Er werden botsproeven uitgevoerd met meer dan 80 autos, waarbij optimale resultaten werden behaald bij aanrijdingen die veel zwaarder waren dan de verplichte botsproefeisen.