AutoRai

11-2-2003

Porsche Carrera GT: high performance met toekomstige technologieën

Met de nieuwe Carrera GT presenteert Porsche niet alleen de technische mogelijkheden die tegenwoordig op sportwagengebied mogelijk zijn; deze high performance sportwagen geeft ook een indruk van mogelijke toekomstige Porsche-technologieën.

Op de Autosalon van Genève in maart wordt de Carrera GT voor het eerst in het openbaar getoond.

De uitstraling en het gehele ontwerp van de Carrera GT verraden al op het eerste gezicht dat de genen van deze auto afkomstig zijn uit de autosport. Porsches nieuwste sportwagencreatie beschikt over een pure racemotor. De tiencilinder V-motor met dry-sump-smering is gebaseerd op de atmosferische 5,5-liter V10-motor die voor Porsches raceactiviteiten werd ontwikkeld. Voor de toepassing in een productiemodel hebben de technici van het ontwikkelingscentrum in Weissach de cilinderinhoud vergroot tot 5,7 liter.

Het maximum vermogen bedraagt 450 kW (612 pk) bij 8.000 toeren per minuut en hij ontwikkelt een maximum koppel van 590 Nm. De Carrera GT biedt daarmee in alle opzichten nieuwe dimensies op prestatiegebied. Zo bedraagt de topsnelheid 330 km/h en accelereert hij van 0-100 km/h in 3,9 seconden en van 0-200 km/h in 9,9 seconden. De aandrijfkracht wordt optimaal aan de wielen overgebracht via een door Porsche zelf ontwikkelde, handgeschakelde zesversnellingsbak.

Consequente lichtbouw en de concentratie op de absoluut essentiële eigenschappen voor een sportwagen waren belangrijke punten uit het ontwikkelingsdraaiboek van de Carrera GT. Zo heeft de roadster bij een lengte van 4,61 meter, een breedte van 1,92 meter, een hoogte van 1,16 meter en een wielbasis van 2,73 meter slechts een ledig gewicht van 1.380 kilogram.

Een primeur voor productie- en raceautos is het nieuwe constructieconcept: zowel de monocoque als de hele aandrijflijnophanging bestaat uit met koolstofvezel versterkte kunststof. Door zijn functionele en formele eenheid onderscheidt de Carrera GT zich duidelijk van al het geëigende. Porsche heeft dan ook patent aangevraagd op dit baanbrekende principe. Alleen de toepassing van koolstof biedt namelijk via ingewikkelde productieprocessen de mogelijkheden om maximale prestaties en rijdynamiek te combineren met een minimaal gewicht, bij een maximale stijfheid.

Bij realiseerbare snelheden van meer dan 300 km/h speelt de aërodynamica een uiterst belangrijke rol. Om zoveel mogelijk neerwaartse druk (downforce) te realiseren heeft de Carrera GT een geometrie van de onderbodem die men normaliter uitsluitend bij extreme racewagens toepast. De volledig beklede onderbodem uit koolstofvezel zorgt met een achterdiffusor en stromingskanalen voor extra onderdruk. Door dit effect wordt de Carrera GT als het ware sterker tegen de rijbaan gezogen.

De Carrera GT wordt vertraagd door het keramische remsysteem PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake), dat Porsche al sinds 2001 als eerste fabrikant in een productiemodel aanbiedt (GT2). Ook op het gebied van de krachtoverbrenging presenteert Porsche een wereldprimeur: de keramische koppeling PCCC (Porsche Ceramic Composite Clutch). De PCCC onderscheidt zich door zijn hoge prestatievermogen, zijn geringe afmetingen en zijn enorm lange levensduur.

De extreem lichte magnesium-velgen van de Carrera GT worden in een speciaal smeedproces vervaardigd en worden hier voor het eerst in een productiemodel toegepast. De banden met zeer grote loopvlakken zijn speciaal voor de Carrera GT ontwikkeld vóór in de maat 265/35 ZR 19 en achter in de maat 335/30 ZR 20. De nieuwe Porsche roadster beschikt over een eenvoudig te bedienen daksysteem. Dit bestaat uit twee aparte, lichtgewicht, koolstofvezel dakschalen (die elk slechts 2,4 kg wegen), die in de voorste bagageruimte kunnen worden opgeborgen. De eerste exemplaren van de Carrera GT, die in de Porsche-fabriek in Leipzig zal worden geproduceerd, worden eind 2003 aan klanten afgeleverd. De prijs van de Carrera GT is nog niet bekend.