AutoRai

11-2-2003

De Multivan de veelzijdige maxi-van van Volkswagen

De oervader van de grote Volkswagen is de in 1951 gepresenteerde Samba-Bus, die met zijn luxe uitrusting bovendien als eerste ruimtewagen uit de naoorlogse periode kan worden beschouwd.

Waarschijnlijk daarom is deze historische MPV uit de Wirtschaftswunder-tijd met zijn acht gebogen dakramen en het grote schuifdak sinds lang een cultauto.

Er is bijna niemand die bij de woorden Samba en Bus geen emotioneel geladen herinneringen krijgt aan avontuurlijke reizen over de Brennerpas of vakantietrips kriskras door Europa. Slechts weinig autonamen wekken zo nadrukkelijk associaties met het gevoel van vrijheid, vakantie en vrije tijd als de Samba-Bus.

De ervaringen die in de loop der jaren werden verzameld, zijn nu in de nieuwe Multivan tot een maximum aan lifestyle gerijpt. Toegegeven, de Multivan opereert van oudsher in een voertuigsegment dat Volkswagen zelf heeft gecreëerd: het segment van de maxi-vans. Behoorde het in de jaren vijftig en zestig nog tot de eerste taken van een busje om zo veel mogelijk personen comfortabel te vervoeren, de plichten van een populaire ruimtewagen zijn tegenwoordig aanzienlijk gevarieerder en talrijker. De nieuwe Multivan verbindt de intense beleving van ruimte met veelzijdige gebruiksmogelijkheden. De Multivan steekt boven de massa uit en dat niet alleen letterlijk vanwege zijn hoogte. De Multivan-bestuurder houdt ervan onafhankelijk te zijn en maximaal van het reizen te genieten, daarbij gesteund door een ongeëvenaarde uitrusting met comfortabele zitgroep, tafel en slaapbank en superieure motoren.

De veelzijdigheid van Volkswagen op elk gebied
Voor de bestuurder en voorpassagier zijn er in hoogte verstelbare stoelen met armsteunen aan weerszijden. Naast de standaard airbags voor de bestuurder en de voorpassagier kan de Multivan als eerste maxi-van optioneel met hoofdairbags voor de achterpassagiers worden uitgerust. Basis voor de nieuwe flexibiliteit achterin de Multivan is het railsysteem in de vloer. Op deze rails kunnen de afzonderlijke stoelen, de lig-/zitbank en de tafel naar wens worden verschoven. Dit opent een breed scala aan variatiemogelijkheden, of je nu op weg bent naar een plek om te mountainbiken, een vakantiebestemming of een zakenrelatie.

De twee afzonderlijke stoelen van de tweede zitrij kunnen, net als bij de voorganger van de Multivan, 180º gedraaid worden. Nieuw is echter dat de rugleuningen van alle achterstoelen nu op het zitkussen kunnen worden neergeklapt. Gewijzigd is ook de functie van het ligvlak. Bij het terugklappen van de rugleuning van de zitbank komt het zitkussen omhoog tot het niveau van de samengeklapte afzonderlijke stoelen. Hiermee vormen de twee afzonderlijke stoelen en de achterbank een groot comfortabel ligvlak. De beklede hoedenplank van het voorgaande model is komen te vervallen. Op alle zitplaatsen achterin zijn driepuntsgordels in de stoel geïntegreerd, zodat op elke zitplaats een maximum aan veiligheid en draagcomfort is gewaarborgd. In hoogte verstelbare en kantelbare hoofdsteunen, die pas na bewust ontgrendelen naar beneden kunnen worden geschoven, dragen eveneens bij aan de veiligheid.

Krachtig en superieur
In de Multivan worden vijf nieuwe motorversies toegepast. Het zijn krachtbronnen die onder alle rijomstandigheden veel rijcomfort en rijplezier bieden. De beide temperamentvolle benzinemotoren leveren 85 kW/116 pk en 170 kW/231 pk, terwijl de geavanceerde dieselmotoren over een vermogen beschikken van 77 kW/105 pk (viercilinder) en 96 kW/131 pk of 128 kW/174 pk (vijfcilinder). Bijzonder veel rijplezier biedt daarbij de nieuw ontwikkelde en zuinige vijfcilinder pompverstuiver-dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,5 liter, die afhankelijk van de uitvoering een koppel van 340 of 400 Nm levert. Tot dusver uniek in het segment van maxi-vans is dat elke vijf- en zescilinderversie met een zesversnellingsbak wordt gecombineerd en dat geldt niet alleen voor de handgeschakelde versnellingsbak maar ook voor de automatische transmissie.

Rijkwaliteiten van een sedan
De hoge motorprestaties worden gecombineerd met een onderstel dat meer veercomfort biedt en te allen tijde direct contact met het wegdek verschaft. De reden voor dit uitzonderlijk dynamische rijgedrag is in de eerste plaats de hoge torsiestijfheid van de carrosserie en het volledig nieuw ontwikkelde onderstel.

Stevige plaatwerkdelen bij essentiële verbindingspunten zorgen voor een grotere carrosseriestijfheid, terwijl het afzonderlijke subframe voor de voorwielophanging niet alleen de motorgeluiden vermindert, maar tevens fungeert als tweede botsvlak ten behoeve van de bescherming van de inzittenden. Dankzij de McPherson-voorwielophanging en de doordachte achterwielophanging met schuingeplaatste wieldraagarmen, miniblok-veren en afzonderlijke schokdempers beschikt de Multivan over rijkwaliteiten die niet onderdoen voor die van een sedan. Verder onderdrukken ruim bemeten stabilisatorstangen de rolneiging van de carrosserie en vergroten lastafhankelijke schokdempers het veercomfort. Afhankelijk van de toegepaste motor wordt de Multivan uitgerust met 16 of 17 inch velgen. Schijfremmen zijn standaard, evenals een vierkanaals ABS en ASR. Als optie is ESP leverbaar (standaard op V6).

Het hoofd koel houden
Ontspannen reizen hangt in belangrijke mate af van het klimaat dat in een auto heerst. Net zo verschillend als het karakter van de inzittenden zijn ook de wensen ten aanzien van de ideale interieurtemperatuur. En in dat opzicht voldoet de Multivan aan alle verwachtingen. Met de handmatig te bedienen airconditioning en de als optie leverbare interieurventilatie (standaard op Comfortline-uitvoering) kan de temperatuur in de cabine en het achtercompartiment gescheiden worden geregeld. Een nog individuelere regeling is met de Climatronic mogelijk.

Met deze klimaatregeling kan namelijk de temperatuur en de luchtverdeling voor de voorpassagier afzonderlijk worden geregeld. De achterpassagiers kunnen via verstelbare ventilatieroosters in het dak de lucht direct naar zich toe leiden of deze langs de hemelbekleding laten stromen. Twee uitstroomopeningen in de B-stijl zorgen bovendien voor de ontwaseming van de zijruiten. De bediening van de Climatronic is bijzonder eenvoudig: de gebruiker hoeft slechts de temperatuur te kiezen en de afstelling van de luchtuitstroomroosters aan zijn wensen aan te passen. Eveneens nieuw is dat niet alleen de van buitenaf aangezogen lucht maar ook de in de auto gerecirculeerde lucht continu gefilterd wordt.

Altijd goed verstaanbaar Een pluspunt van de Multivan ten opzichte van de sedan of stationwagen is het grote aantal passagiers dat kan meereizen. Geanimeerde gesprekken verkorten de reis. Maar tot nu toe konden inzittenden op de voorste en op de achterste zitrij elkaar maar moeilijk verstaan. Bij de nieuwe Multivan viert als optie Digital Voice Enhancement (DVE) zijn wereldpremière. Dankzij zes microfoons in de hemelbekleding en de radioluidsprekers is voortaan een gesprek met normaal stemvolume mogelijk. De bestuurder hoeft zich dan ook niet meer om te draaien om zich verstaanbaar te maken; hij kan zijn blik op de weg gericht houden en tegelijkertijd aan het gesprek deelnemen. Net als trouwens de overige inzittenden, want alle passagiers kunnen elkaar duidelijk verstaan via de luidsprekers van het audiosysteem.