Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


11-02-2003 Invoering chipkaart niet mogelijk zonder overheidssteun

Gepubliceerd op 11-02-2003
Sector Mobis Categorie Algemeen

Invoering chipkaart niet mogelijk zonder overheidssteun

De invoering van de chipkaart in het openbaar vervoer is niet mogelijk zonder eenmalige financiële steun van de overheid. In de komende kabinetsperiode moet het rijk een investering van 150 miljoen euro opnemen. Dit stelt de voorzitter van Mobis, André Testa in zijn brief aan de informateurs, de fractieleiders van de PvdA en het CDA Bos en Balkenende en de fractiespecialisten van deze beide partijen.

De eenmalige investering is vooral nodig in de zogenaamde migratieperiode. Dit is de periode waarin naast de openbaar vervoer chipkaart ook de nationale strippenkaart als geldig vervoerbewijs wordt gehanteerd. Tegelijkertijd kunnen de verschillen in kostenpercentages tussen bedrijven worden verminderd. Zonder financiële steun is het voornamelijk voor de busbedrijven niet haalbaar om over te gaan op de invoering van een chipkaart systeem.

Kamerbreed wordt erkend dat het nuttig is om in dit nieuwe systeem te investeren. Tijdens de laatste begrotingsbehandeling van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat is op initiatief van de Tweede Kamer 10 miljoen euro gereserveerd voor dit project. Alhoewel dit bedrag bij lange na niet de noodzakelijke financiële injectie is die het project nodig heeft, is het wel een indicatie dat men in Den Haag doordrongen raakt van de noodzaak om de invoering van de chipkaart te steunen.

Testa benadrukt in zijn brief de structurele betekenis van de chipkaart voor de toekomst van het openbaar vervoer in Nederland. De kaart zal een grote verbetering van de sociale veiligheid bewerkstelligen, verhoogt de klantvriendelijkheid en maakt het mogelijk om het aanbod van openbaar vervoer beter af te stemmen op de vraag.

Daarnaast is het in het kader van de marktwerking in het openbaar vervoer noodzakelijk om zo snel mogelijk inzicht te krijgen in de opbrengsten. Dat is met het huidige strippenkaartsysteem niet mogelijk. Ook is het met een openbaar vervoer chipkaart mogelijk om prijsdifferentiatie door te voeren. Zo zou bijvoorbeeld de prijs voor vervoer in de daluren lager kunnen zijn dan in de spits.

Mobis is de branchevereniging van ondernemingen in het collectief personenvervoer. Mobis maakt deel uit van Koninklijk Nederlands Vervoer, de werkgeversorganisatie in het collectief personenvervoer (openbaar vervoer, taxi- en touringcarvervoer) en het beroepsgoederenvervoer