Gemeente Stede Broec

11-2-2003
ONDERZOEK FINANCIëLE GEVOLGEN GEMEENTELIJKE HERINDELING

Iets minder inkomsten, maar ook minder uitgaven

In november 2002 heeft de gemeenteraad van Stede Broec uitgesproken meer gegevens te willen hebben voordat er een beslissing wordt genomen over een gemeentelijke herindeling. De raad wilde met name weten wat een samenvoeging met de gemeenten Drechterland en Venhuizen financieel zou betekenen voor de inwoners van Stede Broec. Het onafhankelijke bureau Cebeon is toen ingehuurd om daar onderzoek naar te doen.

Deze week is het onderzoeksrapport binnen gekomen: Financiële effecten gemeentelijke herindeling Stede Broec, Drechterland en Venhuizen; analyse van de ontwikkeling van de inkomsten uit het Gemeentefonds en vergelijking met feitelijke uitgaven.

Gemeentefonds
De onderzoekers hebben de belangrijkste financiële gevolgen van een eventuele samenvoeging bekeken. Ze zochten onder meer uit hoe een fusie de bijdrage uit het Gemeentefonds zou beïnvloeden. Het Gemeentefonds is de vaste bijdrage die gemeenten krijgen van het rijk. In 2002 kreeg de gemeente bijna 14 miljoen euro uit dat fonds. Deze bijdrage is afhankelijk van een aantal aspecten. Belangrijke gegevens zijn bijvoorbeeld de dichtheid van de bebouwing, de kwaliteit van de grond (hoe beter, hoe makkelijker en dus goedkoper er gebouwd kan worden), de hoeveelheid groen, het aantal wegen, het aantal inwoners met een bijstandsuitkering en de schoolgebouwen die in stand gehouden moeten worden.

Profielschets
Uit de profielschets blijkt dat de sociale structuur van Stede Broec (inkomenssituatie van inwoners, het aantal bijstandsontvangers, minderheden) niet afwijkt van die in andere gemeenten van rond 20.000 inwoners. Wel is opvallend dat de gemiddelde leeftijd in onze gemeente lager ligt. De bodem is slecht (in de betekenis: bouwen is duur), de bebouwingsdichtheid hoog, de middenstand heeft veel klandizie van buiten de gemeente en er zijn veel schoolgaande kinderen. Dat alles bij elkaar leidt ertoe dat Stede Broec een wat hogere uitkering uit het Gemeentefonds krijgt dan de gemiddelde gemeente met ongeveer 20.000 inwoners.

Financiën
De onderzoekers hebben de cijfers uit onze begroting 2002 als uitgangspunt genomen voor hun financiële speurtocht. Ze hebben om te beginnen onze financiën vergeleken met de normen die gehanteerd worden voor de vaststelling van de bijdrage uit het Gemeentefonds. Het komt erop neer dat Stede Broec op sommige punten boven de norm zit, op andere eronder, op een aantal ook op het gemiddelde. In totaal geven we wat minder uit dan de gemiddelde Nederlandse gemeente. Onze onroerende-zaakbelasting is wat lager en levert dus iets minder op dan gemiddeld.

Overeenkomsten
Dit soort gegevens zijn ook verzameld van Drechterland en Venhuizen, de mogelijke fusiepartners. Opvallend is dat hun uitgavenpatroon op de meeste punten niet veel afwijkt van het onze. Ook blijkt uit het rapport dat de drie gemeenten dezelfde dingen belangrijk vinden. We geven alle drie bijvoorbeeld meer geld uit aan groen dan vergelijkbare gemeenten; in Stede Broec besteden we daar 32 euro per jaar per inwoner méér aan. Als alle uitgaven van de drie VSD-gemeenten worden opgeteld, zitten we nagenoeg op het landelijk gemiddelde.

Verschillen
Op het gebied van sociale zaken geeft Stede Broec minder uit dan het landelijk gemiddelde. Venhuizen en Drechterland besteden juist meer. Als we samengaan, ligt het uitgavenniveau op dit gebied nog altijd beneden het gemiddelde, zo blijkt uit de berekeningen van de onderzoekers. Het grootste verschil ligt bij de zorg. Daar vallen bijvoorbeeld onderwijs, sociaal-cultureel en maatschappelijk werk, jeugd- en jongerenwerk, gezondheidszorg en kinderopvang onder. Stede Broec geeft met name meer uit aan de Wet voorzieningen gehandicapten en aan onderwijs. Dat laatste valt deels te verklaren uit het feit dat we de laatste jaren een aantal nieuwe schoolgebouwen hebben neergezet en een ingrijpende verbouwing van het Martinus College hebben gefinancierd. De twee buurgemeenten geven minder dan gemiddeld uit aan zorg. De optelsom van de VSD-gemeente komt uit op het gemiddelde.

Onroerende-zaakbelasting (OZB)
De drie gemeenten hebben minder OZB-inkomsten dan landelijk gemiddelde. Van de drie VSD-gemeenten zit Stede Broec met z?n tarief het dichtst bij het gemiddelde. In een eventuele VSD-gemeente gaat de OZB-opbrengst (dus niet het OZB-tarief) omhoog. Dat komt doordat de gemiddelde waarde van onroerend goed per inwoner hoger is. Dat heeft weer te maken met een groter aantal dure woningen met veel grond in onze twee buurgemeenten.

Inkomsten en uitgaven
De onderzoekers hebben ook berekend hoeveel geld een eventuele fusiegemeente uit het Gemeentefonds krijgt. Dat bedrag hebben ze vergeleken met de bedragen die de drie apart zouden krijgen. De onderzoekers verwachten dat er jaarlijks 300.000 euro minder binnenkomt. Dat is 1% van de optelsom van wat de drie als zelfstandige gemeente uit het Gemeentefonds zouden ontvangen. Nu ontvangen de drie gemeenten opgeteld 634 euro per inwoner per jaar; als ze één gemeente worden, zal dat 627 euro zijn.

Daar staat tegenover dat een aantal uitgaven lager wordt: minder raadsleden en wethouders, één burgemeester, één gemeentesecretaris, één gemeentehuis. Uiteraard is er voor een gemeente van bijna 40.000 inwoners wel meer personeel nodig. Als de herindeling goed wordt uitgevoerd, zo verwachten de onderzoekers, worden de iets lagere inkomsten goedgemaakt door een even grote besparing op de uitgaven.

Fusiekosten
Een fusiegemeente krijgt bij zijn start een eenmalige bijdrage van het rijk. Voor de VSD-gemeente zou dat neerkomen op 5,2 miljoen euro. Dat geld is bedoeld voor extra personeelskosten (bijvoorbeeld afvloeiingsregelingen), nieuwe huisvesting en het ?in elkaar schuiven? van drie organisaties.

Behandeling van het rapport
De onderzoekresultaten worden op 20 februari besproken in een gezamenlijke vergadering van de commissie Middelen en de commissie Regionale en algemeen bestuurlijke zaken. Op 6 maart neemt de gemeenteraad naar verwachting een definitief besluit over de herindeling. Uiteraard zijn beide vergaderingen openbaar; u bent welkom op de publieke tribune.

Rapport ter inzage
Het rapport ligt voor belangstellenden ter inzage op het gemeentehuis. U kunt het rapport ook inzien door hieronder op 'Cebeonrapport' te klikken .

---

documenten
Cebeonrapport