Gemeente Ede

nummer 36 / Ede, 11 februari 2003

College stelt hoofdlijnen economisch beleid Ede vast

Het in 1990 door de raad vastgestelde economisch beleidsplan `Werken in en aan Ede` is niet meer up-to-date. De economische situatie is in de afgelopen dertien jaar aanzienlijk veranderd en het is daarom noodzakelijk om een nieuw economisch beleid te ontwikkelen. Burgemeester en wethouder hebben dinsdag 11 februari de hoofdlijnen voor een nieuw economisch beleid vastgesteld.

De door het college vastgestelde hoofdlijnen worden oriënterend besproken in de raadscommissie RO van 6 maart 2003. Ook wordt gesproken met afvaardigingen uit het bedrijfsleven. Daarna zal de Kadernota Economisch Beleid worden geschreven. In deze nota wordt het economisch beleid voor de komende jaren beschreven.

De ambitie van Ede is het waarborgen en uitbouwen van de positie als een veelzijdig regionaal werk- en voorzieningencentrum. Dit is gericht op voldoende en gevarieerde werkgelegenheid voor de beroepsbevolking en een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen voor de inwoners.

Veelzijdigheid en toekomstvastheid vragen in Ede naast de continue aandacht voor alle economische activiteiten om een gerichte uitbouw van een aantal specifieke aspecten:

* Food-valley/life sciences: in de regio zijn veel bedrijven die gebruik maken van de kennis van de Universiteit van Wageningen op het gebied van voedingsmiddelen. Voor dit soort bedrijvigheid is in Wageningen te weinig ruimte. Ede wil dit soort bedrijven (die zich bezig houden met voedingsmiddelen, medische toepassingen, farmacie, biotechnologie etc.) de gelegenheid bieden zich in de gemeente te vestigen.

* Detailhandel & leisure. Dit loopt via twee lijnen:
a. versterking centrum met mogelijkheden voor vrije tijdsbesteding (leisure), zowel voor inwoners als bezoekers (b.v. toeristen Veluwe) Hierbij kan gedacht worden aan vernieuwende combinaties van horeca, cultuur, vermaak, winkelen, diensten etc; b. behoefte onderzoeken aan modern winkelen in ISEV-gebied via perifere grootschalige detailhandel, bijvoorbeeld een tuincentrum of caravanhandel.


* Toerisme & recreatie. Professionalisering en opwaardering van het verblijf- en vermaakaanbod op de Veluwe en mogelijk in beperkte vorm ook in het agrarisch buitengebied (waar herstructurering van de landbouw voortgezet wordt). Ook het zakelijk toerisme (bijvoorbeeld congres- en vergaderaccommodaties) zou kunnen worden versterkt.

* Kantoorgebonden dienstverlening: activiteiten in de financieel en zakelijke dienstverlening, maar ook kantoorfuncties van bijvoorbeeld industrie, handel en logistiek. Hier worden specifieke kantooromgevingen voor ontwikkeld (b.v. kantoren in het groen aan oostrand Ede).

De voor Ede economische kansrijke activiteiten op gebied van logistiek worden niet nadrukkelijk uitgebouwd. De aanwezige potentie wordt gericht benut door de nadruk te leggen op logistiek met toegevoegde waarde (bijvoorbeeld assemblage, verpakken, monteren, reparatie), geïntegreerde productie en distributie en kantoorgelieerde activiteiten.

Citymarketing
De gemeente Ede wil verrassend veelzijdig zijn en blijven. Het gaat hierbij ook om het verkopen van en bekendheid geven aan Ede. De praktijk is dat deze veelzijdigheid onvoldoende wordt onderkend door potentiële inwoners, ondernemers, bezoekers en investeerders. Het imago van Ede doet onvoldoende recht aan de werkelijkheid. Dit vraagt om aandacht voor regio- & city-marketing.

Communicatie
Het is de bedoeling dat de Kadernota Economisch Beleid voor de zomer gereed is. Voor die tijd wordt eerst met interne en externe belanghebbenden gediscussieerd over het nieuwe beleid. Zo wordt er gesproken met grote Edese ondernemingen, belangenvertegenwoordigers van de ondernemers (Edes Bedrijfs Contact en Edese Ondernemers Vereniging), de WERV-gemeenten (Wageningen, Veenendaal en Rhenen) en de gemeente Barneveld. De gemeenteraad heeft de gelegenheid om het voorgenomen beleid zelfstandig met belanghebbenden te bespreken. De planning is erop gericht dat de raad de Kadernota voor de zomer definitief vaststelt.