PERSBERICHT

StepStone ASA, Europees leider op het gebied van online recruitment, kondigt vandaag haar plannen aan om te voldoen aan de volgende generatie klantenbehoeften in Online Recruitment. Deze strategie richt zich op het effectief gebruiken van de kracht van het Internet om zo gehoor te geven aan de roep van klanten naar op maat gemaakte, branded wervingssites en bedrijfsomvattende wervings oplossingen, in combinatie met levering van resultaten met een hogere toegevoegde waarde via openbare carrièresites.

De markt voor online recruitment ontwikkelt zich snel, zelfs nu de economie terugloopt. StepStone heeft twee onderliggende trends geïdentificeerd die belangrijk zijn voor haar organisatie en branche:
· Als eerste zal online werving vanuit zijn huidige positie als media-alternatief zich sterker richten op de levering van tastbare voordelen en resultaten. Recruiters zullen online sites beschouwen als kant-en-klare talent communities waarin zij snel kandidaten kunnen opsporen en werven. Er zal steeds meer nadruk komen te liggen op het zoeken, matchen en kwalificeren van kandidaten teneinde het proces om tot short-lists van kandidaten te komen te automatiseren. Deze functionaliteit zal worden aangevuld met steeds verfijndere back-office toepassingen die het wervingsproces zelf ondersteunen.

· Daarnaast erkennen grote organisaties steeds meer de rol die het Internet kan spelen in het aantrekken, werven en behouden van kandidaten. Zij willen eigen talent communities van kandidaten opbouwen en onderhouden vooruitlopend op specifieke wervingsbehoeften, tegelijkertijd willen zij de efficiëntie van de interne aannameprocessen verbeteren. Dit leidt tot een groter wordende markt voor Enterprise Recruitment Solutions die twee belangrijke elementen combineert: het opbouwen en beheren van online relaties met kandidaten, met ondersteuning voor bedrijfsomvattende wervingsprocessen. In het licht van deze trends heeft StepStone haar activiteiten rondom twee kernactiviteiten georganiseerd, namelijk Online Recruitment en Enterprise Solutions.

De Online Recruitment unit zal haar positie als kosteneffectief alternatief voor de traditionele media behouden, maar tegelijkertijd zal het doorgaan met de ontwikkeling van diensten die uniek zijn voor de online wereld. Het bedrijf boekt reeds succes met de verkoop van innovatieve producten zoals StepStone Boost, dat voor gegarandeerde traffic naar een personeelsadvertentie zorgt, en StepStone Shortlist dat gegarandeerd zorgt voor een shortlist van geschikte kandidaten. StepStone bouwt tevens aan een integratie-architectuur waardoor de StepStone diensten eenvoudig kunnen worden gecombineerd met externe systemen. Dit zal bijvoorbeeld de integratie van StepStone met een bestaand HR- en wervingssysteem van een klant mogelijk maken maar zorgt er ook voor dat krachten met klanten gebundeld kunnen worden tot bijvoorbeeld verticale wervingssites voor specifieke doelgroepen. .De eerste vruchten van deze activiteiten worden gevormd door de integratie met PeopleSoft eRecruit, zoals aangekondigd in oktober 2002.

De unit Enterprise Solutions zal twee groepen van oplossingen op de markt brengen die zijn ontworpen voor bedrijven die onder hun eigen merkwervingssites en technologie op het gebied van wervingsmanagement willen implementeren. De eerste van deze twee richt zich op grotere bedrijven en wordt gevormd door de oplossingen van Hire.com, een gevestigd marktleider in de VS. StepStone en Hire.com zijn een exclusieve relatie voor de lange termijn aangegaan om deze producten en diensten op de lokale markt te brengen via de verkoop- en serviceorganisaties van StepStone in Europa. De tweede is de StepStone OneStep oplossing die zich richt op kleinere en middelgrote bedrijven. OneStep is gebaseerd op een evolutie van het StepStone platform dat reeds meer dan 30 bedrijfs wervingssites ondersteunt.

Hire.com is de Amerikaanse marktleider in Enterprise Talent Management software en -diensten. De geïntegreerde aanpak van Hire.com ten aanzien van sourcing, werving, kandidaten relatiemarketing en 'tracking' van sollicitanten biedt organisaties de mogelijkheid rechtstreeks relaties met kandidaten aan te gaan en snel het talent met de hoogste kwaliteit te werven tegen de laagst mogelijke kosten.

Hire.com biedt bedrijven en instellingen de mogelijkheid om talent communities op te bouwen en te onderhouden die uit zowel eigen werknemers als externe kandidaten bestaan door middel van volledig op maat gemaakte eigen websites voor bedrijven en instellingen. Deze aanpak maakt snellere en effectievere aanname van personeel mogelijk door vooruitlopend op de wervingsbehoefte, bestanden van kandidaten en relaties op te bouwen. Hire.com ondersteunt deze kracht op het gebied van talentmanagement met volledig bedrijfsomvattend wervingsmanagement en mogelijkheden tot 'tracking' van sollicitanten.

In Europa creëert de op talent gerichte aanpak voor werving aanvullende uitdagingen. Willen de wervingssites die zich richten op Europese kandidaten effectief zijn, dan dienen deze te worden gelokaliseerd, niet alleen op het gebied van taal, maar ook op het gebied van inhoud en context. Daarnaast leggen de Europese markten strikte regels op met betrekking tot privacy en gegevensbescherming. Dankzij haar openbare vacaturebanken kan StepStone reeds bouwen op vertrouwensrelaties met kandidaten in de vele lokale markten in Europa.

De integratie van de kandidaten van de vacaturebank van StepStone als een derde talentengemeenschap binnen de oplossingen van Hire.com biedt recruiters toegang tot alle drie kandidatenbronnen: interne medewerkers, directe sollicitanten, en externe/openbare kandidaten.

Een bedrijf dat gebruik maakt van de gecombineerde oplossing is in staat automatisch vacatures te plaatsen op de openbare vacaturebank van StepStone, samen met de interne en 'private' plaatsingen op de eigen site. Bij het zoeken naar kandidaten kan één enkel profiel worden gebruikt om te zoeken naar alle combinaties in de drie talentenbestanden. Een bedrijfsrecruiter kan daarmee vanuit het raamwerk van een enkele geïntegreerde oplossing en wervingsproces toegang krijgen tot alle drie talentenbronnen.

De kansen van de kandidaat die zich bij de carrièresites van StepStone aanmeldt worden gemaximaliseerd omdat zijn/haar details anoniem ook zichtbaar worden voor recruiters die gebruik maken van de oplossing van Hire.com, naast voor de bestaande StepStone recruiters. Kandidaten krijgen dezelfde garantie op het gebied van vertrouwelijkheid, wat inhoudt dat de gegevens van de kandidaat alleen worden doorgegeven aan een recruiter als de kandidaat hier specifiek toestemming voor geeft.

Over StepStone ASA
StepStone ASA is de leidende leverancier van online carrièrediensten en wervingsoplossingen. De openbare carrièresites van StepStone beslaan 13 Europese landen en bieden via individueel gerichte campagnes snel en effectief kandidaten van hoge kwaliteit aan recruiters.

In samenwerking met haar partner Hire.com, biedt StepStone tevens compleet gehoste wervingsoplossingen, waardoor de klant in staat is zijn eigen carrièresite te bedienen, die zowel externe als interne kandidaten betreft. De wervingsoplossingen van StepStone bieden bedrijven de mogelijkheid rechtstreeks een relatie op te bouwen met kandidaten via hun eigen talent communities, naast de volledige ondersteuning van bedrijfsomvattende wervingsprocessen.

StepStone werd in 1996 in Noorwegen opgericht en verrichtte baanbrekend werk bij de ontwikkeling van online recruitment in Europa. Duizenden bedrijven, waaronder Ikea, Deutsche Bank, TNT, KLM, CMG, Cargill en KPMG maken gebruik van de diensten van StepStone om zich in geheel Europa van gekwalificeerd personeel te voorzien. Zie www.stepstone.com voor meer informatie.

Noot aan de redactie (