AutoRai

13-2-2003

Opel Vectra GTS met nieuwe 2-liter ECOTEC Turbo krachtbron

Tijdens de internationale Autosalon van Genève (van 6 tot 16 maart) beleeft de nieuwe turboversie van de Opel Vectra GTS zijn debuut. De auto is voorzien van een nieuw ontwikkelde en geheel uit aluminium opgetrokken 2.0-liter ECOTEC turbo krachtbron.

De meest krachtige viercilinder uit de Vectra modellijn, is goed voor 129 kW/175 pk en wordt gecombineerd met een eveneens nieuw ontwikkelde 6-versnellingsbak. Deze combinatie van motor en versnellingsbak staat borg voor prima prestaties en uiterst verfijnde rijeigenschappen.

De basis voor deze prestaties ligt in het indrukwekkende koppel van 265 Nm dat tussen de 2500 en 4000 tpm beschikbaar is. Dat belooft een optimale synthese van kracht en souplesse. De cijfers spreken boekdelen: de sprint van 0 naar 100 km/h vergt 8,9 seconden, de topsnelheid ligt op 230 km/h. Evenzo indrukwekkend zijn de cijfers op de tussensprint: van 80 naar 120 km/h in de vijfde versnelling kost slechts 9,2 seconden.

Ondanks deze sportieve prestaties, is de krachtbron schoon en zuinig. Nu al voldoet de 2.0 liter ECOTEC Turbo motor aan de in 2005 in Europa van kracht wordende Euro 4 normen. Het gemiddeld verbruik van de ligt op een keurige 8,8 liter per 100 km.

Opel biedt deze nieuwe krachtbron niet alleen in de GTS aan, maar stelt de motor ook beschikbaar voor de nog te introduceren Opel Signum. In de toekomst zal de motor ook in andere modellen van de Vectra familie leverbaar worden De krachtbron is overigens gebaseerd op de 2.2-liter ECOTEC krachtbron.

Om de primeur op passende wijze kracht bij te zetten, wordt in de lente een speciale Vectra GTS Turbo uitvoering gelanceerd met 17-inch lichtmetalen sportwielen met een exclusief zestienspaaks design. De Vectra GTS turbo is medio juni leverbaar. De prijzen van de Vectra GTS Turbo zijn nog niet bekend.