AutoRai
17-2-2003
Nieuwe internetsite Toyota beter toegankelijk
Toyota maakt het haar klanten graag naar de zin. Ook als deze klanten
zich in cyberspace bevinden. Want klantentevredenheid is zeer
belangrijk bij Toyota en is dus niet iets virtueels. De Toyota-site is
letterlijk en figuurlijk het voorportaal van het merk. Daarom is er
hard aan gewerkt om surfende belangstellenden nog beter te ontvangen
en ze optimaal te kunnen bedienen.
Meteen bij virtuele binnenkomst valt op dat de geheel vernieuwde
Toyota-site heel fris oogt. Er is sprake van een nieuwe branding en
een nieuw interface-ontwerp, zoals dat in modern Nederlands heet. En
er is werkelijk alles aan gedaan om het on-line bezoek zowel zinvol
als aangenaam te maken. Dat moet er toe leiden dat de site vaker
bezocht zal worden en dat eenieder op de hoogte blijft van nieuwe
Toyota-producten, ontwikkelingen op het gebied van technologie,
autosportnieuws (Formule 1, Yaris Cup), dienstverlening, milieuzaken
en andere wetenswaardigheden die met het fenomeen auto en Toyota te
maken hebben. Bovendien zijn een groot aantal sites van Toyota dealers
(45) tegelijk met www.toyota.nl in de nieuwe vorm geactiveerd!
Site map
Nieuw zijn ondermeer de site map en de zoekfunctie, waardoor het
navigeren op de site makkelijker is geworden. Doordat de site map in
een oogopslag inzichtelijk maakt wat de virtuele wereld van Toyota
allemaal te bieden heeft, zal iedereen snel kunnen vinden wat hij of
zij zoekt en zaken ontdekken waaraan anders voorbij wordt gegaan.
Bovendien zijn de teksten bij de verschillende onderwerpen korter,
puntiger en dus toegankelijker dan voorheen, wat een efficiënter
gebruik van de site mogelijk maakt.
Satellietsites
Heel bijzonder en daarmee een speciale vermelding waard, zijn twee
satellietsites waarvan degene die gewijd is aan de nieuwe Toyota
Avensis meteen in het oog springt op de openingspagina. De prachtige
Avensis presentatie is interactief en biedt onder meer 3D-modellen,
videos plus de mogelijkheid een modelgerichte nieuwsbrief aan te
vragen.
Een (Engelstalige) satellietsite biedt ter gelegenheid van de
introductie van de nieuwe Landcruiser een uitputtend overzicht van de
geschiedenis van deze legendarische, onverwoestbare terreinauto.
Immers: The Legend Never Stops
Inhoud met inhoud
De nieuwe site biedt inhoud in verschillende lagen. Zo kunnen er
on-line proefritten en brochures worden aangevraagd, terwijl er ook
specifieke vragen kunnen worden gesteld. Elk model kent een eigen
Fotogalerij waarin van alle modellen fotos zijn te vinden. Deze fotos
kunnen in verschillende formaten als wallpaper worden gedownload. Via
de kleurenkiezer is ieder model in de gewenste kleur te bekijken. Van
diverse modellen zijn videoclips te zien en er kan in 3D worden
geëxperimenteerd met interieurkleuren en accessoires zoals
bijvoorbeeld lichtmetalen velgen. De in- en exterieurs van de nieuwste
Toyotas zijn via de 360 graden spin te bekijken.
Andere wetenswaardigheden zijn te vinden onder het hoofdstuk Technologie. Hier toont de site met beeld en animatie op een eenvoudige manier hoe de innovatieve motoren van Toyota werken. Ook concept cars zijn hier te vinden, zoals de pod. Een auto die de stemming van de bestuurder aanvoelt. Tenslotte legt een verklarende woordenlijst begrippen in begrijpelijk taal uit.
In de afdeling Financial Services kunnen direct offertes worden aangevraagd en een on-line calculator verschaft meteen duidelijkheid over bijvoorbeeld de maandtermijn bij een financiering.
Occasions
De module voor Occasions geeft inzicht in het ruime aanbod bij de
Toyota dealers (met fotos) en per e-mail kan men - desgewenst - op de
hoogte gehouden worden van de beschikbaarheid van een gebruikte auto
die aan specifieke wensen voldoet.
Wie op zoek is naar de Toyota dealer in de buurt kan er via de dealer
finder (Kies uw Dealer) in een handomdraai achterkomen. Gewoon even de
postcode of plaatsnaam invullen en de site geeft het antwoord.
De Toyota Club biedt tot slot altijd interessante specials als The
making of MR2 en via E-card kan men (wens)kaarten met een afbeelding
van een Toyota-model versturen naar bijvoorbeeld een vriend of
zakenrelatie.