NMBS
14/02/03
Raad van Bestuur keurt budget 2003 goed in functie van een evenwichtige ontwikkeling van de NMBS-activiteiten
De Raad van Bestuur van de NMBS heeft het investerings-en
bedrijfsbudget voor het jaar 2003 goedgekeurd.
Investeringsbudget 2003
De investeringsenveloppe 2003 is vastgelegd op 1,25 miljard euro. Dit
is 29 % minder dan oorspronkelijk opgenomen in het investeringsplan
2001-2012. Die daling is gedeeltelijk toe te schrijven aan externe
factoren waarvoor de NMBS niet verantwoordelijk is zoals vertragingen
in de studies of in de aflevering van bouwtoelatingen. De directie
heeft zich bij het opstellen van het budget evenwel ook als "goede
huisvader" gedragen, waarbij een stevige basis voor de toekomst wordt
gelegd. Als uitgangspunten golden de eerdere toezeggingen met
betrekking tot talrijke omvangrijke spoorwegprojecten en de
verbetering van de dienstverlening aan de cliënteel.
De belangrijkste posten in het investeringsbudget 2003 zijn:
* EUR 69,1 miljoen voor de verbetering van het onthaal van de klant.
Er zullen werkzaamheden worden uitgevoerd in een 70-tal stations.
EUR 25.6 miljoen voor het GEN-project: Enerzijds zal het budget
worden gebruikt voor het opstarten van enkele werkzaamheden,
namelijk het baanvak Watermaal-Schuman, de boog van Nossegem, de
uitrusting (parking, sonorisatie...) van een aantal stations van
het toekomstige GEN-net. Anderzijds zal het dienen voor de
voortzetting van de GEN-procedures die het mogelijk moeten maken
de planning van de werkzaamheden in de volgende jaren te
respecteren.
EUR 432.3 miljoen voor de hst-infrastructuur richting Nederlandse en
Duitse grens, waarvan een gedeelte ook wordt gebruikt door de
binnenlandse treinen. Alles wordt eraan gedaan om 2006 als
einddatum voor de realisatie van de werkzaamheden te respecteren.
* EUR 371.7 miljoen voor het behoud en de uitbreiding van de
infrastructuurcapaciteit. De investeringen voor het behoud en de
uitbreiding van de infrastructuurcapaciteit (klassiek, GEN en hst)
vormen de grootste post in de enveloppe. Deze investering komen
uiteraard zowel het reizigers- als het goederenverkeer ten goede:
de meeste hoofdassen worden immers door beide verkeersstromen
gebruikt.
* EUR 305 miljoen voor de aankoop en vernieuwing van treinmaterieel.
Ondertussen wordt gewerkt aan een strategisch plan met betrekking tot
de goederenactiviteit, die vanaf 15 maart totaal open komt te staan
voor concurrentie. Met dit plan moet de NMBS haar "cargo"-activiteit
op korte termijn rendabel maken en de onderneming als een centrale
speler in het Europese goederenverkeer te positioneren.
Bedrijfsbudget 2003
De Raad bestudeerde eveneens het bedrijfsbudget 2003. De doelstelling
van de NMBS was - op financieel vlak - om zo vlug mogelijk de cash
drain te beperken en de evolutie van de schuld tegen 2006 te
stabiliseren.
Het bedrijfsbudget 2003 werd vastgelegd binnen het macro-economische
kader waarbinnen het bedrijf zich momenteel bevindt. Dat wordt
gekenmerkt door een zwakke economische groei en de invloed van de
vrijmaking van de spooractiviteiten op de sector.
Op basis van de ramingen zal de omzet 2003 van de NMBS zo met 2,6%
stijgen tot bijna EUR 2,2 miljard.
Het resultaat voor belastingen en afschrijvingen (EBITDA) wordt
geschat op EUR - 90,1 miljoen, ten opzichte van de EUR - 136,4 miljoen
bij de eerste analyse in november 2002. Deze verbetering van EUR 46,3
miljoen komt voort uit een strenger toezicht op en een vermindering
van de kosten, operationele verbeteringen, de aanpassing van het
investeringsbudget voor 2003 en de verhoging van de productiviteit.
© 2002 NMBS