Ingezonden persbericht

Persbericht

METRO MAAKT WINST IN VIERDE KWARTAAL 2002

Amsterdam, 17 februari 2003

Metro Holland deelde vandaag mee dat het zijn tweede kwartaalwinst in 2002 heeft behaald. In het vierde kwartaal van 2002 steeg de omzet van Metro Holland ten opzichte van dezelfde periode in 2001 met 53%. Over geheel 2002 steeg de omzet ten opzichte van 2001 met 20%, terwijl de advertentiemarkt voor landelijke dagbladen met 5% daalde (Bron: BBC).

Metro Holland publiceerde zijn eerste editie in juni 1999 en heeft inmiddels 2,6 miljoen lezers per week. Dat zijn er 25% meer dan in dezelfde periode vorig jaar, volgens het laatste Gallup Worldwide Readership onderzoek dat in november 2002 werd uitgevoerd. Dit betekent dat Metro wekelijks door 20% van de bevolking (13+) gelezen wordt.

Metro wordt dagelijks door 1.157.000 mensen gelezen, ofwel door 9% van de bevolking (13+), volgens het laatste Gallup onderzoek. Hierdoor is Metro inmiddels uitgegroeid tot de vierde krant van Nederland. Verder is 62% van de Metro lezers jonger dan 35 jaar. Metro is hierdoor de derde krant binnen de doelgroep 13 tot 35 jaar, waarmee Metro dagelijks 15% van deze doelgroep bereikt.

Metro¹s moedermaatschappij, Metro International S.A., heeft vorige week haar financiële resultaten gepubliceerd over het vierde kwartaal en over heel 2002. De netto omzet van de groep is in het vierde kwartaal met 44% gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2001 en in geheel 2002 met 30% tot 142,8 miljoen dollar. De groep rapporteerde een gecombineerde EBITA winst voor alle 19 edities die meer dan een jaar geleden zijn gelanceerd. Het Gallup onderzoek laat zien dat Metro OEs werelds grootste krant is buiten Japan. De 25 edities van Metro bereiken dagelijks 12,3 miljoen lezers en worden wekelijks door meer dan 27 miljoen mensen over de wereld gelezen, wat gelijk staat aan 30% van de 95 miljoen inwoners van de steden en landen waar Metro wordt gedistribueerd.

Silvio de Groot, Algemeen directeur van Metro Holland: ³Ondanks de zwakke advertentiemarkt zijn we in 2002 sterk gegroeid, waardoor wij voor de tweede keer een kwartaalwinst kunnen laten zien. Ons bereik is sterk gestegen en we hebben ons hoge aandeel jonge lezers gehandhaafd. Hierdoor bieden wij adverteerders een doelgroep, die door andere kranten niet bereikt worden.²

Het hele financiële rapport is te vinden op www.metro.lu. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Silvio de Groot, algemeen directeur, Metro Holland, 020 ­ 511 4000 /06 ­ 21843755.

Metro is het grootste gratis dagblad van de wereld. Metro wordt uitgegeven in 25 edities in 16 landen in 14 talen: Stockholm, Praag, Gothenburg, Hongarije, Nederland, Helsinki, Malmö, Santiago, Philadelphia, Toronto, Rome, Milaan, Warschau, Athene, Montreal, Barcelona, Boston, Madrid, Kopenhagen, Aarhus, Parijs, Marseille, Lyon, Hong Kong en Seoel.