Gemeente Dalfsen

17-02-2003

Overijsselse gemeenten houden kritiek overeind over vergoeding herindelingskosten

De 11 in 2001 heringedeelde gemeenten in Overijssel willen de vaste kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitnodigen om een commissievergadering of Algemeen Overleg te beleggen in de provincie Overijssel. Aanleiding vormt het eindrapport van de Raad voor de Financiële Verhoudingen dat vandaag verschijnt.

Naar verluid is in dit rapport de kritiek van de gezamenlijke gemeenten op de wijze van vergoeding van de kosten van de herindeling geheel terzijde geschoven. Het rapport zal op de agenda komen van de vaste kamercommissie. De gemeenten zijn van mening dat de behandeling ervan het best tot zijn recht komt in de heringedeelde provincie. Dit sluit bovendien nauw aan bij de ideeën over vernieuwde werkwijzen van de Kamer. De gemeenten hebben in ieder geval al besloten om hun standpunten nadrukkelijk te verdedigen richting kamercommissie. Dalfsen, Dinkelland, Hardenberg, Hof van Twente, Kampen, Olst-Wijhe, Raalte, Rijssen-Holten, Steenwijkerland, Twenterand en Zwartewaterland zijn hierin gelijkgezind.

Werkelijke kosten
De Raad voor de Financiële Verhoudingen onderzocht de financiële gevolgen van de herindelingen in Overijssel op verzoek van de vaste kamercommissie voor Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit nadat de gezamenlijke gemeenten kenbaar maakten dat de vergoeding voor de herindeling bij lange na niet in verhouding staat met de werkelijke kosten. Ook met neveneffecten, die niet direct in geld uit te drukken zijn maar wel maatschappelijke gevolgen hebben, is geen rekening gehouden. Hiermee wordt onder meer gedoeld op de extra belasting van de bestuurlijke en ambtelijke organisatie en de 'beleidsarme'periode vlak na een herindeling.

Gezamenlijke reactie
In december werd het concept-rapport van de Raad voor de Financiële Verhoudingen voor commentaar toegezonden aan de gemeenten. De Overijsselse gemeenten reageerden vervolgens zowel individueel als gezamenlijk op een aantal aspecten uit het onderzoek. Geconstateerd werd dat het onderzoek zorgvuldig is uitgevoerd. De kritiek van de gemeenten richtte zich met name op de standpunten uit het rapport die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Naar nu blijkt heeft de Raad voor de Financiële Verhoudingen deze argumenten niet zwaarwegend genoeg gevonden om ze een plaats te geven in haar eindoordeel.

De kernpunten van de gemeenschappelijke kritiek zijn dat:
· Loonkosten van derden wel als kosten zijn beschouwd en loonkosten van eigen personeel niet in aanmerking worden genomen. Dit is meten met twee maten en in economische zin niet te onderbouwen;
· Er is geen rekening gehouden met kosten die veroorzaakt zijn door de schoksgewijze aanpassing van de uitgaven door het dwingende karakter van het tijdstip waarop de herindeling zijn beslag moest hebben. Een voorbeeld hiervan zijn de
huisvestingslasten.

· Er is geen rekening gehouden met de inkomstenverlaging als gevolg van de herindeling;

· Het jaar vertraging (herindeling per 1-1-2001 in plaats van 1-1-2000) bracht extra kosten met zich mee.