Isotis


---

IsoTis S.A. MELDT JAARRESULTATEN 2002
& PRESENTEERT STRATEGIE NA FUSIE


FUSIE SUCCESVOL AFGEROND - SNELLE IMPLEMENTATIE VAN REORGANISATIE - FOCUS OP OSTEOBIOLOGIE & WOND MANAGEMENT - KASPOSITIE E81 MILJOEN

Lausanne / Bilthoven, 17 februari 2003 - Biochirurgie-onderneming IsoTis S.A. (SWX/Euronext Amsterdam: ISON) maakt vandaag haar resultaten bekend over het jaar eindigend op 31 december 2002 en presenteert tevens de toekomstige strategie van de onderneming.

Hoogtepunten 2002

Operationeel

IsoTis N.V. en Modex S.A. fuseren tot IsoTis S.A.
Strategische evaluatie leidt tot selectie van producten op basis van winstpotentieel
Distributieovereenkomsten voor SynPlug-familie met o.a. Centerpulse France en Smith & Nephew
Positieve resultaten Fase I Allox studie - start Fase II (multicenter, 96 patiënten)
Acquisitie octrooiportefeuille PolyActive
Humanitarian Use Device designation van FDA voor EpiDex

Financieel (pro forma kerncijfers)

Productverkopen E 1,8 miljoen, 267% hoger
Totale inkomsten E 4,3 miljoen, 30% hoger
Nettoverlies E 28 miljoen
Burn rate E 23,5 miljoen
Kaspositie E 81 miljoen per 31 december 2002

Strategische focus

Binnen het biochirurgieveld zal IsoTis zich met name richten op twee gebieden:
Osteobiologie (bot & kraakbeen)
Wond management (huid)
Ontwikkeling van de onderneming gebaseerd op zowel:
Interne groei: de bestaande ontwikkelingspijplijn omzetten in goedgekeurde en winstgevende producten
Externe groei: het versnellen en verhogen van de winstgevendheid via productacquisities door gebruik te maken van IsoTis' substantiële kaspositie
Doel is om een winstgevende en duurzame middelgrote onderneming te bouwen in het biochirurgieveld

strategie na de fusie

Na afronding van de fusie heeft de onderneming haar ontwikkelingspijplijn geëvalueerd om daaruit de producten te selecteren met het beste winstpotentieel, teneinde het risicoprofiel van de onderneming terug te brengen. De eerste resultaten van deze uitgebreide programma-evaluatie en de daaruit voortkomende bedrijfsreorganisatie zijn begin januari 2003 bekend gemaakt.

Doel van het selectieproces was om alleen die programma's te behouden die winstgevend zijn en/of die in potentie de hoogste inkomsten en winst kunnen genereren. Het resultaat is een zeer sterk gefocuste productpijplijn die voor 2003 zal uitmonden in een 50% reductie van het verlies tot ongeveer E 14 miljoen en heeft al geleid tot een personele reductie van 31%.

Op de lange termijn zal de onderneming zich met name richten op osteobiologie. Osteobiologie is het veld dat zich bevindt op het breukvlak tussen medische hulpmiddelen en biologie en zich richt op het ontwikkelen van een nieuwe generatie van geavanceerde orthopedische hulpmiddelen. Met een unieke basis in biomateriaal-wetenschappen, celbiologie en productontwikkeling is IsoTis bij uitstek goed gepositioneerd om haar positie binnen de medische hulpmiddelen verder uit te bouwen.

De onderneming zal met name prioriteit geven aan producten die als medisch hulpmiddel worden aangemerkt, omdat de goedkeuring en markttoelating voor dergelijke producten eenvoudiger is dan voor biologische producten. IsoTis zal zich dus concentreren op medische hulpmiddelen met bewezen unieke eigenschappen en toegevoegde waarde, zoals OsSatura, de eerste CE-gecertificeerde synthetische botvervanger die osteoinductief is, en Synplug, een cement restrictor voor gecementeerde heupimplantaten.

Voorts zal de onderneming verder werken aan de ontwikkeling van PolyActive BCP, een volledig synthetisch product ter behandeling van bot-kraakbeen defecten, en VivesCart, IsoTis' tissue engineered autoloog kraakbeenproduct. Beide producten zullen IsoTis een sterke positie in de kraakbeenmarkt geven. Bovendien zal de onderneming een aantal eigen projecten ter hand nemen die op de korte termijn tot biomateriaal-producten kunnen leiden, zoals "vloeibaar bot"-cement, injecteerbaar bot en poreus titanium.

IsoTis streeft externe groei na binnen het veld van osteobiologie op basis van de zeer sterke kaspositie teneinde de winstgevendheid te vergroten en dichterbij te brengen. Het inlicenseren van producten of het acquireren van ondernemingen is gebonden aan een aantal stringente eisen; vooral is de onderneming geïnteresseerd in biomateriaal-producten met een sterk winst- en groeipotentieel.

Op het gebied van wond management zal de onderneming geen significante additionele investeringen doen. IsoTis' belangrijkste productkandidaat is Allox, een zeer veel belovend allogeen "off-the-shelf" product ter behandeling van zeer moeilijk helende huidzweren. Op de korte termijn, naar verwachting tegen het einde van dit jaar, zal de onderneming zich richten op het afronden van het lopende multicenter Fase II onderzoek. Op de lange termijn streeft IsoTis ernaar om de ontwikkelingskosten en inkomsten van Allox, maar ook van haar "niet-kern" producten AcuDress en EpiDex, te delen met grotere spelers in deze markt. Dit soort producten wordt gereguleerd als geneesmiddelen, en vergt daarom substantiële, langdurige en dus zeer kapitaalintensieve klinische onderzoeken.

Voor meer details zie Annex I

Vooruizichten

Management is voornemens de onderneming winstgevend te maken op basis van de huidige strategie en de ter beschikking staande kasreserves. Om dit te bereiken zal prioriteit worden verleend aan het vormgeven van een sterke productpijplijn en een efficiënt distributienetwerk, en aan kostenbeheersing en strikt budgetmanagement, te beginnen met een geschatte reductie van het verlies tot ongeveer E14 miljoen in 2003. Dit zal de basis leggen voor het creëren van een winstgevende, duurzame middelgrote biochirurgie-onderneming die volgens de verwachting van het management op basis van de huidige productportefeuille tussen de E 15 tot E 20 miljoen inkomsten zal genereren binnen drie jaar.

Jacques Essinger, Chief Executive Officer, IsoTis S.A. zei:
"Nu de formele fase van de fusie achter ons ligt, zijn management en staf volledig gericht op de toekomst en op het maximaliseren van de kansen van het nieuwe IsoTis. Met de herstructurering van de onderneming hebben wij binnen zeer korte tijd al veel bereikt. De beoordeling van de gecombineerde productpijplijn heeft geleid tot een aantal harde maar logische keuzes. Als gevolg daarvan is het risicoprofiel van de onderneming verlaagd en we zullen ons nu concentreren op het verhogen van de opbrengsten. Op basis van een zeer solide kaspositie - E81 miljoen aan het eind van 2002 - en een substantiële reductie van het verlies in 2003 - E14 in plaats van E28 miljoen - , gaan we in 2003 bouwen aan onze osteobiologie-business, en ontwikkelen we de wond management programma's verder. We zullen ons tevens intensief richten op externe groei om de winstgevendheid te versnellen en te verhogen. Technologisch leiderschap zal alleen nagestreefd worden wanneer het de doelstelling van een winstgevende en duurzame medische onderneming dichterbij brengt."

proforma KERNCIJFERS 1 JanuarI - 31 December 2002

Aangezien de fusie tussen IsoTis N.V. en Modex S.A. op 3 december 2002 formeel zijn beslag kreeg, hebben wij proforma financiële resultaten bijgevoegd vanaf 1 januari 2001 om de operationele performance van de combinatie over een periode van twee jaar inzichtelijk te maken. Om de vergelijking verder te vergemakkelijken zijn in deze proforma gegevens niet de negatieve goodwill en het minderheidsbelang opgenomen die het gevolg zijn van de fusie. De proforma resultaten zijn toegevoegd in annex II van dit bericht.

Proforma inkomsten 2002
In 2002, lieten de totale inkomsten voor de groep een verhoging zien van ongeveer 30% tot E 4,3 miljoen, vergeleken met E 3,3 miljoen in 2001 voor de twee bedrijven samen. De stijging was voornamelijk het gevolg van de substantieel hogere productverkopen van E 1,8 miljoen in 2002, tegenover E 0,5 miljoen in 2001.

|Product                    |2002 verkopen  |2001 verkopen  |
|                           |('000)         |('000)         |
|Synplug e.d.               |646            |162            |
|CellActive Cartilage       |187            |0              |
|CellActive Skin            |545            |17             |
|Epidex                     |157            |253            |
|Coating                    |168            |0              |
|Diversen                   |141            |71             |
|Totale verkopen            |1.844          |503            |

Overheidssubsidies liepen licht terug van E 1,9 miljoen in 2001 naar E 1,8 miljoen in 2002. Royalties en andere inkomsten waren E 0,7 miljoen in 2002, vergeleken met E 0,9 miljoen in 2001.

Proforma kosten 2002
Totale kosten voor de groep stegen naar E 34,6 miljoen vergeleken met E 29,0 miljoen in 2001; dit is in belangrijke mate het gevolg van een post van E 3,5 miljoen voor herstructureringskosten in 2002. Onderzoek en ontwikkelingskosten stegen nauwelijks van E 14,4 miljoen in 2001 naar E 14,6 miljoen in 2002. Verkoopkosten waren E 4,2 miljoen, tegen E 3,8 miljoen in 2001. Algemene en beheerskosten bleven vrijwel gelijk op E 7,5 miljoen.

Het nettoverlies voor het jaar eindigend op 31 december 2002 was E 28,0 miljoen, tegenover een nettoverlies van E 21,6 miljoen in het jaar eindigend op 31 december 2001.

Per 31 december 2002, had IsoTis een kaspositie van E 81,3 miljoen, vergeleken met E 104,8 miljoen op 31 december 2001. De burn rate voor 2002 was E 23,5 miljoen.

IsoTis, de leidende Europese biochirurgie onderneming

IsoTis is gevormd in het vierde kwartaal van 2002 na een fusie tussen Modex, een Zwitserse biotechnologieonderneming met een focus op huidmanagement, en IsoTis, een Nederlandse biomedische onderneming met een focus op orthopedie. De onderneming werkt vanuit zijn officiële hoofdkantoor in Lausanne, Zwitserland, en de Nederlandse vestiging in Bilthoven.

Voor meer informatie over de fusie: http://merger.isotis.com.

Voor informatie:
IsoTis:
Hans Herklots
Media & investor relations
Tel: +31(0)30 229 5271
Fax: +31(0)30 228 0255 E-mail: public.relations@isotis.com