STICHTING PRO AUTO

Kilometerheffing dure schijnoplossing

Voor automobilisten doemt het spook van de kilometerheffing weer op. Voorzitter Friso de Zeeuw van de Raad voor Verkeer en Waterstaat pleit in het rapport aan verkeersminister De Boer voor invoering van de kilometerheffing en tevens het tarief per kilometer verhoogd van 3,3 eurocent naar 8 eurocent. Verder wordt de kilometerheffing omgedoopt tot mobitarief. Hiermede denkt De Zeeuw kennelijk de enorme maatschappelijke weerstand tegen dit plan weg te nemen. Terecht haalt MKB voorzitter Hans de Boer keihard uit naar dit onzalige plan. De Stichting Pro Auto behartigt belangen van automobilisten. Als zodanig is Pro Auto fel gekant tegen de kilometerheffing. Deze draagt op geen enkele wijze bij aan de oplossing van het fileprobleem. Het is een dure schijnoplossing.
De feiten zijn, dat werknemers, die met de auto naar hun werk reizen, nauwelijks een redelijk alternatief hebben. Het openbaar vervoer zit bomvol en voldoet in vele gevallen niet. De fiets is slechts beperkt inzetbaar. Carpoolen gebeurt al op grote schaal en daarmede houdt het op. De bedoeling van de kilometerheffing is o.a. het gebruik van de auto te belasten en niet het bezit. Veelrijders zullen dan dus veel betalen. In de dagelijkse praktijk echter betalen de veelrijders al een vermogen aan de torenhoge accijnzen op brandstof. Daarmede is dat argument achterhaald. Verder zullen vakbonden de rekening van de kilometerheffing zonder pardon verhalen bij de werkgevers, die voor hun zakelijke verkeer ook al een rekening gepresenteerd krijgen. Het gevolg is doorbelasting in de prijzen van goederen en diensten. Dat vinden we weer terug in een hogere inflatie, hetgeen zeker onder de huidige economische omstandigheden funest is voor de kwakkelende economie.
Pro Auto is van mening, dat moet worden doorgegaan met de ingezette weg van het demissionaire kabinet om wegen te verbreden, spitstroken aan te leggen en waar nodig nieuwe wegen aan te leggen. Na decennia lange verwaarlozing van de weginfrastructuur is dit broodnodig. Er is ook bewezen, dat met de aanleg van spitstroken files oplossen. In haar Deltaplan Wegen voor Nederland biedt Pro Auto snelle oplossingen voor het fileprobleem onder gebruikmaking van het bestaande asfalt. Dus waarom dan weer terug naar af met onzalige, nutteloze en dure plannen als de kilometerheffing of mobitarief?
Inlichtingen:
J.T. Grashoff
Mobiele telefoon 06.53.67.34.04

17 feb 03 09:03