Endemol Entertainment

Hilversum, 17 februari 2003

ONTWIKKELAAR VAN MOBIEL ENTERTAINMENT OVERLOADED VOOR 51% IN HANDEN VAN ENDEMOL

Endemol neemt een belang van 51% in het Amsterdamse bedrijf Overloaded, dat zich bezighoudt met het bedenken, de productie en distributie van entertainment voor mobiele platforms. Overloaded richt zich zelfstandig en rechtstreeks op consumenten, maar werkt ook in opdracht van telecommunicatiebedrijven, producenten van hardware, verkooporganisaties en adverteerders. De software van Overloaded is met name geschikt voor moderne mobiele telefonie - het mobiele internet - en past daarmee uitstekend binnen de toekomst die Endemol voor zichzelf ziet.

Overloaded werd begin 2002 opgericht door Ashu Mathura, Dennis Geersink en Martijn Tjho. Het bedrijf heeft inmiddels enkele tientallen medewerkers in dienst en groeit snel. Wat Overloaded in feite doet is het geschikt maken van bestaande content voor mobiele platforms en vervolgens het produceren en uitgeven daarvan.

Binnen de Raad van Bestuur van Endemol is Unico Glorie verantwoordelijk voor alle activiteiten op het gebied van interactieve media en (mobiele) telefonie. Over de deelname in Overloaded zegt hij: "Endemol wil een belangrijk deel van haar rechtencatalogus geschikt maken voor mobiele toepassingen en daar kan een jong, creatief bedrijf als Overloaded ons prima bij helpen."

Overloaded-directeur Ashu Mathura voegt daar aan toe: "Wij hebben de ambitie om snel te groeien, zowel binnen als buiten Nederland. Ik zou niet weten met welk entertainment concern we dat doel beter zouden kunnen bereiken dan met Endemol."

Overloaded (www.overloaded.com) werkte al in opdracht van uiteenlopende organisaties als Universal Music, GlamaGo en RecipeWeb. In samenwerking met Sanoma Puzzelsport - bijvoorbeeld - worden puzzelaars uitgedaagd met quizzen en andere kennisspellen speciaal ontworpen voor de XDA mobiele computer/telefoon van O2 en vergelijkbare apparaten van andere telco's die op korte termijn op de markt komen.
---


Endemol Entertainment