AutoRai

21-2-2003

DaimlerChrysler: significante verbetering winstgevendheid in 2002

DaimlerChrysler heeft vandaag haar financiële resultaten over 2002 bekendgemaakt. Gezien de economische situatie zijn wij over het algemeen tevreden met de resultaten over 2002. Dit is een belangrijke stap op weg naar langdurige winstgevendheid, zei topman Jürgen Schrempp op de jaarlijkse persconferentie in Stuttgart.

DaimlerChrysler Group
DaimlerChrysler behaalde in 2002 een bedrijfswinst van 5,8 miljard (inclusief eenmalige effecten 6,9 miljard). Ondanks de moeilijke marktomstandigheden wereldwijd, was dit resultaat vier keer hoger dan de 1,3 miljard die in 2001 gerapporteerd werd. Alle divisies van DaimlerChrylser AG en succesvolle reorganisatiemaatregelen bij de Chrysler Group en Freightliner hebben bijgedragen aan deze toename.

Inclusief eenmalige effecten kwam de bedrijfswinst uit op 6,9 miljard (in 2001 een verlies van 1,3 miljard). De in totaal 1 miljard euro aan eenmalige inkomsten kwamen onder meer voort uit de verkoop van een 49,9 procent belang in T-Systems (voorheen debis Systemhaus) en een 40 procent aandeel in TEMIC.

Eenmalige kosten van 0,7 miljard waren er voor de Chrysler Group (als gevolg van reorganisatiemaatregelen), 0,5 miljard voor de bedrijfswagendivisie en 0,4 miljard voor de Services divisies.

Het nettoresultaat van DaimlerChrysler (exclusief eenmalige effecten) steeg van 0,7 miljard naar 3,3 miljard, terwijl het nettoresultaat per aandeel toenam van 0,73 naar 3,30.

Inclusief eenmalige effecten kwam het nettoresultaat uit op 4,7 miljard na een nettoverlies van 0,7 miljard in 2001 (4,68 per aandeel na een verlies van 0,66 in 2001).

De omzet van de DaimlerChrysler Group nam twee procent af tot 149,6 miljard. Gecorrigeerd naar wijzigingen in de geconsolideerde Group en wisselkoerseffecten nam de omzet 1,6% toe.

Aan het einde van vorig jaar werkten er wereldwijd 365.571 mensen bij DaimlerChrysler (31 december 2001: 372.470). De personeelsafname komt voornamelijk door de reorganisaties bij de Chrysler Group en de bedrijfswagendivisie.

DaimlerChrysler investeerde 7,1 miljard in onroerend goed, fabrieken en outillage en gaf 6,2 miljard uit aan research en development in 2002.

Dankzij de significante verbetering in winstgevendheid zullen de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen aan de aandeelhouders voorstellen om het dividend voor 2002 te verhogen naar 1,50 per aandeel (in 2001: 1,00). De totale dividendverdeling zal dan toenemen van 1 miljard tot 1,52 miljard.