AutoRai
21-2-2003
DaimlerChrysler: significante verbetering winstgevendheid in 2002
DaimlerChrysler heeft vandaag haar financiële resultaten over 2002 bekendgemaakt. Gezien de economische situatie zijn wij over het algemeen tevreden met de resultaten over 2002. Dit is een belangrijke stap op weg naar langdurige winstgevendheid, zei topman Jürgen Schrempp op de jaarlijkse persconferentie in Stuttgart.
DaimlerChrysler Group
DaimlerChrysler behaalde in 2002 een bedrijfswinst van 5,8 miljard
(inclusief eenmalige effecten 6,9 miljard). Ondanks de moeilijke
marktomstandigheden wereldwijd, was dit resultaat vier keer hoger dan
de 1,3 miljard die in 2001 gerapporteerd werd. Alle divisies van
DaimlerChrylser AG en succesvolle reorganisatiemaatregelen bij de
Chrysler Group en Freightliner hebben bijgedragen aan deze toename.
Inclusief eenmalige effecten kwam de bedrijfswinst uit op 6,9 miljard
(in 2001 een verlies van 1,3 miljard). De in totaal 1 miljard euro aan
eenmalige inkomsten kwamen onder meer voort uit de verkoop van een
49,9 procent belang in T-Systems (voorheen debis Systemhaus) en een 40
procent aandeel in TEMIC.
Eenmalige kosten van 0,7 miljard waren er voor de Chrysler Group (als
gevolg van reorganisatiemaatregelen), 0,5 miljard voor de
bedrijfswagendivisie en 0,4 miljard voor de Services divisies.
Het nettoresultaat van DaimlerChrysler (exclusief eenmalige effecten)
steeg van 0,7 miljard naar 3,3 miljard, terwijl het nettoresultaat per
aandeel toenam van 0,73 naar 3,30.
Inclusief eenmalige effecten kwam het nettoresultaat uit op 4,7
miljard na een nettoverlies van 0,7 miljard in 2001 (4,68 per aandeel
na een verlies van 0,66 in 2001).
De omzet van de DaimlerChrysler Group nam twee procent af tot 149,6
miljard. Gecorrigeerd naar wijzigingen in de geconsolideerde Group en
wisselkoerseffecten nam de omzet 1,6% toe.
Aan het einde van vorig jaar werkten er wereldwijd 365.571 mensen bij
DaimlerChrysler (31 december 2001: 372.470). De personeelsafname komt
voornamelijk door de reorganisaties bij de Chrysler Group en de
bedrijfswagendivisie.
DaimlerChrysler investeerde 7,1 miljard in onroerend goed, fabrieken
en outillage en gaf 6,2 miljard uit aan research en development in
2002.
Dankzij de significante verbetering in winstgevendheid zullen de Raad
van Bestuur en de Raad van Commissarissen aan de aandeelhouders
voorstellen om het dividend voor 2002 te verhogen naar 1,50 per
aandeel (in 2001: 1,00). De totale dividendverdeling zal dan toenemen
van 1 miljard tot 1,52 miljard.