NMBS

20/02/03

Herstel spoorberm in Ternat is moeilijke opdracht

De grondverzakking in de spoorberm in Ternat zorgt sinds verleden week voor vertragingen voor het treinverkeer tussen Brussel en Gent. Tijdens de herstellingswerkzaamheden kregen de technici echter af te rekenen met bijkomende complicaties. De samenstelling van de ondergrond zorgde voor problemen. Tegen het einde van volgende week zou alles in orde moeten zijn.

Wat vooraf ging

De bewuste spoorberm ligt in een gebied met een moeilijke waterhuishouding die al meermaals voor problemen zorgde. De NMBS was daarom al bezig om een duurzame oplossing uit te werken. Weersomstandigheden hebben dit proces versneld.

Tijdens de zeer natte nieuwjaarsperiode werden de sporen er dagelijks opgemeten. Het spoor naar Brussel bleef stabiel maar het spoor richting Gent verzakte regelmatig enkele millimeters. Die verzakking kon ongedaan worden gemaakt door steeds weer nieuwe steenslag onder het spoor te stoppen. Er werd toen ook al gezocht naar een definitieve oplossing.

Door opeenvolging van nat weer, vrieskou en dooi verslechterde de toestand sneller dan verwacht. Op vrijdag 7 februari werd daarom beslist om de treinen ter hoogte van de verzakking trager te laten rijden, zodat de ondergrond minder zou trillen.

Omdat ondanks de genomen maatregelen de ondergrond toch weg dreigde te glijden, werd op dinsdagochtend 11 februari besloten dat er geen treinen meer mochten rijden op het spoor naar Gent. Op het spoor naar Brussel kwam een strikte snelheidsbeperking van 20 km/u. Enkele uren later gleed een massa aarde over een afstand van ongeveer 30 meter naar beneden.

Evolutie van de herstellingen

Na voorbereidende werkzaamheden in de eerste dagen werd vorig weekend begonnen om `Grautnagels' in de berm te slaan. Met een boortechniek worden 9 tot 14 meter lange kokers in de grond gedreven en onmiddellijk opgevuld met beton en bewapeningsijzer. Die Grautnagels zorgen ervoor dat het nog gebruikte spoor stabiel blijft bij het uitgraven van de slechte ondergrond. Pas na het volledig weggraven van de slechte aarde kan worden begonnen met de opbouw van de nieuwe talud.

Nog tot en met dit weekend worden Grautnagels geplaatst.

Dit verloopt echter niet zonder moeilijkheden. De technici moeten werken in een spoorberm waarvan de samenstelling hen niet bekend is. Deze berm ligt er al sinds 1920. Wanneer er in het (verre) verleden verzakkingen werden vastgesteld, werd de berm opgevuld met steenkoolgruis. En net dat steenkoolgruis vertraagt de herstellingen. Bij het graven van de kokers voor de Grautnagels wordt steeds nagespoeld met water. En dan komt vaak het steenkoolgruis mee los, wat er voor zorgt dat de kokers te groot worden of `doorzakken' tot andere kokers. De technici hebben dit probleem nu onder controle.

Wellicht kan het nieuwe spoor tegen eind volgende week worden aangelegd zodat enkele dagen later het treinverkeer weer normaal kan verlopen. Ter hoogte van de werf zullen de treinen wel nog een week lang tegen een beperkte snelheid rijden. Hoewel er nog vertragingen zijn, verloopt het treinverkeer ondertussen al wat vlotter.

© 2002 NMBS