Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Meningen over mobiliteit gepeild op AutoRAI
Tijdens de AutoRAI 2003 van 6 tot en met 16 februari is aan bezoekers
van de Verkeer en Waterstaat-stand gevraagd hun mening te geven en
suggesties te doen over mobiliteit in Nederland. Zo blijkt onder meer
dat de meeste ondervraagden voor de aanleg van zogenoemde plusstroken
en van het gebruik van vluchtstroken in drukke tijden zijn, de
spitsstroken. Vrachtwagens zouden volgens veel bezoekers gedurende de
hele dag een inhaalverbod moeten krijgen, al waren de
vrachtwagenchauffeurs onder de bezoekers het daar niet mee eens. Zij
vinden bovendien dat de maximumsnelheid voor hen kan worden verhoogd
naar 90 kilometer per uur.
Over snelheidsovertredingen waren de meeste mensen eensgezind: binnen
een marge van 5 kilometer zou er niet beboet mogen worden. Daarentegen
mogen ernstige snelheidsovertredingen wel met hogere boetes worden
bestraft. Trajectcontroles, zoals door minister De Boer van Verkeer en
Waterstaat voorgesteld, worden door veel bezoekers gezien als een
veilige oplossing om snelheden te controleren.
Op de vraag naar de kansen van autovrije centra in de steden, toonden
de ondervraagden zich pessimistisch. Zij zien daarvoor weinig
mogelijkheden aangezien het openbaar vervoer vaak nog onvoldoende
toereikend is. Bovendien denken veel automobilisten tijd te verliezen
bij het zoeken van parkeerruimte buiten de stad.
De meerderheid van de ondervraagden is ontevreden over het openbaar
vervoer. Suggesties ter verbetering waren onder meer het openbaar
vervoer goedkoper of gratis te maken en de capaciteit te vergroten van
met name trams en bussen. Tot slot toonden vooral jongeren zich
enthousiast over het idee van minister De Boer om de leeftijdgrens
voor het autorijbewijs te verlagen.
Ter voorbereiding op de AutoRAI zijn op deze nieuwssite de grootste
verkeersergernissen gepeild. In een kleine maand tijd hebben daarop
370 mensen gereageerd. Bijna zesentwintig procent ziet te langzaam
rijden als de grootste ergernis op de weg. Daarna volgen bumperkleven,
agressief rijgedrag en onnodig links rijden. Op de AutoRAI noemden
bezoekers naast te langzaam rijden op de linkerbaan en bumperkleven
ook rechts inhalen als grote ergernis. Ook vindt men het belangrijk
dat er meer gecontroleerd wordt op het dragen van gordels op de
achterbank. Verkeer en Waterstaat start in de loop van dit jaar weer
met de campagne afstand houden, gericht op notoire bumperklevers. In
maart start de campagne Gordels om, ook achterin.
De bevindingen zijn slechts een indicatie van wat de burger
bezighoudt, maar wel belangrijk voor de aanpak van knelpunten in de
toekomst. Minister De Boer: Deze uitkomsten vind ik heel belangrijk.
Ik ben blij dat een groot aantal acties al zijn ingezet met de
spoedwet wegverbreding. Denk aan de vele spitsstroken die worden
aangelegd. Ook worden de komende jaren veel nieuwe projecten
opgeleverd die de capaciteit op de weg verbeteren. Ik denk
bijvoorbeeld aan de nieuwe A5 bij Schiphol en de verbreding van de
A16. Ook ben ik van plan een aantal zaken eens goed onder de loep te
nemen, ik ga de mogelijkheden onderzoeken voor een aantal
vernieuwingen rond het rijbewijs, uitbreiding van het inhaalverbod
voor vrachtwagens en de uitbreiding van trajectcontrolesystemen. Ik
vind het van belang dat we de vinger goed aan de pols houden en
luisteren naar de weggebruikers. Op deze manier kunnen we de problemen
nog beter aanpakken. Dat is ook de reden dat we twee keer per jaar een
enquête gaan houden onder weggebruikers, zo weten we wat de burger wil
en of we op de goede weg zijn.