Nationale Ombudsman
In afwachting van ziekengeld
21 februari 2003
De Nederlandse samenleving zit behoorlijk ingewikkeld in elkaar. Eén van de
taken van de overheid is, om alles toch op rolletjes te laten lopen. Dat
lukt niet altijd. Het kan gebeuren dat het spaak loopt tussen u en de
overheid. U krijgt steeds maar geen antwoord op uw brief, u vindt dat de
overheidsinstantie zich niet aan wettelijke voorschriften houdt of u heeft
om informatie gevraagd die maar op zich laat wachten. Vervolgens klaagt u
hierover, maar uw klacht wordt bij de overheidsinstantie niet gehoord.
Misschien dat de Nationale ombudsman u dan kan helpen. Mevrouw Berendsen*
heeft haar klacht ook voorgelegd aan de Nationale ombudsman.
Mevrouw Berendsen heeft een probleem met UWV Gak (vanaf 1 januari 2003 UWV).
Op 20 juni 2000 heeft de rechtbank een uitspraak gedaan, waar UWV Gak ruim
anderhalf jaar later nog geen gevolg aan heeft gegeven. De rechtbank heeft
destijds verklaard dat mevrouw Berendsen aanspraak kon maken op ziekengeld.
Een half jaar later heeft UWV Gak laten weten dat zij zich in deze uitspraak
konden vinden. Mevrouw Berendsen zou in aanmerking komen voor een uitkering
vanaf 30 april 1998 op basis van de Ziektewet. Een paar maanden later
ontvangt mevrouw Berendsen een brief van UWV Gak waarin staat dat het
ziekengeld is betaald en dat de WAO-aanvraag wordt afgehandeld door UWV
Cadans. Mevrouw Berendsen begrijpt er niets van. Ze heeft alleen ziekengeld
gekregen vanwege ziekmelding bij één werkgever maar niet vanwege ziekmelding
bij een andere werkgever. Via een tussenpersoon die haar rechtsbijstand
verleent, laat ze dit aan UWV Gak weten en legt ze nogmaals precies uit hoe
de situatie in elkaar zit.
Toch lijkt haar verhaal niet over te komen bij UWV Gak, want enkele maanden
later heeft mevrouw Berendsen nog steeds het ziekengeld niet ontvangen. Ze
besluit formeel een klacht in te dienen bij UWV Gak over de gang van zaken.
Ruim een week later bericht UWV Gak dat haar klacht in onderzoek genomen zal
worden en dat ze binnen vier weken een reactie kan verwachten. Mevrouw
Berendsen wacht af. Zes weken later is de reactie nog steeds niet binnen.
Nogmaals stuurt ze een brief om UWV Gak te herinneren aan haar klacht. Ook
dit lijkt niet te helpen. Een maand later is het geduld van mevrouw
Berendsen helemaal op en dient ze een klacht in bij de Nationale ombudsman.
De Nationale ombudsman neemt haar zaak in behandeling en zoekt contact met
het UWV Gak. De ombudsman vraagt waarom mevrouw Berendsen nog geen reactie
heeft ontvangen en verzoekt UWV Gak zo snel mogelijk op haar klacht te
reageren. Er lijkt eindelijk schot in de zaak te komen, want een paar weken
later reageert UWV Gak inhoudelijk. Allereerst worden welgemeende
verontschuldigingen aangeboden. Verder blijkt inderdaad uit het onderzoek
dat mevrouw Berendsen nog recht heeft op ziekengeld over een periode van
april 1998 tot februari 1999, inclusief een vergoeding van de wettelijke
rente. Haar klacht is dan ook gegrond. UWV Gak belooft uiterlijk binnen twee
weken het geld aan haar te betalen. Mevrouw Berendsen is blij dat de
toestand na bijna twee jaar eindelijk is afgerond. De Nationale ombudsman
sluit het dossier.
*Om redenen van privacy is de naam veranderd.
De Nationale ombudsman behandelt klachten over de overheid. Lees hier hoe en
over welke instanties u bij de Nationale ombudsman kunt klagen of vraag de
folder aan: 0800 - 33 55555.
© 2003 De Nationale ombudsman