Universiteit van Tilburg

Vrijdag 21 februari 2003, 10.15 uur, aula
Promotie dhr. M.I. Nabih over innovatieverspreiding

De verspreiding van agrarische vindingen is onderzocht door sociologen. Onderwijsdeskundigen bestuderen de groeiende populariteit van lesmethoden en theologen verdiepen zich in geloofstrends. De resultaten van deze onderzoeken blijken echter niet samen te vatten in één theorie die verklaart waarom mensen een innovatie overnemen. Variabelen die doorslaggevend waren in de verspreiding van de ploeg, blijken niet of nauwelijks een rol te spelen in de verspreiding van het Christendom. De variatie is zelfs zo groot dat wetenschappers concludeerden dat iedere vinding zijn eigen verspreidingstheorie kent. Het onderzoek naar een overkoepelende theorie lag de laatste tijd dan ook zo goed als stil. De Egyptische Mohamed Nabih pakt de draad weer op. Tijdens zijn promotieonderzoek vormde hij een overkoepelende theorie op basis van het individuele adoptieproces. Een allesomvattende theorie bleek te hoog gegrepen, maar de onderzoeker bewijst dat met name motivatie, naast capaciteit en gelegenheid de belangrijkste variabelen zijn voor de verspreiding van nieuwe vindingen. Titel proefschrift: An analysis of the instability problem in diffusion research. Conceptual and methodological issues in the study of innovation adoption behavior. Promotores: prof.dr. Th.B.C. Poiesz en prof.dr. A.A.A. Kuijlen

Noot voor de pers

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met ir. Marga van Zundert (op woensdag en donderdag: 013 466 3495, M.vanZundert@uvt.nl) of met persvoorlichter drs. Pieter Siebers (013 4662004, P.H.C.Siebers@uvt.nl).