AutoRai
24-2-2003
Speedster Turbo: Opels superauto voor rij-enthousiastelingen
Voor bestuurders die uit zijn op optimaal rijplezier en veel vermogen
onder hun rechtervoet wensen, biedt Opel nu een uniek aanbod met de
nieuwe Speedster Turbo. Met een 147 kW/200 pk sterke 2.0-liter ECOTEC
turbomotor levert de Turbo een maximaal koppel van 250 Nm bij slechts
1950 tpm.
Met dit surplus aan vermogen presteert de lichtgewicht roadster met
middenmotor als een supersportwagen. De Opel Speedster Turbo sprint
van 0 naar 100 km/u in een adembenemende 4,9 seconden. De topsnelheid
is met 243 km/u zonder meer indrukwekkend.
Met zijn achterwielaandrijving, buitengewoon stijve aluminium chassis
en koetswerk van glasvezel (930 kg), is de open tweezitter bijzonder
goed thuis op bochtige buitenwegen, waar de capaciteiten als perfect
handelbare sportwagen uitstekend naar voren komen. De wielophanging
met dwarsgeplaatste wieldraagarmen is gebaseerd op beproefde
autosportprincipes en is door de technici overgenomen om de toegenomen
kracht van de Speedster (4,7 kg/pk) optimaal over te brengen. De
aërodynamica is verder geoptimaliseerd met voor- en achterspoilers. De
gemodificeerde grille verbetert de luchttoevoer naar de radiator en de
luchtinlaten aan de zijkant zijn aangepast om meer lucht naar de
turbomotor te geleiden. Behalve de technische functie, geven deze
details het design van de Speedster Turbo nog meer dynamiek mee. Het
interieur van de Speedster Turbo valt op door het vele aluminium, aan
de buitenzijde zien we 17 inch lichtmetalen wielen met 5-spaaks
design. Naar wens kan de Speedster Turbo aan de hand van nieuwe opties
met enige luxe worden uitgerust, een nieuw uitlaatsysteem geeft de
Speedster Turbo een prachtig motorgeluid mee. Net als de 2.2 ECOTEC
108 kW/147 pk sterke Speedster, wordt de Speedster Turbo geproduceerd
in Engeland bij Lotus Cars.
Positionering: compromisloze sportauto voor enthousiaste bestuurders
Carl-Peter Forster, voorzitter en algemeen directeur zegt: De
Speedster Turbo is voor de enthousiaste bestuurder. Meer dan welke
andere Opel dan ook symboliseert de auto de dynamische kernwaarden van
het merk. In de toekomst zullen exclusieve en op de emotie inspelende
niche modellen met technologie bruikbaar voor alledaags gebruik
ongeveer 20% van Opels productprogramma gaan beslaan.
De Opel Speedster Turbo mikt op enthousiaste sportautoliefhebbers die
prestaties en purisme verkiezen boven luxueuze elektronische gadgets
en praktische eigenschappen. Het pure karakter van de compromisloze
roadster blijkt wel uit het feit dat alleen de meest noodzakelijke
voorzieningen op de Speedster Turbo zijn te vinden om zoveel mogelijk
gewicht te sparen. De Speedster Turbo is beter betaalbaar dan andere
exotische modellen en zal daarom een jonger en breder publiek
aantrekken. Met zijn uitzonderlijke prijs-prestatie verhouding en het
ongehoord lage gewicht dat iedere pk moet verplaatsen (4,7 kg / pk),
heeft de open tweezitter geen rivalen.
Productie: exclusief met de hand gemaakt met zorgvuldige aandacht voor
detail
De sportwagenspecialisten van Lotus Cars in Hethel, Engeland,
assembleren de Opel Speedster Turbo met de hand. Drie dagen zijn er
nodig voordat de auto het complete productie- en kwaliteitsproces
heeft doorlopen. Daarna ondergaat de Speedster Turbo een serie tests
op Lotus eigen testcircuit. Iedere Speedster Turbo draagt, als teken
van exclusiviteit, een plaquette met het individuele productienummer
op het dashboard.
Hans H. Demant, Opels technisch directeur zegt: De Speedster Turbo
combineert op een niet mis te verstane wijze een krachtige motor met
consequent toegepast gewichtsbesparend design in een spannende
high-performance sportwagen. Onze ontwikkelings- en
productiecompetentie, gebundeld met de rijke historie en expertise van
Lotus op het gebied van sportwagens, zijn samengebracht in de
ontwikkeling van de Speedster Turbo.
De 2.0 ECOTEC-Turbomotor: 200 pk sterke motor opent een nieuw
prestatieniveau
De originele Opel Speedster met 2.2 ECOTEC motor, 108 kW/ 147pk liet
de auto al in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/u snellen, waarbij veel
rijplezier geboden is. Nu, voor diegene die nog meer vermogen wil,
wordt de 147 kW/200 pk 2.0-liter ECOTEC turbomotor leverbaar in de
roadster. De krachtbron is inmiddels bekend van de topversies van de
Astra Coupé en de Astra Cabrio, maar ook van de Zafira OPC, Astra OPC
driedeurs en Astra OPC stationwagon. Met deze motor neemt de sprint
van 0 naar 100 km/u slechts 4,9 seconden in beslag en gaat door tot
243 km/u, als rolweerstand en de luchtweerstand een grens stellen.
Dankzij het vlakke koppelverloop, 250 Nm is beschikbaar tussen de 1950
en 5500 tpm, is er meer dan genoeg vermogen voor alle versnellingen.
In de vierde versnelling duurt de tussenacceleratie van 80 naar 120
km/u slechts 5,1 seconden, dezelfde sprint in de vijfde versnelling
duurt nog altijd slechts 6,7 seconden. Het vermogen wordt op de
achterwielen overgebracht via een close-ratio 5-versnellingsbak.
Verschillende technische modificaties waren benodigd om de 2.0 turbo
ECOTEC motor geschikt te maken voor gebruik in de Speedster. Ten
eerste moest de luchttoevoer naar de turbomotor geleid worden de motor
die zich bevindt tussen passagierscompartiment en achteras. Opels
ingenieurs ontwikkelden een speciale interkoeler voor de turbomotor,
die lucht krijgt toegevoerd via twee luchtinlaten aan de zijkant van
de auto, vlak achter de deuren. Aan de voorkant is een grotere grille
te vinden, waardoor de luchttoevoer naar de radiator verhoogd wordt.
Daarnaast is de warmteafvoer van de motor verbeterd door vergrote
openingen in de afdekking van de motorruimte.
Verder heeft Opel veel aandacht besteed aan de akoestiek van de auto.
De technici hebben een uitlaatsysteem met dubbele pijp ontwikkeld
waarmee de lage frequenties worden versterkt. De motor heeft een fraai
levendig inlaatgeluid en het typisch fluitende geluid van een
turbomotor. Het resultaat is een sonoor, sportief uitlaatgeluid dat
past bij de buitengewone prestaties van de Speedster Turbo.
Intelligente gewichtsbesparende constructie: alleen het essentiële De Opel Speedster Turbo is volledig ontworpen voor het pure sportieve rijden. De filosofie minder is meer is consequent toegepast, waardoor alle componenten die niet direct gerelateerd zijn aan het rijden of de veiligheid geëlimineerd zijn. De hoge kwaliteit van de componenten waar de Speedster Turbo mee is uitgerust, hebben hun kracht bewezen in de autosport. Het belangrijkste ladingdragende element en daarmee tevens de belangrijkste bijdrage leverend tot het lage gewicht van 930 kg (zonder bestuurder) van de auto is het ultra lichte en extreem stabiele chassis (monocoque), gemaakt van aan elkaar gelijmde aluminium vormen. Deze totale structuur weegt slechts 74 kilo en ondersteunt de buitengewoon lichtgewicht carrosserieonderdelen van glasvezel. Het vermogen van het chassis om zijn eigen vorm te behouden, verzekert in combinatie met de zeer sterke in de Formule 1 ontwikkelde en uit meerdere materialen samengestelde veiligheidskooi, beide inzittenden van een hoge passieve veiligheid. Andere essentiële veiligheidssystemen waaronder een bestuurdersairbag , automatische heup- en schoudergordels met pyrotechnische spanners, ABS en rembekrachtiging zorgen voor extra bescherming voor de inzittenden.
Rij-eigenschappen en wegligging: een race-auto met licentie voor de
openbare weg
De wielophanging van de Speedster Turbo is nog een element dat
ontleend is aan de motorsportwereld. Dubbele draagarmen met
schroefveren vóór en achter garanderen een accurate wielgeleiding en
uitstekende wendbaarheid. Opels specialisten op het gebied van
wielophanging hebben de dynamische karakteristieken van de auto weten
te optimaliseren door de vering en de schokbrekers af te stellen op
het extra gewicht en kracht van de turbomotor. Vergeleken met de
Speedster met 2.2 liter motor zijn de veren bij benadering 10 procent
strakker afgesteld. Tezamen met de toegenomen spoorbreedte (voor 1450
mm, achter 1488 mm), de buitengewoon uitgebalanceerde
gewichtsverdeling, een lager zwaartepunt en de directe besturing
vertoont de Speedster Turbo op het vlak van bestuurbaarheid veel
overeenkomsten met een kart. De remkracht wordt verzorgd door een
high-performance ABS-remsysteem met geventileerde schijven rondom
(diameter: 288 mm) en een rembekrachtingssyteem. Geperforeerde
remschijven zijn een extra optie voor motorsport enthousiastelingen.
Het specifieke ontwerp van de Speedster Turbo vereist niet alleen uitzonderlijke richtingsaccuraatheid en dynamica, maar verlangt ook het hoogste niveau van actieve veiligheid. Om de neiging tot overstuur, inherent aan autos met een middenmotor, het hoofd te bieden, voerden experts van Opels International Technical Development Center (ITDC) meerdere simulaties uit met een groot aantal verschillende wielen en voorassen. Uiteindelijk is besloten om dezelfde oplossing te gebruiken als voor de Speedster 2.2 om zo de grip voor en achter uit te balanceren. De speciale voorwielen zijn 5-spaaks, 5,5 inch breed, met 17-inch lichtmetalen velgen en 175/55 R 17 banden; de achterwielen zijn iets groter: 7,5 inch breed met 17-inch velgen en 225/25 R 17 banden met een lage verhouding tussen hoogte en breedte van de band. Formule 1 bandenfabrikant Bridgestone ontwikkelde speciale Potenza Series banden voor de Opel Speedster.
Ontwerp en aërodynamica: expressieve Speedster styling geoptimaliseerd
Om de Opel Speedster Turbo van zijn niet-turbo broer te onderscheiden,
is oog voor detail nodig. De opvallende dynamische styling die
menigeen het hoofd doet omdraaien wanneer de compacte sportauto
voorbij rijdt, is nog steeds aanwezig. Zijn sportieve voorkomen is
gebaseerd op scherpe contouren, robuuste vlakken, gespierde wielkasten
en talrijke luchtinlaten. Details zoals de opvallende futuristisch
ogende kop- en achterlampen, de compacte ronde mistlampen en de twee
verticaal gelijnde verchroomde uitlaatpijpen zijn alle naadloos
geïntegreerd in het glasvezel koetswerk. De Speedster Turbo
onderscheidt zich door nog een aantal visuele veranderingen die de
turbovariant een nog dynamischer uiterlijk geven. Voor- en
achterspoilers geven de auto net de juiste hoeveelheid extra
neerwaartse druk van zijwind op de carrosserie wanneer met hoge
snelheid wordt gereden. De zwarte grille voor heeft geen dwarsbalk,
waardoor een grotere luchtstroom de radiator kan bereiken. De
interkoeler van de turbomotor krijgt de rest van zijn lucht via
luchtopeningen achter de deuren van de auto. De krachtig vormgegeven
lichtmetalen velgen onderscheiden deze 200-pk versie verder van zijn
oorspronkelijke broer en zorgen tegelijkertijd voor reductie van het
onafgeveerde gewicht. Dit levert tevens een bijdrage aan de verbeterde
rijprestaties van de Turbo en zorgt voor voldoende remkoeling. Voor
een dynamischer en mooier gestroomlijnd uiterlijk werd het materiaal
rondom de lichtpartijen zwart gekleurd. Een Turbo naamplaatje in
Speedster signatuur is achter op de auto geplaatst. Zelfs bij een
korte aanblik laat de Speedster Turbo op deze manier zijn
indrukwekkende prestatievermogen zien.
Opels Design Director Martin Smith zelf ook in het bezit van een Opel
Speedster voegt toe: De Speedster is het eerste statement van het
nieuwe dynamische Opel ontwerp. De oorspronkelijke ideeën zijn verder
ontwikkeld en inmiddels ook tot uitdrukking gebracht in de nieuwe
Vectra, Signum en Meriva modellen.
De Speedster Turbo zet deze visuele benadering voort, maar met de
bewuste nadruk op zijn onmiskenbare status als een uitzonderlijke
sportauto. Zijn tijdloze ontwerp bouwt voort op Opels lange traditie
van het maken van sportautos zoals de legendarische Opel GT.
Interieur en bekleding: aluminum en leer geven een luxe karakter
De nieuwe Speedster Turbo blijft trouw aan de oorspronkelijke
minimalistische filosofie van de Speedster; met slechts enkele
essentiële onderdelen inbegrepen en het gebruik van aluminium en
blootliggende technische kenmerken, zou het interieur van de Opel
Speedster Turbo kunnen worden omschreven als spartaans, maar zeker
niet als oncomfortabel. Zowel de bestuurder als passagier zitten in
goed aansluitende kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, die zorg
dragen voor de perfecte zitpositie. Het smalle, sportieve met leder
beklede stuurwiel beschikt over een geïntegreerde airbag. Lederen
bekleding op de stoelen en de binnendeuren in zwart, rood, blauw of
beige, en een zwart lederen finish op het middenconsole zijn optioneel
leverbaar. De instrumenten van de Speedster Turbo zijn uitgevoerd met
zilverkleurige wijzerplaten en er is een nieuwe, gemakkelijker af te
lezen brandstofniveaumeter in de vorm van een LCD-staafdiagram. Een
waarschuwingslamp in de toerenteller laat de bestuurder weten wanneer
hij moet doorschakelen net zoals in een Formule 1-raceauto. De
startknop, de pookknop, de raamgrepen en de solide aluminium handrem
en pedalen creëren een authentieke raceambiance. De Speedster Turbo
biedt daarnaast ook enkele praktische onderdelen zoals een
bekerhouder, opbergvakken voor kaarten en nieuw in de Turbo versie
twee compartimenten voor een mobiele telefoon, munten of andere kleine
zaken.
De Speedster Turbo biedt alles dat een echte sportauto nodig heeft en
niks meer. Om zijn dynamische rijprestaties tot het extreme te
brengen, is elk overbodig detail weggelaten. Echter, een korte lijst
met optionele extras is beschikbaar voor diegenen die wat meer
persoonlijke luxe aan hun Speedster Turbo willen toevoegen. Drie
verschillende stereo radios met CD-speler, MP3 functie en integraal
navigatiesysteem zijn leverbaar; de twee top radios zijn inclusief
twee extra luidsprekers voorin. Ook leverbaar zijn onder andere
centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een op twee niveaus
instelbare voetensteun voor de passagier, roestvrijstalen
raamstijlbekleding met Turbo-inscriptie, geperforeerde remschijven en
het Touring pakket, dat bestaat uit zwarte matten met geluidsdempende
matten eronder. Voor Speedster Turbo eigenaren die van plan zijn om
het hele jaar door in hun open tweezitter rond te rijden, is een
lichtgewicht hardtop leverbaar. Dit maakt de extreme sportauto
standaard uitgevoerd met soft top geschikt voor alledaags rijplezier
in winter, voorjaar, zomer of herfst. Nieuwe, levensechte lakkleuren
die passen bij de zwarte, blauwe, rode of groene stoffen bekleding van
de soft-top zijn ook leverbaar. De prijs van de Speedster Turbo is
vastgesteld op 46.895,-