RVU
Kwaliteit van het onderwijs rvu///themamaand maart 2003
VANAF 24 FEBRUARI OP 747AM, NEDERLAND 3 EN RVU.NL
Het Nederlands onderwijs bevindt zich in een crisis. Althans, daar lijkt het op. De maatschappelijke ontwikkelingen vergen grote aanpassingen van scholen. Mensen worden steeds individualistischer en kiezen meer voor louter persoonlijke belangen.
Leerlingen die voorheen naar het speciaal onderwijs gingen, worden nu
zoveel mogelijk opgevangen op een gewone school. De samenleving is
multicultureel geworden, leerlingen uit zeer verschillende
levenssferen komen samen in één klas.
Het is aan de leraar daar een geheel van te maken waarin leerlingen
optimaal functioneren en presteren en het is aan de schoolleiding om
daar de randvoorwaarden voor te scheppen. Daarnaast gaat
godsdienstonderwijs een grotere rol spelen, gezien de belangstelling
voor o.m. de Islamitische scholen.
Aan idealen ontbrak het in het onderwijs nooit. Kijk naar alle
onderwijsvernieuwingsplannen die er de laatste decennia zijn geweest.
Al die plannen vroegen steeds weer nieuwe kwaliteiten: van alwetende
onderwijzer naar sturende groepsbegeleider, van schoolhoofd naar
onderwijsmanager. Met soms chaos tot gevolg.
Er komen steeds weer nieuwe eisen van Het Ministerie, er komen ook
nieuwe eisen van de ouders. De school moet zich naast goed onderwijs
ook nog bezig houden met naschoolse opvang, warme maaltijden en
buitenschoolse activiteiten. Maar een leraar heeft zijn handen al vol
aan waar hij voor is opgeleid, wereldoriëntatie doen, rekenen aanleren
of gymles geven.
Er wordt veel geklaagd over het onderwijs in Nederland: te grote
klassen, het onderscheid tussen zwarte en witte scholen, te weinig
plek in de school voor nieuwe ontwikkelingen en de slechte staat van
de schoolgebouwen en meubilair. Maar het alles overheersende probleem
is het lerarentekort. Hoe staat het onderwijs er nu voor? Wat is het
antwoord op deze crisis van scholen, van onderwijswetenschappers en
beleidsmakers. Hoe staat het met de kwaliteit van het onderwijs? Is
het nog mogelijk om die op een aanvaardbaar niveau te houden of biedt
de crisis juist kansen voor nieuwe mogelijkheden om het onderwijs van
een heel andere kant benaderen? In maart 2003 gaat de RVU op zoek naar
de kwaliteit van het onderwijs in Nederland.
Eindredactie: Vincent van Merwijk.
---
Brochure DE KRACHT VOOR DE KLAS
`De kracht voor de klas' is de publicatie bij de programma's in de RVU
Themamaand `Kwaliteit van het onderwijs'. Over onderwijsvernieuwingen
en de invloed daarvan op de rol van de leerkracht.
Zowel in het basis- als in het voortgezet onderwijs wordt steeds meer waarde gehecht aan de zelfwerkzaamheid van kinderen. Er wordt minder klassikaal lesgegeven en steeds meer aan individuele begeleiding gedaan. Leerlingen worden meer betrokken bij de inrichting van het onderwijs. Wat wordt er van de leerkracht verwacht en is hij of zij wel toegerust op die andere invulling van het vak? En hebben leerkrachten en leerlingen baat bij deze nieuwe manieren van werken?
De tekst schetst de ontwikkelingen in het onderwijs van na de oorlog
en de invloed daarvan op het vak van leerkracht. Interviews met
leerkrachten/begeleiders bij basisscholen en scholen in het voortgezet
onderwijs geven een beeld van `het nieuwe lesgeven'. Bij basisschool
Iederwijs in Schoonhoven laten de begeleiders zich leiden door de
interesses en de wensen van de kinderen. In het voortgezet onderwijs
vallen experimenten op als Slash/21, een school in Lichtenvoorde
zonder huiswerk, zonder klaslokalen en zonder lesroosters. De tekst is
met foto's geïllustreerd en besluit met verwijzingen naar relevante
adressen en websites (32 pagina's).
De publicatie is te bestellen door EUR5,- over te maken op
postbankrekening 66888 van de RVU in Hilversum, onder vermelding van
'Leerkracht'.
PROGRAMMA'S:
Hoe was het op school?
Voor de themamaand onderwijs duikt rvu.nl in de geschiedenis van het
onderwijs in Nederland: vanaf de Middeleeuwen tot nu. Met extra
aandacht voor de schoolvernieuwers van begin 20e eeuw. Online vanaf 1
maart.
Leraar-Wannabe-Game
Speel het spel en kijk of je geschikt bent om voor de klas te staan.
Bekijk hier de promo en The making of... van de Leraar-Wannabe-Show:
Promo
(QuickTime - 1,1 MB)
The making of
(QuickTime - 3,2 MB) Programmamakers: Studenten HKU
Programma's op radio en televisie