Strafrecht op maat voor probleemwijken
Dittrich (D66): "Maak veiligheid zaak van de buurt"
Gemeenten moeten vergaande bevoegdheden krijgen om de veiligheid in probleembuurten te vergroten. D66 wil de mogelijkheid creëren van "strafrecht op maat", waarbij de buurt zelf verantwoordelijk is voor de maatregelen die worden genomen. D66 wil de wet zodanig wijzigen dat gemeenteraden, deelraden of wijkraden een stem krijgen.
Dittrich: 'De veiligheidsproblemen in Amsterdam zijn heel anders dan die in
Vlissingen, en de Bijlmer is weer een heel ander geval dan Amsterdam-Zuid.
Den Haag beslist steeds over maatregelen die voor heel Nederland gelden.
Maar een algemene identificatieplicht in een veilige buurt heeft geen enkele
meerwaarde. D66 wil daarom de gemeenteraad in samenspraak met de bewoners
laten beslissen in welke buurten een verzwaard regime geldt, en voor hoe
lang. Ik kan mij voorstellen dat de mensen in het Haagse Laakkwartier of de
Rotterdamse Millinixbuurt voor strengere maatregelen zouden kiezen om hun
wijk weer veilig te maken'.
Volgens Dittrich hebben overlast- en veiligheidsproblemen de neiging zich in
bepaalde wijken te concentreren. In deze buurten zijn soms vergaande
maatregelen nodig om de negatieve spiraal te keren. Daarbij denkt Dittrich
onder meer aan nieuwe politiebevoegdheden als preventief fouilleren en
invoering van een algemene identificatieplicht. D66 vindt dat een harder
regime altijd gepaard moet gaan met betere opvang en begeleiding van
bijvoorbeeld verslaafde criminelen. Ook moet de rechter de verzwaring van
het veiligheidsregime kunnen toetsen.
D66 wil daarnaast de informatie-uitwisseling tussen hulpverleningsinstanties
en de politie verbeteren. Dittrich: 'In sommige gevallen komt dit doordat de
privacywetgeving in de weg zit. Daar moeten de knelpunten worden weggenomen.
In veel gevallen interpreteren hulpverleningsinstanties de bestaande
wetgeving echter te strak, waardoor er geen sprake is van een goede
communicatie. Er mag vaak meer dan hulpverleners denken. Hier is echt een
wereld te winnen'.