Laatste Nieuws
De Unie oriënteert zich op beroepsgoederenvervoer
Houten, 24 februari 2003 - De Unie wil nog steeds een rol spelen in de
sector beroepsgoederenvervoer en onderzoekt de mogelijkheden om via
een pilot in de sector met een serieuze onderneming met reguliere
partijen een vernieuwende ondernemings-CAO af te sluiten. In deze
oriëntatie staat het onderzoek naar de ontwikkelingen in de sector
centraal.
De Unie heeft in haar arbeidsvoorwaardenbeleid het begrip maatwerk als
leidend voor het handelen staan. Maatwerk betekent vooral inzicht in
de situatie van het bedrijf of de bedrijfstak bestaat.
Arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden dienen zich met inachtneming
van de positie en belangen van de partijen in het bedrijf of
bedrijfstak te richten op dit inzicht. De Unie De Unie
kijkt met zorgvuldigheid naar deze sector voordat ze handelt. Hoe zit
het met HRM-beleid van een transport onderneming? Wat is de positie
van De Unie? En is de onderneming veranderingsgezind?
In het beroepsgoederenvervoer bespeurt De Unie op het vlak van de
arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden twee essentiële tendensen,
die om een gepaste reactie vragen.
1. De bedrijfstak beroepsgoederenvervoer kenmerkt zich door zeer
uiteenlopende bedrijfsactiviteiten en posities en functies van
werknemers daarin. Bedrijven en werknemers vragen om
arbeidsvoorwaarden die recht doen aan de diversiteit.
2. Er is een toenemende behoefte om de vaak zeer ingewikkelde
regelgeving makkelijker en meer toegankelijk te maken. Die behoefte is
er zowel aan de kant van de werkgevers als aan werknemerskant. De
regelgeving moet voor eenieder helder en toetsbaar zijn.
De Unie wil door middel van maatwerk aan deze gesignaleerde tendensen
tegemoet komen. Dat willen we onder andere bereiken door:
* werkgevers en werknemers op decentraal niveau zoveel mogelijk
ruimte te geven om concrete afspraken over arbeidsvoorwaarden te
maken. De CAO verschaft werkgevers en werknemers op decentraal
niveau instrumenten om die afspraken te maken. Aandachtspunt
daarbij is de gelijkwaardigheid in zeggenschap over de te maken
afspraken.
* invoering van een meerkeuze-CAO (CAO-a-la-Carte), waardoor de
werknemer beter in staat is werk en privé op elkaar af te stemmen.
* vereenvoudiging van de urenberekening en loonberekening.
* arbeidsomstandigheden, preventie ziekteverzuim en bevordering
gezondheid is een hoeksteen in ons beleid. Daar ligt ook één van
de beoordelingscriteria voor de gelijkwaardigheid in zeggenschap
bij het maken van arbeidsvoorwaardelijke decentrale afspraken.
De Unie wil haar visie zo breed mogelijk in de bedrijfstak
gerealiseerd zien. We willen dat bij voorkeur doen met onze
(kader-)leden, de andere vakbonden in deze sector en
ondernemingsraden. We zullen echter actief blijven inspelen op de
mogelijkheden die zich voordoen om onze visie in praktijk te kunnen
realiseren.
Vakbond De Unie is inmiddels gestopt met de samenwerking met de
Haarlemse jurist Han Vallenduuk om ondernemings-cao's in het
beroepsgoederenvervoer af te sluiten. De Unie en Vallenduuk zaten als
het om inhoud en tijd gaat, niet op een lijn.
Vakbond De Unie is in de sector beroepsgoederenvervoer in twee jaar
tijd gestegen van 200 tot 1000 leden. De Unie is met 96.000 leden de
tweede vakbond in de marktsector.
* Artikel uit Het Financieele Dagblad van 24 februari 2003
* Intropagina beroepsgoederenvervoer
maandag, 24 februari 2003