Voedingscentrum
Groente- en Fruithandel in actie voor Voedingscentrum

500 detaillisten verspreiden 150.000 informatiepakketten

26 februari

Na Wijs met groenten - de actie van het Voedingscentrum om de Nederlanders bewust te maken van het belang van een dagelijkse consumptie van 2 ons groente en 2 keer fruit gaan vanaf vandaag circa 500 zelfstandige groente- en fruitdetaillisten maar liefst 150.000 gratis actiepakketten onder hun klanten verspreiden. Deze pakketten bestaan uit De Groentewijzer en het informatieleaflet Wijs Met Groenten.

Groente en fruit zijn een rijke bron voor vitamines, mineralen en andere voor de gezondheid waardevolle stoffen zoals anti-oxidanten, flavonoïden, carotenoïden en vezels. Het Voedingscentrum benadrukt opnieuw hoe belangrijk het is om dagelijks twee ons groente en twee keer fruit te eten en daarbij volop te variëren. Dat deze boodschap niet vaak genoeg herhaald kan worden, blijkt uit de Voedsel Consumptiepeilingen: de Nederlanders halen gemiddeld de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden groente en fruit bij lange na niet! Integendeel, de teller stopt al bij 123 gram groente en 105 gram fruit per dag. Het lijkt er dus op dat de Nederlanders zich wel bewust zijn van het belang van het eten van groente en fruit, maar zij gedragen zich er nog niet naar. Van bewustwording tot gedragsverandering is blijkbaar een zaak van lange adem!

Doelgerichte communicatie met gratis Groentewijzer en informatieleaflet
Om de aanbevolen hoeveelheid van twee ons groente en twee keer fruit doelgericht en prikkelend onder de aandacht van de consument te brengen, gaat het Voedingscentrum de Nederlander precies dáár raken waar de kans op aandacht, acceptatie en actie het grootst is: in de winkel van de groenteman! Met de vervolgactie blijft het Voedingscentrum de Nederlanders verleiden meer groente en fruit te eten. Tegelijk geeft het Voedingscentrum aanvullende informatie over de gezondheids- en veiligheidsaspecten die met name voor het bewaren en bereiden van belang zijn. De deelnemende groente- en fruitdetaillisten zorgen dat hun klanten de gratis Groentewijzer ontvangen. Op deze geplastificeerde kaart staan allerlei wetenswaardigheden over groente en fruit zoals de voedingswaarde, maar ook adviezen over de bewaar- en kooktijd. Op het informatieleaflet vindt de consument nuttige tips en de groente- en fruittest waarmee men zelf kan bepalen of men genoeg groente en fruit eet.

AGF-Detaillist als 'natuurlijk' distributiekanaal Het Voedingscentrum heeft in de groente- en fruitdetaillist een 'natuurlijk' distributiekanaal gevonden. Waar deze immers allang als 'informatieverstrekker in de winkel' een grote rol speelde, zorgt het Voedingscentrum met de Groentewijzer en het informatieleaflet dat alle relevante informatie nu ook thuis bij de consument een vaste plek krijgt.