Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Mogelijk misbruik van particuliere premiegelden

De Voorzitter van de Tweede
Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

DBO-K-U-2359664

26 februari 2003

Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de Kamerleden Halsema en Vendrik (Groen Links) over mogelijk misbruik van particuliere premiegelden (2020306110).

De Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,

mr. A.J. de Geus

Mogelijk misbruik van particuliere premiegelden 1. Mogelijk misbruik van particuliere premiegelden

Antwoorden op kamervragen van de Kamerleden Halsema en Vendrik over mogelijk misbruik van particuliere premiegelden (2020306110).

1.
Kent u het artikel `Misbruik van zorgpremies' (De Telegraaf, 21 januari 2003)

1.
Ja.

2.
Hoe beoordeelt u de stelling van de vakcentrales CNV en Unie MHP dat de stijging van de particuliere ziektekostenpremie dit jaar slechts voor een deel door de hogere kosten kan worden verklaard?

2.
In de ramingen is rekening gehouden met een gemiddelde premiestijging die de lastenont- wikkeling volgt. Verzekeraars zullen bij de vaststelling van hun premie naast de lastenont- wikkeling, ook rekening houden met toekomstige ontwikkelingen, nieuwe voorschriften van de Pensioen- en Verzekeringskamer, in voorgaande jaren geboekte resultaten en hun beleg- gingsresultaten. In de MEV 2003 is op pagina 117 deze mogelijkheid expliciet genoemd. Verzekeraars moeten rekening houden met alle genoemde factoren. De continuïteit van het verzekeringsbedrijf is van groot belang. De verzekerde moet zekerheid hebben dat hij verze- kerd is en blijft.

3.
Hoe beoordeelt u het vermoeden van de vakcentrales dat de premieverhoging door de ver- zekeraars wordt gebruikt om reserves op te bouwen voor de geplande invoering van een nieuwe basisverzekering?

3.
De vaststelling van de premie voor een particuliere ziektekostenverzekering is een verant- woordelijkheid van de particuliere verzekeraars. Zoals ik in antwoord op vraag 2 al heb aan- gegeven spelen daarbij vele factoren een rol. Ik heb geen aanwijzingen dat verzekeraars hun premies verhoogd hebben in verband met de invoering van het nieuwe zorgstelsel.

4.
Ziet u een probleem voor de particuliere zorgverzekeraars als het basispakket uitgebreider is dan het gemiddelde particuliere pakket vanwege de eisen die de Pensioen- en Verzekerings- kamer (PVK) stelt aan de verzekeraars die de nieuwe ziektekostenverzekering gaan uitvoe- ren?

4.
Particuliere verzekeraars maken hun bedrijf van het dekken van verzekeringsrisico's en bren- gen daarvoor premies in rekening. De vraag of zij die risico's financieel kunnen dragen is een verantwoordelijkheid van verzekeraars zelf. De Pensioen- & Verzekeringskamer stelt op basis van de geldende wetgeving financiële eisen aan de soliditeit van particuliere verzekeraars. Indien voor verzekeraars de risico's die zij op zich hebben genomen wijzigen, bijvoorbeeld door wijzigingen in polisvoorwaarden of in de verzekerde populatie, dienen zij hier rekening mee te houden. De Pensioen- & Verzekeringskamer ziet er op toe dat de financiële solidi- teit voldoende blijft.
Particuliere ziektekostenverzekeringen worden grotendeels op omslagbasis gefinancierd, wat betekent dat de lopende uitgaven goeddeels gefinancierd worden uit de lopende premie- inkomsten. Een uitgebreider basispakket zal waarschijnlijk dan ook invloed hebben op de

2

vereiste premie. Er van uitgaande dat de premie in voldoende mate wordt aangepast, zou uitbreiding van de dekking geen bijzonder probleem moeten vormen.

5.
Kunt u inzicht geven in de kostenontwikkeling van de particuliere verzekeringen en deze afzetten tegen de stijgingen in de premies?
5.
In de kosten- en premieontwikkeling is de particuliere markt heb ik geen inzicht. Wel weet ik dat het premiebeleid per verzekeraar verschillend is. Sommige verzekeraars hebben een be- leid waarbij de premiestijging gelijkmatig is en anderen laten hun premie veel directer beïn- vloeden door recente ontwikkelingen.

6.
Kunt u tevens inzicht geven in de ontwikkeling van de financiële reserves van de zorgverze- keraars over de afgelopen 10 jaar?

6.
Ik heb de Pensioen en Verzekeringskamer verzocht deze gegevens alsnog beschikbaar te krijgen.

7.
Hoe is het toezicht op de zorgverzekeraars nu geregeld?

7.
Het toezicht op particuliere zorgverzekeraars door de Pensioen- & Verzekeringskamer is ge- regeld in de Wet toezicht verzekeringsbedrijf 1993 (Wtv 1993).

8.
Hoe waardeert u het voorstel van de Unie MHP om in regels vast te leggen hoe verzekeraars verantwoording af moeten leggen over grote premiestijgingen?

8.
Voor zover mij bekend, informeren ziektekostenverzekeraars hun verzekerden in het alge- meen tijdig en op duidelijke wijze over voorgenomen premie-aanpassingen en geven zij daar- bij tevens de redenen aan voor deze wijzigingen. Uit het aangehaalde krantenartikel is niet duidelijk hoe het voorstel van de Unie MHP om in regels vast te leggen hoe verzekeraars grote premiestijgingen zouden moeten verantwoorden, tot verbetering in deze transparantie zou moeten leiden.
Particuliere verzekeraars zijn op grond van de Wtv 1993 vrij in het vaststellen van hun pre- mies en wijzigingen daarin. Bij de keuze voor een particuliere verzekering kijken potentiële verzekerden naar de prijs-kwaliteitverhouding van de aangeboden verzekering. Onderlinge concurrentie genereert een prikkel voor doelmatige premiestelling en voorkomt buitensporige financiële reserves. Indien sprake zou zijn van onderling afgestemde gedragingen tot verho- ging van premies, kan dit een overtreding betekenen van de Mededingingswet.

9.
Hoe waardeert u het voorstel van het CNV om de PVK hier een grotere rol in te geven door een jaarlijkse rapportage?

9.
Aangezien de Pensioen- & Verzekeringskamer belast is met het bedrijfseconomisch toezicht op verzekeraars en in het kader daarvan kijkt naar de financiële stabiliteit van verzekeraars, kan zij geen rol spelen als door het CNV voorgesteld.