IG!

Ruim 60.000 personen willen beginnen in een beveiligingsfunctie

Ruim 60.000 personen die (op korte termijn) beschikbaar zijn voor een baan op de arbeidsmarkt, zijn primair geïnteresseerd in een beveiligingsfunctie. Het gaat hier onder andere om scholieren, WAOers, werkzoekenden en herintredende huisvrouwen/mannen. De resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek Kleur van de arbeidsmarkt van het onlangs opgerichte onderzoeksbureau de Intelligence group. Het bureau doet in opdracht van werkgevers, headhunters en uitgevers gedetailleerd arbeidsmarktonderzoek, bijvoorbeeld naar arbeidsmotieven, de redenen om van baan te veranderen of naar de aantrekkingskracht van branches. Uit een controle van de Stichting voor Economisch Onderzoek (SEO) van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat het onderzoek representatief is voor de gehele Nederlandse beroepsbevolking.
Naast de Kleur van de arbeidsmarkt doet de Intelligence Group onder bijna 20duizend Nederlanders een onderzoek naar hun oriëntatiegedrag als ze op zoek gaan naar een baan. Hierin zijn onder de naam Media Matrix ongeveer 500 dagbladen en tijdschriften, internetsites, headhunters en uitzendbureaus meegenomen.

Uit het onderzoek Kleur van de arbeidsmarkt blijkt dat 1.7% van de .niet werkzamen. (o.a. scholieren/studenten, huisvrouwen/mannen, WAO-ers en werklozen) willen werken in een beveiligingsfunctie. Op basis van projectiecijfers komt dit neer op ruim 60.000 personen. Nader gekeken binnen de groep niet-werkzamen zijn relatief veel WAO-ers (4%) die aan de slag willen in een beveiligingsfunctie.

Opvallend van deze potentiële groep beveiligingsfunctionarissen zijn o.a. dat zij bepaalde werkgeversaspecten belangrijker vinden dan de gemiddelde Nederlander. Werksfeer is relatief onbelangrijk, een vast contract en opleidingsmogelijkheden scoren echter onderscheidend hoog evenals de 'grootte van het bedrijf'. Met betrekking tot arbeidsvoorwaarden zijn vooral vergoedingen voor gemaakte reiskosten en overuren belangrijker in vergelijking met de Nederlandse beroepsbevolking.

Om dit arbeidspotentieel optimaal te benaderen is met een mix van media (print en internet) en arbeidsmarktintermediairs. Zo scoren onder andere het CWI, werk.nl en uitzendbureau.s hoog.

Noote voor de redactie

De Intelligence Group doet onderzoek en levert advies op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en mediagebruik.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met

Intelligence Group
T: 010-2842026
M: 06-48337283
F: 010-2842027
E: info@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl

27 feb 03 11:25