IG!
Ruim 60.000 personen willen beginnen in een beveiligingsfunctie
Ruim 60.000 personen die (op korte termijn) beschikbaar zijn voor een
baan op de arbeidsmarkt, zijn primair geïnteresseerd in een
beveiligingsfunctie. Het gaat hier onder andere om scholieren, WAOers,
werkzoekenden en herintredende huisvrouwen/mannen.
De resultaten zijn afkomstig uit het onderzoek Kleur van de
arbeidsmarkt van het onlangs opgerichte onderzoeksbureau de
Intelligence group. Het bureau doet in opdracht van werkgevers,
headhunters en uitgevers gedetailleerd arbeidsmarktonderzoek,
bijvoorbeeld naar arbeidsmotieven, de redenen om van baan te
veranderen of naar de aantrekkingskracht van branches. Uit een
controle van de Stichting voor Economisch Onderzoek (SEO) van de
Universiteit van Amsterdam blijkt dat het onderzoek representatief is
voor de gehele Nederlandse beroepsbevolking.
Naast de Kleur van de arbeidsmarkt doet de Intelligence Group onder
bijna 20duizend Nederlanders een onderzoek naar hun oriëntatiegedrag
als ze op zoek gaan naar een baan. Hierin zijn onder de naam Media
Matrix ongeveer 500 dagbladen en tijdschriften, internetsites,
headhunters en uitzendbureaus meegenomen.
Uit het onderzoek Kleur van de arbeidsmarkt blijkt dat 1.7% van de
.niet werkzamen. (o.a. scholieren/studenten, huisvrouwen/mannen,
WAO-ers en werklozen) willen werken in een beveiligingsfunctie. Op
basis van projectiecijfers komt dit neer op ruim 60.000 personen.
Nader gekeken binnen de groep niet-werkzamen zijn relatief veel
WAO-ers (4%) die aan de slag willen in een beveiligingsfunctie.
Opvallend van deze potentiële groep beveiligingsfunctionarissen zijn
o.a. dat zij bepaalde werkgeversaspecten belangrijker vinden dan de
gemiddelde Nederlander. Werksfeer is relatief onbelangrijk, een vast
contract en opleidingsmogelijkheden scoren echter onderscheidend hoog
evenals de 'grootte van het bedrijf'. Met betrekking tot
arbeidsvoorwaarden zijn vooral vergoedingen voor gemaakte reiskosten
en overuren belangrijker in vergelijking met de Nederlandse
beroepsbevolking.
Om dit arbeidspotentieel optimaal te benaderen is met een mix van
media (print en internet) en arbeidsmarktintermediairs. Zo scoren
onder andere het CWI, werk.nl en uitzendbureau.s hoog.
Noote voor de redactie
De Intelligence Group doet onderzoek en levert advies op het gebied
van arbeidsmarktcommunicatie en mediagebruik.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Intelligence Group
T: 010-2842026
M: 06-48337283
F: 010-2842027
E: info@intelligence-group.nl
www.intelligence-group.nl
27 feb 03 11:25