Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Consumentenorganisaties constateren: de komende jaren geen verbetering voor treinreizigers

De consumentenorganisaties in het LOCOV zijn teleurgesteld over de plannen van de NS voor de dienstregeling van 2004. Over twee nieuwe verbindingen, de Hemboog en de Gooiboog, gaan maar weinig treinen rijden. Per saldo gaat de treinreiziger er in de komende jaren amper op vooruit, zo blijkt uit de reactie van de NS op het advies dat de consumentenorganisaties over de dienstregelingsvoorstellen hadden uitgebracht. Er blijken twee belangrijke belemmeringen te zijn om meer treinen te laten rijden: het tekort aan ruimte op het spoor en het gebrek aan ambitie bij de NS om treindiensten aan te bieden die men onrendabel acht. De Consumentenbond, Ouderenbonden CSO, Chronisch zieken en Gehandicaptenraad, Fietsersbond, ANWB en Reizigersvereniging ROVER maken zich hier grote zorgen over. Door de groeiende mobiliteitsproblemen zal de behoefte aan méér en beter treinvervoer de komende jaren immers alleen maar toenemen. Ook vinden de consumentenorganisaties dat de zo dringend gewenste ontsluiting van VINEX-locaties onvoldoende van de grond komt.

Uiteraard vallen er ook positieve zaken te constateren. Volgens de voorstellen van de NS zullen in 2004 ongeveer 3 procent meer treinkilometers worden aangeboden. Delft wordt weer bediend door Intercitytreinen, en Rotterdam Blaak weer door sneltreinen. Er komen meer snelle verbindingen tussen Schagen, Alkmaar en Amsterdam. Maar dat alles is te weinig om aan de grote vraag van reizigers om meer treinen te voldoen. Op verschillende plaatsen in het net blijven frequenties te laag, en wordt niets gedaan aan de slechte overstappen. De stations Castricum en Heiloo zien de bediening er op achteruit gaan, en tussen Schiphol en Den Haag, en tussen Utrecht en Eindhoven zouden meer treinen moeten worden ingelegd ter ontlasting van de nu overvolle treinen.

De NS constateert dat de infrastructuur beperkingen oplegt bij het realiseren van de noodzakelijke groei. Aan de andere kant wordt nieuw aangelegde infrastructuur nauwelijks benut: de nieuwe Hemboog (van Zaandam naar Schiphol) en Gooiboog (van Almere naar Naarden-Bussum) worden beide slechts een keer per uur bereden; alleen op de Gooiboog zullen in de spits enkele extra treinen worden ingezet.

Het is op zich een goede zaak dat het Vinex-station Utrecht Terwijde wordt bediend, maar feitelijk is hier sprake van een nooddienstregeling, die maar weinig vervoersmogelijkheden biedt en die tot grote kwetsbaarheid van de treindienst tussen Utrecht en Gouda leidt. Dit valt toe te schrijven aan het ontbreken van voldoende mogelijkheden om treinen elkaar onderweg te laten inhalen. Overbelaste sporen tussen Tilburg en Breda zijn er de oorzaak van dat de bediening van het nieuwe station Tilburg Reeshof nog steeds onzeker is. Het in 2004 nog niet bedienen van de haltes Leidschenveen, Ypenburg en Helmond Brandevoort vinden de consumentenorganisaties teleurstellend omdat daar al veel mensen wonen en het spoor aanwezig is.

Amersfoort, 27 februari 2003

---