Stichting Kijkonderzoek (SKO)

P E R S B E R I C H T

Amstelveen, 27 . februari 2003

Gastkijken opgenomen in doelgroepen van het kijkonderzoek

Vanaf 1 april gaat de Stichting KijkOnderzoek (SKO) de kijkcijfers op drie verschillende manieren presenteren: een basiskijkcijfer dat het reguliere kijkgedrag van de panelleden 'thuis' aangeeft, een extrakijkcijfer dat het kijkgedrag van panelleden bij 'anderen thuis' weerspiegelt en een totaalkijkcijfer dat het basiskijkgedrag plus het extrakijkgedrag weergeeft.

SKO heeft tot nu toe het basiskijkgedrag gerapporteerd. Op de website (www.kijkonderzoek.nl) en in de publieksvoorlichting rapporteert SKO vanaf
1 april het totaalkijkgedrag.

De Publieke Omroep verdisconteert het gastkijkgedrag al jaren in zijn kijkcijfers. Het kijkgedrag van gasten is altijd gemeten, maar de markt wilde meer nuances. Inmiddels staan bij alle panelleden nieuwe meters die het kijkgedrag van gasten beter en gedetailleerder kunnen meten. In samenwerking met Intomart is gezocht naar een methodiek waarmee alle kenmerken en het kijkgedrag van gasten kunnen worden toegevoegd aan de kijkcijfers. Die nieuwe methodiek is operationeel vanaf 1 april.

Uit analyse blijkt dat het gastkijkgedrag een eigen, specifiek profiel heeft. De resultaten van deze studie presenteert SKO op 12 maart a.s. in een bijeenkomst met haar gebruikers.