UvA Agenda

Hogere oplages van regionale dagbladen door marketingactiviteiten
vrijdag 28 februari 12.00 uur

Promotie Communicatiewetenschap
Constanze Hess behandelt de marketinginspanningen van regionale dagbladen in Nederland en Duitsland. Zij laat zien dat regionale dagbladbedrijven talrijke marketingstrategieën inzetten en hiermee niet of nauwelijks verschillen van andere ondernemingen. De marketingoriëntatie binnen uitgeverijorganisaties vertoont echter vaak nog een aantal tekortkomingen, met name een beperkte mate van marketingstrategisch denken door de redacties en een gebrek aan systematische, strategische planning. Hess toont aan dat de marketingactiviteiten van de onderzochte dagbladen over het algemeen een positieve invloed hebben gehad op de oplage. Vooral een marketinggeoriënteerde organisatievorm, een systematische marketingplanning, diversificatieactiviteiten en een lokale positionering komen uit het onderzoek als succesbevorderend naar voren. Mw. C. Hess: Determinanten im Lesermarketing regionaler Tageszeitungen in Deutschland und den Niederlanden. Promotor is prof. dr. K. Schönbach.

Nadere inlichtingen kunt u krijgen via UvA Persvoorlichting, telefoon: 020-525 2695 of e-mail: persvoorlichting@bdu.uva.nl. Voor vragen over plechtigheden Geneeskunde kunt u contact opnemen met AMC voorlichting, telefoon: 020-566 2929.