Nieuwe dimensie in sportsponsoring: Zeilteam Karsenbarg/Heemskerk gebruikt Business Intelligence op weg naar Olympisch Goud

Software vergroot kansen op Olympisch Zeilgoud

28 februari 2003 Vandaag maakt SAS Nederland op de HISWA 2003 bekend dat SAS tot en met de Olympische Spelen van Athene in 2004 hoofdsponsor is van Team Karsenbarg/Heemskerk, een serieuze Nederlandse kanshebber op Olympisch Goud in de Tornado Zeilklasse. SAS levert haar business intelligence software aan het team en documenteert en analyseert zeilmaterialen, wedstrijdomstandigheden en scenario s om Sven Karsenbarg en Mischa Heemskerk voor en na de wedstrijden in hun wedstrijdbeslissingen te ondersteunen.

SAS en Karsenbarg/Heemskerk laten met deze deal zien dat er wel degelijk nog toegevoegde waarde in sportsponsoring zit. Dankzij deze samenwerking is "Ned111" (het internationale startnummer van Karsenbarg/Heemskerk) in staat zich op meerdere vlakken te onderscheiden van andere zeilteams. Mischa Heemskerk: "SAS biedt ons een belangrijk onderscheidend vermogen ten opzichte van onze directe concurrenten; de software helpt ons met het vastleggen van onze materiaalkeuze, analyses van weersomstandigheden in combinatie met de verschillende internationale parkoersen, maar ook met analyses van onze wedstrijden. Informatie die we voorheen in ons hoofd moesten opslaan, wordt nu voor ons voorbereid. Dat maakt het makkelijker te beslissen hoe we een race ingaan. Deze details kunnen in topsport net het verschil betekenen tussen een Olympische medaille of verlies. We verwachten er veel van."

Tornadoklasse en topmanagement
Voor SAS is het gebruik van Business Intelligence in de sport niet vreemd. Ook bij de Special Olympics wordt gebruik gemaakt van SAS software en bovendien zijn er veel overeenkomsten tussen topbedrijfsleven en topsport. Bob van Dulken, Managing Director van SAS: "Onze business intelligence software is voor bedrijven gemaakt. Wij helpen topmanagers beter te beslissen op het kruispunt van kennis en durf. Dat is in de supersnelle tornadoklasse net zo. Snel beslissen, maar als het even kan, wel met de hulp van een grondige analyse. Daarnaast is SAS marktleider en verbinden we onze naam niet zomaar aan een team. Sven en Mischa zijn kanshebber op Olympisch Goud. Zij boden SAS de mogelijkheid daar een inhoudelijke rol in te spelen."

In de sportwereld is met enige verbazing gereageerd op de samenwerking. Henk Gemser die recentelijk de KNWV verliet omdat de bond er naar zijn mening onvoldoende in slaagde de sporters van de middelen te voorzien om topsport te bedrijven - over deze onverwachte samenwerking: "Het is prachtig dat Karsenbarg en Heemskerk in SAS een sponsor hebben gevonden om hun campagne naar goud in Athene mogelijk te maken. Nu kunnen ze zich vol richten op de Olympische kwalificatiewedstrijden dit jaar. Dit zou voor meer zeilteams absoluut noodzakelijk zijn. Dat een dergelijke samenwerking dan zelfs inhoudt dat deze jongens ook op technisch gebied een voorsprong nemen is een uitstekende ontwikkeling." Sven Karsenbarg licht tenslotte toe: "Wij zijn uitermate blij met dit partnership met SAS. Onze enige zorg is nu nog slechts Athene halen en daar voor goud gaan."

Over Ned111 en Olympische Spelen
Sven Karsenbarg (39) en Mischa Heemskerk (29) varen sinds begin 2001 samen in de Olympische Tornado (catamaran) klasse met als doel het behalen van Olympisch Goud tijdens de spelen van 2004 in Athene. Beide zeilers hebben ruim 20 jaar catamaran wedstrijdervaring en diverse Europese en Wereldtitels op zak. De inmiddels full time zeilers hebben hun maatschappelijke carrihre onderbroken voor de Olympische droom. Dat het team potentie heeft blijkt uit de 3e en 7e plek op respectievelijk het Europees en Wereld kampioenschap van 2002 en een overwinning op een prestigieus wereldtoernooi in Miami begin Februari 2003. Inmiddels zijn ze opgeklommen naar de 7e plaats op de wereldranglijst. Kijk voor meer informatie op www.ned111.nl

Over SAS
SAS is wereldwijd de grootste, niet-beursgenoteerde softwareleverancier en marktleider in strategisch beslissingsondersteunende software: Business Intelligence. Door deze software weten beslissers wat er binnen het bedrijf gebeurt, beschikken zij snel over betrouwbare en actuele informatie en kunnen daardoor gefundeerde beslissingen nemen. Relaties binnen een organisatie en met klanten en toeleveranciers worden versterkt. SAS is de enige verkoper die datawarehousing, analytische en traditionele BI-toepassingen volledig integreert. SAS is opgericht in 1976 en is sinds 1986 actief in Nederland. Wereldwijd gebruiken meer dan 39.000 bedrijven, overheidsorganisaties en universiteiten de software van SAS, 90% van de Fortune 500 bedrijven zijn klant van SAS. Al meer dan 25 jaar geeft SAS de klanten over de gehele wereld The Power to Know.. Bezoek voor meer informatie: www.sas.com/nl .

Contactgegevens (