AutoRai
28-2-2003
Suzuki introduceert Ignis Sport
Op de Autosalon van Genève schittert de Suzuki Ignis Sport als
wereldprimeur. Deze sportief gelijnde uitvoering heeft een krachtige
1.5-litermotor met een vermogen van 80 kW (109 pk). Voor het
dynamische uiterlijk heeft de Ignis Super 1600 model gestaan, het
wapen waarmee Suzuki strijdt in het Junior World Rally Championship
(JWRC).
De Ignis Sport past in de strategie die Suzuki heeft uitgezet voor de
toekomst. Dynamiek en sportiviteit staan daarin centraal. Het zijn
kenmerken die van meet af aan zijn vertaald in het design van de
Ignis. Deze stoer gelijnde compacte auto straalt flair uit en koppelt
daaraan een ruim en handig interieur.
Dat frisse uiterlijk en de sportieve daadkracht krijgen een extra
dimensie bij de Ignis Sport. Door de grote voor- en achterbumper en
door de uitgebouwde zijschermen heeft de Ignis Sport een krachtige
uitstraling. Ook de dorpelverbreders dragen daaraan bij. De auto oogt
laag en agressief en de zijskirts accentueren het dynamische weggedrag
van de Ignis.
De sportieve kuipstoelen voorin zijn door Suzuki in samenwerking met
stoelenfabrikant Recaro ontwikkeld. De strips in carbonfiber-patroon
op het instrumentenpaneel versterken de sportieve sfeer in de auto.
Dit subtiele detail, stammend uit de rallysport, is een lust voor het
oog.
Prestaties
De krachtige 1.5-liter-benzinemotor levert uitstekende prestaties. De
motor reageert scherp en direct op het gas, waardoor de Ignis Sport
gretig accelereert. De viercilinder krachtbron, met vier kleppen per
cilinder, levert zijn vermogen van 80 kW (109 pk) bij 6.500 toeren per
minuut. Hij bereikt zijn maximum koppel van 140 Nm bij 4.000 toeren.
Variabele kleptiming (VVT), een gemodificeerde nokkenas, een hoge
compressieverhouding en het speciaal gevormde inlaatspruitstuk zorgen
ervoor dat de motor een hoog koppel over een breed toerenbereik
levert. Het is mede daardoor dat de Ignis Sport een erg flitsend
karakter heeft. Zelfs het uitlaatgeluid klinkt opwindend en sportief.
Door de kort op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen gaat
schakelen snel.
Het onderstel is ten opzichte van de gewone Ignis met 20 millimeter
verlaagd. Aan de voorzijde is de spoorbreedte vergroot. De
schokdempers zijn krachtiger en tevens is er gebruikgemaakt van
sterkere veren. Dat past perfect bij het sportieve karakter van de
Ignis Sport, die als wereldprimeur tot de grote attracties van de
Autosalon van Genève kan worden gerekend.
Binnenkort gaat de Suzuki Ignis Sport in productie en wordt najaar
2003 leverbaar.