AutoRai

28-2-2003

Suzuki introduceert Ignis Sport

Op de Autosalon van Genève schittert de Suzuki Ignis Sport als wereldprimeur. Deze sportief gelijnde uitvoering heeft een krachtige 1.5-litermotor met een vermogen van 80 kW (109 pk). Voor het dynamische uiterlijk heeft de Ignis Super 1600 model gestaan, het wapen waarmee Suzuki strijdt in het Junior World Rally Championship (JWRC).

De Ignis Sport past in de strategie die Suzuki heeft uitgezet voor de toekomst. Dynamiek en sportiviteit staan daarin centraal. Het zijn kenmerken die van meet af aan zijn vertaald in het design van de Ignis. Deze stoer gelijnde compacte auto straalt flair uit en koppelt daaraan een ruim en handig interieur.

Dat frisse uiterlijk en de sportieve daadkracht krijgen een extra dimensie bij de Ignis Sport. Door de grote voor- en achterbumper en door de uitgebouwde zijschermen heeft de Ignis Sport een krachtige uitstraling. Ook de dorpelverbreders dragen daaraan bij. De auto oogt laag en agressief en de zijskirts accentueren het dynamische weggedrag van de Ignis.

De sportieve kuipstoelen voorin zijn door Suzuki in samenwerking met stoelenfabrikant Recaro ontwikkeld. De strips in carbonfiber-patroon op het instrumentenpaneel versterken de sportieve sfeer in de auto. Dit subtiele detail, stammend uit de rallysport, is een lust voor het oog.

Prestaties
De krachtige 1.5-liter-benzinemotor levert uitstekende prestaties. De motor reageert scherp en direct op het gas, waardoor de Ignis Sport gretig accelereert. De viercilinder krachtbron, met vier kleppen per cilinder, levert zijn vermogen van 80 kW (109 pk) bij 6.500 toeren per minuut. Hij bereikt zijn maximum koppel van 140 Nm bij 4.000 toeren.

Variabele kleptiming (VVT), een gemodificeerde nokkenas, een hoge compressieverhouding en het speciaal gevormde inlaatspruitstuk zorgen ervoor dat de motor een hoog koppel over een breed toerenbereik levert. Het is mede daardoor dat de Ignis Sport een erg flitsend karakter heeft. Zelfs het uitlaatgeluid klinkt opwindend en sportief. Door de kort op elkaar aansluitende overbrengingsverhoudingen gaat schakelen snel.

Het onderstel is ten opzichte van de gewone Ignis met 20 millimeter verlaagd. Aan de voorzijde is de spoorbreedte vergroot. De schokdempers zijn krachtiger en tevens is er gebruikgemaakt van sterkere veren. Dat past perfect bij het sportieve karakter van de Ignis Sport, die als wereldprimeur tot de grote attracties van de Autosalon van Genève kan worden gerekend.

Binnenkort gaat de Suzuki Ignis Sport in productie en wordt najaar 2003 leverbaar.