AutoRai

28-2-2003

Studiemodel Airflite beleeft werelddebuut in Genève

De 73e Salon International de lAuto in Genève markeert voor de Chrysler Group het werelddebuut van de Chrysler Airflite, een nieuw studiemodel met de styling van een coupé en de veelzijdige functionaliteit van een vijfdeurs hatchback.

De Chrysler Airflite verenigt eigenschappen van een kunstzinnig museumstuk met die van een persoonlijk vervoermiddel, met vloeiende en elegante lijnen en een creatief vormgegeven interieur dat even ruimtelijk als praktisch is. De Airflite combineert vorm en functie in een stijlvol en sportief voertuig dat is ontworpen voor het populairste marktsegment.

Verder toont Chrysler in Genève onder meer de vernieuwde Sebring en Sebring Cabrio. Beide modellen, vanaf medio april/mei leverbaar in Nederland, hebben een restyling ondergaan conform de identiteit van Chrysler. Met name het front werd aanzienlijk gewijzigd, met een grotere grille en nieuwe koplampunits.

De Chrysler Airflite is het ultieme voorbeeld van functioneel toegepaste kunst, aldus Trevor Creed, Senior Vice President Design, Chrysler Group. De auto is ontworpen voor functionaliteit in een even fraaie als opwindende verpakking die net zo elegant is als een willekeurige coupé.

De lange, schuin aflopende daklijn, het grote glasoppervlak en de totale vormgeving van het exterieur van de Airflite roepen dezelfde emotie op als de sportieve tweezits coupé Chrysler Crossfire. In de Airflite is daarnaast een groot aantal nieuwe ideeën verwezenlijkt, die zorgen voor ongekende mogelijkheden in dit segment.

Met de Airflite bewijst de Chrysler Group opnieuw dat het bedrijf zich sterk blijft concentreren op zaken als innovatie, toonaangevende ontwerpen en het verleggen van traditionele grenzen, aldus Creed. De unieke combinatie van functie en elegantie in de Airflite zorgen voor opwinding en een opvallende verschijning in een markt die over het algemeen als conservatief wordt aangemerkt.

Exterieur als voorbode van veelzijdige toekomst Voor het ontwerp van het exterieur van de Airflite werd designer Greg Howell onder meer geïnspireerd door het Chrysler Building; een bouwwerk uit het Art Deco-tijdperk dat al decennia lang de skyline van New York domineert. Het resultaat is een combinatie tussen een coupé en een sedan - een hatchback met vijf portieren en vier volwaardige zitplaatsen, een elegant voertuig dat een sterke verwantschap toont met unieke Amerikaanse architectuur.

Hoewel de Airflite nog in de conceptfase verkeert, is de auto een voorbode van de flexibiliteit en veelzijdigheid die toekomstige achterwielaangedreven personenautos van de Chrysler Group kenmerkt. De Airflite voegt daaraan een aantal unieke stylingeigenschappen toe, waaronder een nieuwe toepassing van de achterklep. De achterklep is een van de bepalende onderdelen van het voertuig, met ver naar voren geplaatste scharnieren om de toegang tot de bagageruimte te vergemakkelijken. Snijvlakken en overgangen tussen de verschillende delen van de carrosserie zijn zo vloeiend mogelijk gehouden, met even elegante als eenvoudige vormen. De achtersteven met eigenzinnig vormgegeven spatborden en de schuin aflopende daklijn zijn bepalend voor het aangezicht van de Airflite.

De voorzijde van de Airflite is een hernieuwde interpretatie van het gezicht van Chrysler. De karakteristieke grille, kenmerkende koplampen en het logo met de Chrysler-wing zorgen voor een expressief en atletisch uiterlijk. Dankzij de A-stijl met zilverkleurig accent en de omlijsting van de voorruit sluit het dakgedeelte naadloos aan bij de welvende motorkap en voorspatborden. De zevenspaaks aluminium wielen refereren direct aan de Chrysler Crossfire.

Natuurlijke sfeer in het interieur
In het interieur van de Airflite zijn elementen verwerkt die verwijzen naar de zeevaart, met creatief toegepaste materialen en elementen die als het ware in de ruimte drijven. De afzonderlijke componenten zorgen voor een open en elegant inzittendencompartiment waarin veel aandacht is besteed aan ergonomie. Met leder beklede stoelen versterken het natuurlijke gevoel in het interieur.

Het meest opvallende element in het interieur is de nadrukkelijk aanwezige middenconsole die voor- en achterkant met elkaar verbindt. De console lijkt als dragend deel een bindende factor van de carrosserie te zijn.

Het geborstelde aluminium van de middenconsole steekt fraai af bij de houten afwerking van de vloer, die op zijn beurt is afgewerkt met beschermstrips die eveneens worden vervaardigd van geborsteld aluminium en zo de vloer beschermen. Het open karakter wordt verder doorgevoerd in de drijvende componenten - stoelen, armsteunen en instrumentenpaneel , waardoor de inzittenden beschikken over veel bewegingsvrijheid. De vier onafhankelijke stoelen zijn bevestigd aan de middenconsole, waardoor meer open ruimte onder de passagiersstoelen ontstaat. De aan de deurpanelen bevestigde armsteunen dragen bij aan de ruimtelijkheid. De bijzondere vorm van het instrumentenpaneel en het met leder beklede stuurwiel vormen binnen de auto een kunstwerk op zich, dankzij eenvoudige en symmetrische vormen. Vakmanschap en oog voor detail schijnen door in onderdelen als de functionele bedieningsknoppen en de lederen accenten in terracotta op de middenconsole.