AutoRai
28-2-2003
Studiemodel Airflite beleeft werelddebuut in Genève
De 73e Salon International de lAuto in Genève markeert voor de
Chrysler Group het werelddebuut van de Chrysler Airflite, een nieuw
studiemodel met de styling van een coupé en de veelzijdige
functionaliteit van een vijfdeurs hatchback.
De Chrysler Airflite verenigt eigenschappen van een kunstzinnig
museumstuk met die van een persoonlijk vervoermiddel, met vloeiende en
elegante lijnen en een creatief vormgegeven interieur dat even
ruimtelijk als praktisch is. De Airflite combineert vorm en functie in
een stijlvol en sportief voertuig dat is ontworpen voor het
populairste marktsegment.
Verder toont Chrysler in Genève onder meer de vernieuwde Sebring en
Sebring Cabrio. Beide modellen, vanaf medio april/mei leverbaar in
Nederland, hebben een restyling ondergaan conform de identiteit van
Chrysler. Met name het front werd aanzienlijk gewijzigd, met een
grotere grille en nieuwe koplampunits.
De Chrysler Airflite is het ultieme voorbeeld van functioneel
toegepaste kunst, aldus Trevor Creed, Senior Vice President Design,
Chrysler Group. De auto is ontworpen voor functionaliteit in een even
fraaie als opwindende verpakking die net zo elegant is als een
willekeurige coupé.
De lange, schuin aflopende daklijn, het grote glasoppervlak en de
totale vormgeving van het exterieur van de Airflite roepen dezelfde
emotie op als de sportieve tweezits coupé Chrysler Crossfire. In de
Airflite is daarnaast een groot aantal nieuwe ideeën verwezenlijkt,
die zorgen voor ongekende mogelijkheden in dit segment.
Met de Airflite bewijst de Chrysler Group opnieuw dat het bedrijf zich
sterk blijft concentreren op zaken als innovatie, toonaangevende
ontwerpen en het verleggen van traditionele grenzen, aldus Creed. De
unieke combinatie van functie en elegantie in de Airflite zorgen voor
opwinding en een opvallende verschijning in een markt die over het
algemeen als conservatief wordt aangemerkt.
Exterieur als voorbode van veelzijdige toekomst
Voor het ontwerp van het exterieur van de Airflite werd designer Greg
Howell onder meer geïnspireerd door het Chrysler Building; een
bouwwerk uit het Art Deco-tijdperk dat al decennia lang de skyline van
New York domineert. Het resultaat is een combinatie tussen een coupé
en een sedan - een hatchback met vijf portieren en vier volwaardige
zitplaatsen, een elegant voertuig dat een sterke verwantschap toont
met unieke Amerikaanse architectuur.
Hoewel de Airflite nog in de conceptfase verkeert, is de auto een
voorbode van de flexibiliteit en veelzijdigheid die toekomstige
achterwielaangedreven personenautos van de Chrysler Group kenmerkt. De
Airflite voegt daaraan een aantal unieke stylingeigenschappen toe,
waaronder een nieuwe toepassing van de achterklep. De achterklep is
een van de bepalende onderdelen van het voertuig, met ver naar voren
geplaatste scharnieren om de toegang tot de bagageruimte te
vergemakkelijken. Snijvlakken en overgangen tussen de verschillende
delen van de carrosserie zijn zo vloeiend mogelijk gehouden, met even
elegante als eenvoudige vormen. De achtersteven met eigenzinnig
vormgegeven spatborden en de schuin aflopende daklijn zijn bepalend
voor het aangezicht van de Airflite.
De voorzijde van de Airflite is een hernieuwde interpretatie van het
gezicht van Chrysler. De karakteristieke grille, kenmerkende koplampen
en het logo met de Chrysler-wing zorgen voor een expressief en
atletisch uiterlijk. Dankzij de A-stijl met zilverkleurig accent en de
omlijsting van de voorruit sluit het dakgedeelte naadloos aan bij de
welvende motorkap en voorspatborden. De zevenspaaks aluminium wielen
refereren direct aan de Chrysler Crossfire.
Natuurlijke sfeer in het interieur
In het interieur van de Airflite zijn elementen verwerkt die verwijzen
naar de zeevaart, met creatief toegepaste materialen en elementen die
als het ware in de ruimte drijven. De afzonderlijke componenten zorgen
voor een open en elegant inzittendencompartiment waarin veel aandacht
is besteed aan ergonomie. Met leder beklede stoelen versterken het
natuurlijke gevoel in het interieur.
Het meest opvallende element in het interieur is de nadrukkelijk
aanwezige middenconsole die voor- en achterkant met elkaar verbindt.
De console lijkt als dragend deel een bindende factor van de
carrosserie te zijn.
Het geborstelde aluminium van de middenconsole steekt fraai af bij de
houten afwerking van de vloer, die op zijn beurt is afgewerkt met
beschermstrips die eveneens worden vervaardigd van geborsteld
aluminium en zo de vloer beschermen. Het open karakter wordt verder
doorgevoerd in de drijvende componenten - stoelen, armsteunen en
instrumentenpaneel , waardoor de inzittenden beschikken over veel
bewegingsvrijheid. De vier onafhankelijke stoelen zijn bevestigd aan
de middenconsole, waardoor meer open ruimte onder de passagiersstoelen
ontstaat. De aan de deurpanelen bevestigde armsteunen dragen bij aan
de ruimtelijkheid. De bijzondere vorm van het instrumentenpaneel en
het met leder beklede stuurwiel vormen binnen de auto een kunstwerk op
zich, dankzij eenvoudige en symmetrische vormen. Vakmanschap en oog
voor detail schijnen door in onderdelen als de functionele
bedieningsknoppen en de lederen accenten in terracotta op de
middenconsole.