Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV)


Persbericht

Gepubliceerd op 28-02-2003

Sector Goederen Categorie Internationaal

Duitse tolheffing leidt tot kostenstijging goederenvervoer

De Duitse regering heeft ingestemd met de invoering van tolgeld op de autosnelwegen voor zware vrachtauto's. Voor het internationale goederenvervoerder betekent dit een forse kostenstijging, die tot uitdrukking zal komen in de prijs voor de opdrachtgevers.

De tolheffing op zware vrachtauto's die in Duitsland LKW-MAUT wordt genoemd, wordt per 31 augustus 2003 ingevoerd. De Nederlandse goederenvervoerders die zich toeleggen op het grensoverschrijdend vervoer, zullen met deze nieuwe kostenstijging te maken hebben. Een aanzienlijk deel van het goederenvervoer dat binnen Europa wordt afgezet gaat over de Duitse autosnelwegen. De extra kosten die dit vervoer over Duitse wegen met zich meebrengt, zullen aanzienlijk zijn. Uit berekeningen van Koninklijk Nederlands Vervoer blijkt dat bijvoorbeeld een rit van Venlo naar Keulen of München 15% duurder wordt. Een rit van Eindhoven via Duitsland naar Rome wordt 6% duurder.

De goederenvervoerders zullen een dermate forse kostenstijging moeten doorberekenen aan de opdrachtgevers, de verladers. Er zit geen flexibiliteit in de rendementen van het grensoverschrijdend vervoer om deze kostenstijging gedeeltelijk te absorberen.

Een ander negatief effect van de Duitse tolheffing kan zijn dat de bereikbaarheid op de Nederlandse wegen verder zal afnemen doordat vervoerders alternatieven zullen zoeken voor het rijden over Duitse wegen. De verwachting is dat hierdoor de wegen in de provincies grenzend aan Duitsland extra belast zullen worden.

Koninklijk Nederlands Vervoer - Goederenvervoer is de brancheorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland