Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Instructie voor de contactpersoon MGA
Monitor Gemeentelijk Armoedebeleid 2001

Deloitte & Touche Bakkenist / Cebeon, 28 februari 2003

afbakening armoedebeleid
In de Monitor Gemeentelijk Armoedebeleid moeten alle uitgaven worden opgenomen die de gemeente doet in het kader van:
· de verstrekking van de bijzondere bijstand (ex art. 39-41 Abw); · overig gemeentelijk minimabeleid/armoedebestrijding (ex art. 108, eerste lid Gemeentewet.). Deze uitgaven dienen te worden ingevuld in één van de zes modules, zodanig dat elke uitgave één keer wordt opgevoerd in de vragenlijst.
De uitgaven en inkomsten in het kader van de WIW maken geen deel uit van de MGA. Deze dienen dus nergens in de vragenlijst te worden ingevuld. opbouw vragenlijst
De Monitor Gemeentelijk Armoedebeleid (MGA) bestaat uit algemene vragen en zes modules die elk betrekking hebben op een ­ potentieel ­ onderdeel van het armoedebeleid. Elke module kan zelfstandig worden ingevuld en zonodig worden uitgezet bij een afdeling die met de uitvoering van het betreffende onderdeel is belast. Wilt u in dat geval een kopie van dit instructief ormulier geven aan die afdeling? algemene vragen
Het is de bedoeling dat u als contactpersoon de algemene vragen beantwoordt. Hierin is ook een overzicht van fondsen, specifieke reserves en voorzieningen opgenomen. Indien u zelf onvoldoende inzicht hebt in de ontwikkeling van een fonds, een reserve of voorziening, wilt u dan een kopie van het overzicht geven aan de invuller van de module over het betreffende onderdeel met het verzoek het schema te completeren?
Financiële Jaarstatistiek Bijzondere Bijstand (module 1) Voor de gegevens over de bijzondere bijstand (module 1) wordt gebruik gemaakt van de Financiële Jaarstatistiek Bijzondere Bijstand van het CBS. Een groot aantal gemeenten heeft aan het CBS een zogenaamde `brede machtiging' verstrekt voor het gebruik van gegevens uit diverse statistieken, waaronder de Financiële Jaarstatistiek Bijzondere Bijstand. Door hiervan gebruik te maken hoeven de gemeenten deze gegevens niet gespecificeerd op te geven in de vragenlijst MGA. categoriale verstrekkingen (module 2)
Gemeenten hebben in het kader van het armoedebeleid op dit moment de mogelijkheid om verstrekkingen aan door henzelf bepaalde categorieën huishoudens te doen. Deze kunnen zowel in de vorm van bijzondere bijstand (dan zijn de uitgaven ook opgegeven aan het CBS ten behoeve van de Financiële Jaarstatistiek Bijzondere Bijstand) als in de vorm van categoriale inkomensondersteuning plaatsvinden (de uitgaven zijn niet opgenomen in de CBS-statistiek).



In module 2 moet u beide typen categoriale verstrekkingen invullen, voorzover van toepassing in uw gemeen- te. Wilt u er zorg voor dragen dat telkens goed wordt aangegeven of a) het bijzondere bijstand betreft, of b) verstrekkingen buiten de bijzondere bijstand? modules 3 tot en met 6
In de modules 3 tot en met 6 moeten uitsluitend uitgaven worden ingevuld, die niet als bijzondere bijstand zijn gedaan. Dat wil zeggen dat de hier ingevulde bedragen niet zijn opgenomen in de Financiële Jaarstatistiek Bijzondere Bijstand van het CBS.
gevraagde gegevens
De volgende gegevens worden gevraagd over het jaar 2001(rekeningcijfers): · uitgaven;
· uitsplitsing van uitgaven:
binnen modules wordt gevraagd naar kosten per onderdeel. Mocht een bedrag in een module niet kunnen worden uitgesplitst, wilt u dan alleen het totaal invullen? · aantallen: toegekende verzoeken, waarbij het kan voorkomen dat één huishouden in een jaar meer verzoeken toegekend heeft gekregen. Alleen bij module 3 (Kwijtschelding) moet het aantal huishoudens (ongeacht het aantal kwijtgescholden gemeentelijke heffingen per huishouden) worden ingevuld; · financieringsbronnen: hiermee worden financiële bijdragen van derden (rijk, provincie, Europese Unie) bedoeld en niet de gemeentelijke algemene middelen en geen onttrekking aan fondsen, reserves of voor- zieningen.
: Alle bedragen moeten in euro's worden opgegeven. helpdesk en retourneren vragenlijst
Gedurende de inzendtermijn van de vragenlijsten is er een helpdesk, die zowel telefonisch als per e-mail bereikbaar is. Er bestaat ook een website voor de Monitor Gemeentelijk Armoedebeleid. Op deze site kunt u meer informatie vinden over de MGA 2001, maar ook over de resultaten van de MGA 1995-2000 en de individuele terugkoppeling. Tevens is er een overzicht van meest gestelde vragen en kunt u de vragenlijst downloaden.
Helpdesk MGA: Postadres voor inzending vragenlijst: e-mail: mga@cebeon.nl Cebeon website: www.cebeon.nl/mga t.a.v. L. van Dantzig telefoon: 020 ­ 627 45 51 Herengracht 244 1016 BT Amsterdam Wilt u de vragenlijst alstublieft vóór 28 maart 2003 terugsturen?
---