MUSEUM BOIJMANS VAN BEUNINGEN

De Seawolfcollectie: een verzameling 19e en 20e eeuws zilver

'Een persoonlijk stempel'.

1 maart 2003 tot en met 21 april 2003 in Museum Boijmans Van Beuningen Rotterdam

Een internationale particuliere collectie zilveren siervoorwerpen wordt voor het eerst in het openbaar gepresenteerd in Museum Boijmans Van Beuningen. Deze voorwerpen zijn representatief voor het zilver in de Europese art nouveau en art deco stijl. Ook omvat de tentoonstelling een groot aantal unieke voorwerpen uit de Engelse Arts & Crafts-periode en enkele voorbeelden van vroeg twintigste-eeuws Amerikaans zilver.

De verzameling illustreert de opkomst van de moderne vormgeving en de verschillende avant-gardestromingen in de decennia tussen 1880 en 1940. De objecten behoren veelal tot de meest vooruitstrevende producten van hun tijd. Naast imponerende siervoorwerpen zijn ook veel objecten voor het gebruik in huiselijke kring vertegenwoordigd.

De eerste hervormingen op het gebied van de edelsmeedkunst ontstonden in Engeland. Interessant is derhalve dat de tentoonstelling veel Engelse stukken bevat die tot nu toe nog nooit in de rest van Europa te zien zijn geweest.
Twee namen representeren de twee uiteenlopende invalshoeken van de hervorming. Ten eerste Christopher Dresser, die één van de eerste echte industriële vormgevers genoemd mag worden. Hij accepteerde de moderne industriële productie en gebruikte de mogelijkheden die nieuwe technieken en materialen boden. Functionaliteit en effectief materiaalgebruik stonden hoog in zijn vaandel. Van hem - en aan hem direct verwante ontwerpen, zijn een twintigtal voorbeelden opgenomen.
Ten tweede is daar Charles Robert Ashbee, een Britse architect en ontwerper en bijna de verpersoonlijking van de Arts & Crafts beweging. Zijn objecten zijn ambachtelijk uitgevoerd in de idealistische werkplaats de Guild of Handicraft, opgericht in 1888. Zijn vernieuwingen in de edelsmeedkunst kwamen primair voort uit een politiek-maatschappelijk engagement. Handwerk bood de makers volgens Ashbee meer arbeids- en levensvreugde. In de collectie kan men een negental representatieve voorbeelden van zijn werk aantreffen. De titel Een persoonlijk stempel werd samen met de verzamelaar gekozen en refereert aan het persoonlijke karakter van de collectie. Maar het refereert ook aan de unieke individueel vormgegeven objecten. In de tentoonstelling komen ook stijl, smaak en mode in hun veel bredere betekenis aan de orde, in samenhang met economische, politieke en sociale ontwikkelingen.


---